بی‌نتیجه ماندن مذاکرات "پرتگاه مالی" میان دولت و کنگره آمریکا، باعث نگرانی سرمایه گذاران در بازار بورس آمریکا و آسیا شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، اين روزنامه در گزارشی به قلم "آنورا محمودوا" از نیویورک نوشت؛ پیش از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همچنین اعضای کنگره این کشور به تعطیلات کریسمس بروند، هیچ نشانه ای از حتی توافقی ناقص میان آنان در رابطه با مسئله جلوگیری از سقوط آمریکا به پرتگاه مالی مشاهده نشد.

از همین رو، سرمایه گذاران در بازارهای بورس آمریکا در نیویورک و شیکاگو از دستیابی قانونگذارانِ عضو دو حزب بزرگ آمریکایی به توافقی اساسی در این خصوص، پیش از اول ژانویه 2013 میلادی تاحدی نومید شده اند. اگر این توافق حاصل نشود، بر اساس مصوبه های پیشین کنگره آمریکا، تخفیف های مالیاتی شهروندان آمریکایی به طور خودکار از ابتدای سال نو میلادی حذف خواهد شد، و مقادیر قابل توجهی نیز از بودجه دولت آمریکا کاسته می شود.

از همین رو ،مذاکراتِ کند و تاکنون بی‌نتیجه در رابطه با پرتگاه مالیِ آمریکا میان دولت اوباما و رهبران جمهوریخواهِ مجلس نمایندگان آمریکا بر عملکرد بازار بورس وال استریت، تأثیر منفی گذاشته و حتی باعث نگرانی بازارهای بورس آسیایی شده است. به دنبال همين امر، افزایش ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای بورس آسیا برای این فصل از سال بسیار ناچیز بوده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند؛ این مقدار افزایشی نیز که در ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای بورس آسیا اخیراً دیده شده، به علت نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم تحلیف شینزو آبه، نخست وزیر جدید ژاپن، بوده است، زیرا به نظر می‌آید سیاست‌های اقتصادیِ شینزو آبه مبنی بر تلاش برای کنترل نرخ تورم در ژاپن، باعث کاهش ارزش واحد پولی ین و بهبود اوضاع صادرات این کشور خواهد شد که برای کل منطقه آسیای شرقی مفید خواهد بود.
همچنين؛ عملکرد ضعیف بازارهای بورس جهانی در ایام کریسمس تاحدی غیرعادی است، زیرا معمولاً در این ایام، میزان خرید مصرف‌کنندگان در سطح خرده فروشی به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد که اين باعث دلگرمی و تشویق سرمایه‌گذاران در بازارهای بورس می شود.
سه عامل پرتگاه مالی آمریکا، عملکرد نه چندان قدرتمند اقتصادی چین و شرایط بد اقتصادی در اروپا، همگی باعث شده تا بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان از خریدهای ایام کریسمس خود بکاهند و منتظر حراج‌های پس از کریسمس و به خصوص پس از سال نو میلادی بمانند که این مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها در بازارهای بورس آمریکا، آسیا و اروپا و عملکرد ضعیف این بازارها شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار