رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی از ساخت و تحویل بیش از11 هزار و 500 واحد اماکن دامی اعم از احداث شده با تسهیلات بانکی، پیش ساخته طرح سپاه و بنیاد بتن در مناطق زلزله‌زده اهر، هریس، ورزقان و تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان گفت: با وقوع زلزله در منطقه ارسباران، زیرساختهای بخش کشاورزی دچار خسارت 30 الی100 درصدی شده و آسیب دید و از این بابت بیش از 198 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی استان در جهت حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و روستائیان آسیب دیده تلاش خود را از زمان وقوع حادثه تا به حال بکار بسته است افزود: سازمان در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است.

محمدیان افزود: اماکن دامی احداث شده از محل کمک های بلاعوض دولت و تسهیلات کم بهره بانکی در مناطق روستایی زلزله زده، با بسیج صد‌ها اکیپ نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی از تشکیل 18 هزار و 217 پرونده افراد خسارت دیده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داده و افزود: تاکنون 16 هزار و 184 مورد از آن جهت اخذ تسهیلات به بنیاد مسکن ارسال شده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه از این تعداد تاکنون 15 هزار و 249 مورد جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده است افزود: تسهیلات بانکی بیش از 10 هزار و 243 مورد تاکنون پرداخت شده است.

محمدیان با بیان اینکه واحدهای تخریب شده از زلزله شهرستانهای کلیبر، خدافرین، مرند و سراب نیز به آمار نهایی اضافه شده است ادامه داد: برای ساخت اماکن دامی تخریب شده این مناطق، علاوه بر تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد، از تسهیلات ویژه کارگروه توسعه کشاورزی نیز اقدام شده است.

وی از کمکهای بلاعوض دولت برای ساخت اماکن دامی پیش ساخته به آسیب دیدگان این مناطق به مبلغ 30 میلیون ریال و همچنین مبلغ50 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد، با بازپرداخت12ساله خبرداد و گفت: برای توسعه اماکن دامی آسیب دیده در این مناطق توسط بهره برداران، مبلغ 50 میلیون ریال نیز از محل اعتبارات توسعه کشاورزی با کارمزد 7 درصد، تنفس 2 ساله و بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است

محمدیان افزود: اماکن دامی در قالب دو طرح پیش ساخته 24متری بصورت قوصی و 18 متری با اسکلت فلزی احداث و بصورت رایگان در اختیاران بهره برداران قرار گرفت.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه بیش از 75 درصد اماکن دامی تخریب شده بازسازی شده است افزود: باکمک خودزلزله زدگان می توانیم نسبت به اتمام واحدهای آسیب دیده تاقبل ازفصل سرما اقدامات لازم رابعمل آوریم.

محمدیان به بیرون کشیدن لاشه احشام تلف شده و دفن بهداشتی 4 هزارو 616 راس و سمپاشی و ضدعفونی 897 هزارو800 مترمربع از مناطق آلوده جهت جلوگیری از بروز بیماریهای مشترک دام و انسان اشاره نموده و افزود: اعزام اکیپ دامپزشکی برای درمان رایگان 89 هزارو 624 راس از احشام، واکسیناسیون120هزاردام، فنس کشی جهت ایجاد جایگاههای موقت دامی به میزان 102 هزار و 865 مترمربع، خرید توافقی و حمل محصولات تولیدی بهره برداران توسط سازمان تعاون روستایی به میزان یک هزارو 629 تن، اختصاص 26 باب انبار جهت حفاظت و ذخیره محصولات کشاورزی بهره برداران، تامین 5 هزارو 995 تن کود و یک هزارو 281 تن بذر موردنیاز بهره برداران این مناطق برای کشت پاییزه در مساحت 100 هزارو170هکتار ازجمله اقدامات صورت گرفته توسط سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مناطق زلزله زده بوده است.

وی همچنین ایجاد هماهنگی با سازمان اتکا و کشتارگاههای دام برای خرید احشام بهره برداران آسیب دیده در مناطق زلزله زده جهت ممانعت ازسودجویی دلالان و واسطه ها، هماهنگی باصندوق بیمه کشاورزی جهت پرداخت غرامت واحدهای بیمه شده در هفته اول زلزله به میزان 307 میلیون ریال و اعزام کارشناسان آب و خاک به مناطق زلزله زده جهت رفع سریع مشکلات پدیده آمده در کانلهای آبیاری، استخرها، قنوات و چاههای آب کشاورزی جهت جلوگیری از آسیب به باغات و مزارع از این ناحیه را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان نمود و افزود: همچنین اعزام اکیپ های سمپاشی به باغات و مزارع با هدف مبارزه با آفات و بیماریها ، هماهنگی با شرکت تراکتور سازی ایران برای تعمیر و بازسازی رایگان ناگان زراعی آسیب دیده از حادثه، حضور مداوم کارشناسان کشاورزی در منطقه با هدف رسیدگی سریع به مشکلات احتمالی پیش آمده از این حادثه ، نظارت مستمر کارشناسان سازمان نظام مهندسی بر نحوه احداث اماکن دامی مقاوم و نیز صدور مجوز کاربری اراضی به تعداد 97 مورد و واگذاری بیش از 63 هکتار از اراضی ملی جهت ساخت و ساز در مناطق زلزله زده ارسباران از دیگر اقدامات این سازمان بوده است./س

 

برچسب ها: تحویل ، دامی ، مناطق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.