سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) که ماموریت نظامی آن در افغانستان در سال دو هزار و چهارده به پایان می رسد، اعلام کرد حملات طالبان علیه ارتش افغانستان فزونی خواهد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این موضوع از آنجا باعث نگرانی شده است که نیروهای ناتو که بیشتر اعضای آن را نظامیان آمریکایی تشکیل می دهند بعد از بیش از ده سال حضور در افغانستان به گونه ای فزاینده روند انتقال مسئولیتهای امنیتی و نظامی به نیروهای افغانستان را آغاز کرده اند و قرار است بعد از سال دو هزار و چهارده نیز خاک افغانستان را ترک کنند.

یکی از نظامیان ارشد ناتو که خواست نامش فاش نشود امروز در این باره اعلام کرد فعالیت های نظامی طالبان در ماههای آینده یعنی درست زمانی که اوج مرحله انتقال مسئولیت های نظامی و امنیتی از ناتو به نیروهای افغان است شدت خواهد گرفت.وی افزود تا چند ماه آینده فصل بهار نیز در افغانستان فرا می رسد و نیروهای طالبان به طور سنتی از این فرصت برای تشدید حملات خود استفاده خواهند کرد.این مسئول نظامی ناتو با این حال بر اهمیت این موضوع نیز تاکید کرد که طالبان اکنون از مراکز مهم شهری دور شده اند و نیروهای افغان آنقدر توانایی دارند که امنیت این مراکز شهری را تامین کنند.

وی افزود خروج نیروهای ناتو از افغانستان یک توجیه دیگر نیز دارد و آن این است که دیگر نمی توانند در داخل افغانستان توجیه کنند علیه نیروهای خارجی اشغالگر مبارزه می کنند. زیرا همین توجیه آنها باعث شده بود تابسیاری از مردم برای گرویدن به این گروه شبه نظامی تشویق شوند.
از این گذشته ، ارتش افغان نیز دیگر مشکل استخدام نیرو ندارد. این مسئول نظامی ناتو که خواسته بود نامش فاش نشود در بخش دیگر از سخنان خود درباره خروج نیروهای این ائتلاف از افغانستان افزود اکنون مهم این نیست که چه تعداد نیروی آمریکایی در افغانستان باقی می مانند مهم ماموریتی است که به نیروهای آمریکایی واگذار می شود.

شمار نیروهای بین المللی ناتو در افغانستان موسوم به ایساف (Isaf) هم اکنون صد هزار نفر است که دوسوم آنها آمریکایی هستند.این نیروها قرار است تا آخر سال دو هزار و چهارده از افغانستان خارج شوند. بعد از این تاریخ، یعنی بعد از سال دو هزار و چهارده، نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان با حمایت نظامیان آمریکایی، تامین امنیت کشور خودشان برعهده خواهند گرفت.

واشنگتن تاکنون اعلام نکرده است برای بعد از سال دوهزار و چهارده به طور دقیق چه تعداد نظامی آمریکایی در خاک افغانستان باقی می مانند. اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است نیروهای آمریکایی تنها در صورتی بعد از سال دو هزار و چهارده در خاک افغانستان باقی می مانند که به آنها مصونیت قضایی داده شود.در حالی که دادن چنین امتیاز قضایی در افغانستان در حوزه اختیارات قانونی و حقوقی لویی جرگه، مجلس بزرگان و اقوام، این کشور است.
برچسب ها: ناتو ، ارتش ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار