برنامه حریم ایمان در ادامه بحث در خصوص عدل الهی چهارشنبه 20 دی ماه به بررسی وجود و یا عدم وجود شانس می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ حجت الاسلام محمدپویا کارشناس برنامه "حریم ایمان" در باره بحث روز چهارشنبه در این برنامه گفت: بسیاری از افراد دائما در ناکامی ها و یا موفقیت هایی که دارند به مساله "شانس " اشاره می کنند اما باید بدانیم بخت و شانس بدین معنا که پیش آمدی بدون علت به وجود بیاید، وجود نداردزیرا هر چه از عدم پا به عرصه وجود بگذارد، ممکن الوجود است و هر ممکن الوجودی نیازمند علت است،‌ و قانون علیت و نیازمندی هر پدیده به علتِ پدید آورنده، از بدیهیات است به همین سبب است که  در جهان هر حادثه ای اتفاق افتد، بشر به طور غریزی دنبال علت می گردد پس نمی توانیم به چیزی با عنوان بخت و شانس معتقد باشیم و آن را از علل و اسباب دور بدانیم.  
وی ادامه داد: در برنامه حریم ایمان مبحث عدل الهی مورد بررسی قرارگرفته است و ناکنون بخش های مختلف و سوالات گوناگونی در این زمینه پاسخ داده شده اما در راستای عدل الهی مبحثی به نام "شانس" مطرح می شود که انسان در دوراهی مانده که اگر شانس وجود دارد پس عدل الهی کجاست؟ برای پاسخ به این سوال توصیه می شود تا علاقمندان برنامه "حریم ایمان" روز چهارشنبه 20 دی ماه را بشنوند چرا که در این برنامه ضمن اشاره به آیات 40تا 44 سوره انفال این مساله را مورد بررسی قرار می دهیم.
کارشناس برنامه "حریم ایمان" بیان داشت: اگر به طور خلاصه درخصوص این بحث توضیح دهیم می توان گفت در مواردی که مردم پیش آمد خوب را به شانس و اتفاق بد را به بخت نسبت می دهند، حاکی از جهل آنان از علل و اسباب پنهانی است؛ گاهی ممکن است برای فردی پیش آمدهای خود و نافع رخ بدهد که گفته می شود فلانی شانس , شانس نیست که علت و سبب رخ دادها شود، بلکه پیش آمدها منتسب به علت است و ما از آن آگاه نیستیم، مثلاً ممکن است رویکرد خوب بر اثر دعای خیر پدر و مادر و افراد پاکدل، یا برای آزمایش، یا صفای باطن فرد، یا خوش حال نمودن یک بندة خدا باشد.
آنچه اسلام به پیروانش تعلیم نموده، این است که همة خوبی ها را از خدا بدانیم و تمام بدی ها را به خود نسبت دهیم: "آنچه از نیکی ها به تو می رسد، از خدا است، و آن چه از بدی به تو می رسد، از تو است" حال گاهی اوقات هم صلاح و مصلحتی است که خداوند برای انسانها می خواهد و ما از علت آن بی اطلاعیم و بر آنها آگاه نداریم که اگر اتفاق بیافتد به ضرر خود ماست, خداوند در این باره می فرماید: عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم. یعنی: چه بسا چیزی که شما از آن بدتان می آید، اما خیر و خوبی شما در آنست و چه بسا از چیزی که خوشتان می آید ولی بدی و ضرر شما در آن است.
    در قرآن کریم هم داریم که: و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه. یعنی: و با دست خودتان، خودتان را به هلاکت نیاندازید. این یعنی من نیایم خودم را معتاد کنم یا درس نخوانم و یا به حرف پدر و مادر و معلم و استاد بی توجه باشم و بعد بگویم من آدم بد شانسی هستم و دیگران باعث بدبختی و عدم موفقیت های من هستند.
گفتني است؛ برنامه حریم ایمان به سردبیری و مجری کارشناسی "مریم کلانتری" و تهیه کنندگی "فاطمه سالمی" کاری از گروه قرآن و تفسیر است که روزهای زوج از ساعت9:35 به مدت 20 /صدقیقه از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می رود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار