فارين پاليسي در گزارشي به قلم دانيل آلتمن نوشت، سياست مداران آمريکايي در حال پيگيري يک بازي خطرناک با اقتصاد جهاني و نيز اقتصاد اين کشور هستند. با اين حال به نظر مي رسد که آنها با اين بازي در واقع در حال لطمه زدن به خود و نظام آمريکا هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه فارين پاليسي ؛ با توجه به اينکه تنها چند روز به سقوط اقتصاد آمريکا به پرتگاه مالي باقي مانده است و اقتصاد آمريکا تنها چند روز تا افزايش شديد ماليات هاي مردم آمريکا و نيز کاهش شديد بودجه فاصله دارد، بدون شک مسئله پرتگاه مالي تبديل به يک  مشکل عمده شده است.  ممکن است کنگره و کاخ سفيد در آخرين لحظه به توافق دست يابند با اين حال محتمل ترين پيامد اين است که کنگره و کاخ سفيد به بازي کنوني خود ادامه دهند و پس از آنکه اقتصاد آمريکا ضربه خورد آنگاه خواهند نشست و براي ترميم آن چاره انديشي خواهند کرد. 

همانطور که شمار زيادي از تحليلگران پيش از اين اشاره کرده اند، مذاکره ميان باراک اوباما رييس جمهور آمريکا و جمهوريخواهان در کنگره براي دو طرف تبديل به بازي برد و باخت شده است به طوريکه اگر هريک از طرفها يک گام عقب بردارد چيزهاي زيادي از دست خواهد داد. با اين حال اگر هيچيک از طرفها عقب نشيني نکند پيام براي هر دو بد خواهد بود. اگر دو طرف بتوانند به راهي براي همکاري دست يابند به کار بزرگي دست زده اند اما نکته منتاقض اين است که دو  حزب اصلي آمريکا به نقطه اي رسيده اند که تلاش دارند هرکاري که يک طرف انجام مي دهد، بهتر آنرا انجام دهند.
 
با اين حال پيش بينيهاي تئوريک دال بر اين مسئله است که هيچ يک از طرفها به طرف مقابل امتياز نخواهد داد و مذاکرات در نهايت با شکست روبه‌رو مي شود. اين دقيقا پيش بيني هري ريد رهبر اکثريت سناي آمريکا در اواسط هفته گذشته است. از طرف ديگر به نظر مي رسد که کاخ سفيد در صورت عدم توافق دستاوردهاي بيشتري در مقايسه با دستيابي به توافق خواهد داشت. براساس نظرسنجيهايي که درباره اين مسئله صورت گرفته است، کنگره آمريکا در حال حاضر تنها از هجده درصد حمايت مردم آمريکا برخوردار است اين درحالي است که اوباما از حمايت بيش از پنجاه درصدي برخوردار است. اگر جمهوريخواهان مجلس نمايندگان و سناي آمريکا بيشتر مسئوليت سقوط اقتصاد آمريکا به پرتگاه مالي معرفي شوند ، اين دموکرات ها هستند که احتمالا قادر خواهند بود در انتخابات آتي کنگره آمريکا در سال دو هزارو چهارده ميلادي اکثريت کنگره را به دست آوردند. 

به هر صورت ، هر دو طرف در اين نبرد سياسي به شدت به دنبال تامين منافع خود هستند. جمهوريخواهان نمي خواهند که ضعيف ديده شوند با اين حال همزمان به شدت شاهد آن هستند که تعهداتشان درباره عدم افزايش ماليات ها به شدت دست و پايشان را بسته است. از سوي ديگر اوباما به شدت به دنبال زير پا نگذاشتن قول انتخاباتي خود مبني افزايش ماليات اقشار ثروتمند است و دموکرات ها اميدوارند که قدرت خود را افزايش دهند. با اين حال متاسفانه به نظر مي رسد که هيچکس به فکر اقتصاد آمريکا و ميليونها آمريکايي نيست که همچنان بيکارند. 
با اين حال به نظر مي رسد که سياستمداران آمريکا حتي به دلايل خودخواهانه نيز بايد چنين باشند.  در واقع اوضاع تبديل به يک بازي پيچيده و تو درتو شده است. با اين حال بازي بزرگتر و البته مهمتر بازي ميان سياستمداران و مردم آمريکا است. 

در اين بازي حرکت نخست با سياستمداران است. آنها مي توانند درباره مسئله پرتگاه مالي به توافق برسند يا نه. اگر به توافق نرسيند اين مردم آمريکا هستند که درست مانند بحران بدهي اخير دچار بحران خواهند شد. شاخص هاي بازارهاي مالي به شدت سقوط خواهند کرد، هزينه هاي بخش خصوصي کاهش مي يابد و فرايند احياي اقتصاد آمريکا متوقف خواهد شد يا حتي با پيامدهاي وخيم تري روبرو خواهد شد. حتي اگر سياست مداران امريکايي موفق شوند که طي چند هفته آتي در اين باره به توافق دست يابند، طي همين مدت کم آسيب هاي جدي به اقتصاد آمريکا وارد خواهد شد. بي ثباتي و خريد و فروش هاي واکنشي آسيب هايي غيرضروري اما جدي به اقتصاد آمريکا وارد خواهد کرد و سرمايه گذاران در سراسر جهان آمريکا را محلي پرريسک براي تجارت خواهند ديد. 

حرکت دوم با مردم آمريکا خواهد بود. آنها هستند که تصميم مي گيرند  به سران سياسي خود و کل نظام اعتماد کنند. البته سياستمداران به طور کلي افراد قابل اعتمادي به شمار نمي روند اما مسئله اي که مشخص است اين است که اعتماد مردم آمريکابه دولت آمريکا به ويژه دولت فدرال اين کشور روندي نزولي را طي مي کند و رويدادهايي شبيه به اين مي تواند اين روند را تسريع کند. 

از آنجا که اعتماد مردمي به دولت يک مسئله حياتي به شمار مي رود، اين يک رسوايي براي دولت آمريکا خواهد بود. از يک طرف مردمي که به دولت اعتماد ندارند علاقه کمتري براي پرداخت ماليات خواهند داشت. اين مسئله نه تنها به اين معناست که مردم آمريکا خواستار کاهش ماليات ها هستند بلکه آنها تلاش خود براي فرار از پرداخت ماليات را افزايش خواهند داد و اين به نوبه خود مشکلات اقتصاد آمريکا را به شدت افزايش خواهد داد.
برچسب ها: سیاست ، آمریکا ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار