"فرانکلين لمب"، استاد دانشگاه و عضو سابق کميته قضايي کنگره آمريکا طي مقاله اي از تحريم هاي غيرانساني آمريکا عليه سوريه انتقاد کرد و گفت:‌ واشنگتن با اين تحريم ها نمي تواند به اهداف خود در سوريه برسد، همان طور که در تهران و جاهاي ديگر نرسيد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، فرانکلين لمب در اين مقاله که تحت عنوان "سوريه: آقاي اوباما اين تحريم ها را پاره کن" با اشاره به سفر خود به دمشق گزارشي از درد و رنج هاي مردم بي گناه سوريه که ناشي از تحريم هاي غيرانساني آمريکا است ارائه کرده و ضمن انتقاد از تحميل چنين تحريم هايي عنوان کرده است که با اعمال اين تحريم ها واشنگتن نمي تواند به هدف خود در سوريه که همان تغيير نظام است دست پيدا کند، همانطور که نتوانست با تحميل تحريم ها به خواسته هاي خود در ايران، کوبا و چين دست پيدا کند.

لمب مي نويسد، امروز در سوريه از خيابان تا دانشگاه ها يک موضوع اصلي گفتگوها تحريم هاي آمريکا است که در اصل مردم غيرنظامي را هدف گرفته است که تقريبا تمام دنيا آنها را غيراخلاقي و غيرقانوني مي دانند.

در نتيجه اين تحريم ها امروز 4 ميليون نفر در اين کشور به کمک هاي بشر دوستانه نيازمند شده اند، 637958 نفر آواره داخلي ثبت شده در سوريه وجود دارند که به کمک هاي اضطراري محتاجند، اين رقم نسبت به سال گذشته در همين زمان 57 هزار نفر افزايش نشان مي دهد.
قطعا جنگ نيز به تداوم بحراني که غيرنظاميان سوريه با آن مواجهند کمک کرده است، براي مثال به دليل وضعيت خطرناک برنامه جهاني غذا، کارکنان خود را از حمص، حلب و طرطوس خارج کرده است، دليل آن اين است که در سه ماه گذشته حملات به کاميون هاي کمک رساني اين سازمان که با کمبود سوخت هم مواجه است افزايش يافته است.

ضمن آنکه کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل نيز به تازگي گزارش داده است که تعداد آوارگاني که از خشونت هاي سوريه فرار مي کنند در ماه گذشته صد هزار نفر افزايش داشته است.

جمعيت هلال احمر سوريه و ديگر سازمان هاي مردم نهاد داخلي و خارجي نيز فراتر از حد خود کمک رساني مي کنند و تقريبا هر ماه به ده هزار نفر بيشتر کمک مي کنند.

همه اين سازمان هاي غيردولتي معتقدند که اگر تحريم هاي آمريکايي لغو شود يا حتي تا بهار تعليق شود با ژست هاي بشتر دوستانه ادعايي آمريکا متناسب خواهد بود، تداوم مرگ و مير و رنج مردم زيربار اين تحريم ها نشان مي دهد که آمريکا از تحريم هايي که به عراق و افغانستان تحميل کرد هيچ درسي نگرفته است.

تحريم هاي غيرانساني مانع بازگشايي شرکت ها، انجام سرمايه گذاري نقل و انتقال مالي و ديگر فعاليت هاي ضروري اقتصادي شده و همه اين ها به اين معني است که تهيه کالاهاي اساسي مانند سوخت مازوت براي گرم کردن خانه ها و در بسياري از مناطق تهيه نان به سختي انجام مي شود، اين کمبودها نتيجه مستقيم تحريم ها و خرابکاري شورشيان و تا حد کمتري قاچاقچيان لبناني و ترکي است که بازار سياه به راه انداخته اند.

در نتيجه تحريم ها، قيمت موادغذايي به بيش از توان خريد بيشتر مردم افزايش يافته است، بسياري از کودکان، افراد مسن و فقرا هر ماه جان مي بازند، آنچه که خارجيان بازديد کننده از دمشق، از واشنگتن مي شنوند و آنچه که دولت اوباما به کشورهاي اتحاديه اروپا و ديگر کشورهاي مرتبط مي گويد اين است که "تحريم ها براي تحقق تغيير رژيم در سوريه ضروري است و وقتي دولت فعلي سقوط کند آمريکا تحريم ها را لغو خواهد کرد و پاي خود را از گلوي مردم سوريه خواهد برداشت".
سوري ها معتقدند، اگر تروريسم مردم بي گناه را براي اهداف سياسي مي کشد، دولت آمريکا هم که مدعي مقابله با تروريسم است خود با تحريم هايشان دقيقا همان کاري را مي کنند که تروريست ها انجام مي دهند.

بعيد به نظر مي رسد که خواسته آمريکا، اسرائيل و برخي دولت هاي خاص براي تغيير نظام سوريه به اين زودي ها اتفاق بيفتد.

لمب که با دانشجويان دانشگاه دمشق هم ديدار کرده مي گويد، دانشجويان سوري يک ديدگاه مشترک دارند و آن اين است که علائمي وجود دارد که نشان مي دهد عربستان، قطر، امارات، اردن و حتي برخي از مقامات واشنگتن از طريق سرويس هاي جاسوسي خود با دولت سوريه براي دستيابي به يک راه حل مناسب در حال رايزني هستند زيرا آنها نهايتا پذيرفته اند که با وجود کمک مالي و تجهيز شورشيان و آموزش آنها دولت سوريه پابرجا خواهد ماند و سلفي هاي النصره با سقوط دولت سوريه سير نخواهند شد و به سرعت به سراغ دوحه، رياض، عمان و ابوظبي و ديگر کشورهاي منطقه خواهند رفت.
 
تاريخ به ما مي آموزد که اين تحريم ها باعث تغيير رژيم نمي شود و کساني از آن لطمه مي بينند که در اداره دولت نقشي ندارند بلکه اين مردم فقير و آواره هستند که با تحريم هاي تحميل شده از سوي آمريکا زنده به گور مي شوند.
 
اهداف سياسي تحريم هاي تحميلي بر سوريه يک چيز است و واقعيت چيز ديگري، تحريم هاي آمريکا عليه کوبا که هنوز هم بخشي از آنها پابرجاست پس از گذشت بيش از 53 سال شکست خورد، همانطور که اين تحريم ها در چين، عراق، افغانستان، ايران، ليبي، ويتنام و اکنون در سوريه شکست خورده است.

يک بار ديگر بيشتر کشورهاي جهان از جمله مردم اين منطقه و همين طور تاريخ آمريکا را به خاطر اين جنايات اقتصادي ستمگرانه عليه مردم بي دفاع محکوم خواهند کرد.

اتباع آمريکايي در لبنان، مصر و ليبي مي دانند در سوريه چه اتفاقي رخ مي دهد، درصد بيشتري از آنها هدف قراردادن غيرنظاميان را نمي پذيرند و هرگز نخواهند پذيرفت چه با هواپيماهاي بدون سرنشين چه به وسيله تحريم، آنها نه تنها از 11 سال جنايات جنگي غيرضروري آمريکا در اين منطقه، بلکه بابت جنايات تحريمي مداوم عليه مردم سوريه اظهار شرمندگي مي کنند.

تنفري که آمريکا بابت بيش از 15 سال هدف قراردادن غيرنظاميان براي خود اندوخته هر روز بيشتر مي شود زيرا کساني که اينجا در سوريه از گرسنگي در رنج و عذاب و در حال مرگ هستند آن طور که سياست گذاران آمريکايي اميدوار بودند دولت خود را مقصر اين وضع نمي دانند، بلکه آنها به درستي دولت آمريکا را مقصر مي دانند.

آمريکا بار ديگر به جهان نشان مي دهد که ما قدرت نابودي جمعيت غيرنظاميان را داريم، به گفته "وين مورس" سناتور فقيد اورگان هر يک از ما آمريکائيان تعهد مشخصي داريم که با تمام ابزار قانوني، اقدامات مجرمانه دولتمان را تغيير بدهيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار