تا پيش از انتخابات اخير آمريكا "توهمي" وجود داشت مبني بر آنكه اوباما در كابينه جديد خود اعضايي مردمي را معرفي نمايد در حاليكه عكس اين اتفاق روي داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ورلد سوسياليست، اكثر اعضاي كابينه جديد اوباما معرفي شده اند و وي دور دوم رياست جمهوري خود را در حالي آغاز مي كند كه با چالش هايي در حوزه امنيت اجتماعي، بيمه درماني و گسترش خشونت هاي امپرياليستي در خاورميانه، آسياي مركزي، آفريقا و ساير بخش هاي جهان مواجه است. 

در اين ميان "باراك اوباما" براي تصدي مقام رياست سازمان سيا "جان برنان" و براي برعهده گيري مقام وزارت خزانه داري آن كشور نيز "جاكوب ليو" را بعنوان نامزدهاي منتخب خود معرفي كرده است. برنان معاون بخش ضد تروريسم و مشاور امنيت ملي سازمان سيا بوده است و ليو نيز رئيس ستاد رياست جمهوري آمريكا بوده است و براي برعهده گيري قوي ترين مقام در آمريكا كاخ سفيد را ترك خواهد نمود. 

در بعد سياست داخلي و سياست خارجي اوباما در صدد آنست تا در دور دوم رياست جمهوري خود به تاثيرگذاري آمريكا در تمامي زمينه ها ادامه دهد اما دموكرات ها و جمهوريخواهان هر دو با هم در اين زمينه كه آمريكا سيري نزولي را طي مي كند هم نظر هستند. 

در صورت برعهده گيري مقام رياست سازمان سيا از سوي برنان، وي قطعا بر دامنه استفاده از پهپادهاي آمريكايي و براي كشتار انسانهاي بيشتر و بهره گيري از نيروهاي عمليات ويژه خواهد افزود. اوباما در دور اول رياست جمهوري خود وي را به اين مقام منصوب نكرد زيرا برنان همچون اعضاي كابينه بوش در آن زمان به شكنجه گري و اعمال خشونت اعتقاد داشت. 

با اين حال برنان امروز مدعي است كه مخالف استفاده از شكنجه براي اعتراف گيري از افراد متهم به ارتباط با جرائم تروريستي بوده است. با اين حال وي از حق فراقانوني رئيس جمهور آمريكا براي دستور استفاده از پهپادهاي موشك انداز دفاع كرده است. حقي كه به رئيس جمهور آمريكا اجازه مي دهد كه فرمان كشتار شهروندان آمريكائي بيشتر از طريق پهپادها را صادر كند و دامنه اين اقدامات را تا پاكستان و ساير مناطق جهان نيز گسترش دهد. 

با اين حال نكته قابل توجه آنست كه هيچ انتقاد قابل ملاحظه اي از سوي رسانه هاي آمريكائي و سياستمداران آن كشور عليه برنان ابراز نشده است. واقعيت آنست كه تفاوت سياست خارجي دولت بوش و دولت اوباما با يكديگر آنست كه دولت بوش موافق تجاوز مستقيم و اقدام نظامي براي سرنگوني رژيم هاي سياسي مخالف واشنگتن بود در حاليكه دولت اوباما تاكيد بيشتري بر اختيارات فراقانوني رئيس جمهور براي صدور فرمان كشتار هدفمند افراد مخالف با آمريكا دارد. 

اوباما در انتخاب وزير خزانه داري جديد خود نيز حتي تظاهر به استقلال عمل از وال استريت نيز نكرده است. "ليو" نامزد جديد برعهده گيري اين منصب پيش از اين با چارلز انگليسي نيز همكاري كرده است و در سيتي بانك بزرگترين بانك آمريكائي از اكتبر سال 2007 مشغول بكار بوده است.  
"ليو" بعنوان يكي از مقامات ارشد در وزارت امور خارجه آمريكا در دور نخست رياست جمهوري اوباما وارد كاخ سفيد شد مقامي كه در دوره كلينتون نيز دارا بود. اوباما با انتخاب خود قصد دارد تا ليو بتواند وضعيت وزارت خزانه داري آمريكا را كه در اثر بحران مالي آسيب ديده است ترميم كند. با اين حال روشن است كه انتخاب فردي از وال استريت براي برعهده گيري مقام وزارت خرانه داري آمريكا نمي تواند ويراني هاي بسيار ناشي از بحران اخير اقتصادي در آمريكا را كاهش دهد. ليو در حالي در اين مقام قرار خواهد گرفت كه بدليل حمايتش از قطع بودجه اجتماعي دولتي معروف بوده است. وي در سال 1983 يكي از پيشنهاد دهندگان حذف كمك اجتماعي دولت به شهروندان در دوره دولت ريگان بوده است اين در حالي است كه امروز در اثر بحران مالي بسياري از شهروندان آمريكائي به اين كمك ها نياز دارند. 

وي همچنين در كابينه دولت كلينتون نيز در همكاري با "نيوت گينگريچ" در جهت حذف نمودن برنامه كمك دولت به خانواده هاي آمريكائي و كودكان آنان گام برداشت. وي در دور اول رياست جمهوري اوباما نيز از كاهش حمايت هاي دولتي از شهروندان حمايت كرد. 

انتخاب چاك هيگل بعنوان وزير دفاع جديد آمريكا، جان كري بعنوان وزير امور خارجه، جان برنان بعنوان رئيس سازمان سيا و ليو بعنوان وزير جديد خزانه داري آمريكا نه از ديدگاهي سياستگذارانه كه بدين دليل انجام شده است كه همه آنان سفيد پوست هستند. آشكار است كه مفسرين سياسي بر اين عقيده اند كه قربانيان اصلي سياست هاي رياضت اقتصادي و حملات نظامي آمريكا اسپانيايي تبارها، سياه پوستان و زنان و نه سفيد پوستان بوده اند. 

تا پيش از انتخاب اوباما اين توهم وجود داشت كه وي در كابينه جديدش افرادي ميانه روتر و مردمي تر را انتخاب خواهد كرد در صورتي كه عكس اين قضيه اتفاق افتاده است. تمامي اعضاي كابينه جديد اوباما از افراد نزديك به جمهوريخواهان هستند و مخالف بهبود وضعيت معيشتي اكثريت مردم آمريكا هستند و مدافع افزايش سياست هاي مداخله جويانه دولت آمريكا در خارج از آمريكا هستند.
برچسب ها: اوباما ، ریاضت ، جنگ ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار