کرسي آزاد انديشي «ولايت فقيه و دموکراسي» به همت دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام کلانتري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام ابراهيم کلانتري در کرسي آزاد انديشي «ولايت فقيه و دموکراسي» که عصر امروز در دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اصول و مباني دموکراسي گفت: سکولاريسم، اومانيسم و پليرانيسم از جمله مباني اصلي دموکراسي هستند که هر کدام از اين کلمات، تعاريفي جداگانه و جلسه‌اي مفصل براي شرح و توضيح نياز دارد.

وي در اين جلسه به تشريح اومانيسم پرداخت و افزود: اومانيسم انسان را به جاي خدا قرار مي‌دهد و نظريات افراد به نوعي فلسفه دين محسوب مي شود.

کلانتري اضافه کرد: اين نظريات که به عنوان يک دين بشري تلقي شده، علاوه بر آنکه تنها خود را به عقل بشري متکي دانسته و از وحي بي‌نياز مي‌داند در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي نظريه پردازي کرده و آراي متفاوتي را ارائه مي کند.

وي در ادامه با اشاره به ناکارآمدي عقل بشري براي تبيين و تعريف مسائل روزمره خاطرنشان کرد: طرفداران اومانيسم با تکيه بر عقل و اعلام بي‌نيازي از وحي به ارائه نظريات خود مي‌پردازد که اين امر باعث رواج مکتب اخلاقي مي‌شود که در آن نه تنها اخلاق رعايت نشده بلکه حق خدا ناديده گرفته مي‌شود.

حجت‌الاسلام کلانتري در پايان اومانيسم را يک مبناي مهم در موضوع ليبرال دموکراسي دانست و افزود: اومانيسم با تکيه بر عقل و تفاوت در مبناها به ارائه نظريات متفاوتي دست مي زند که درآن تنها انسان محور قرار مي‌گيرد و خداوند جايگاهي در زندگي انسان ندارد.

در اين کرسي آزادانديشي دانشجويان به بحث درباره مسئله ولايت فقيه و دموکراسي و بيان نظرات خود پرداختند.

اين جلسه يکي از سلسله جلساتي است که به همت نهاد مقام معظم رهبري در حيطه پيگيري مطالبات رهبري در رابطه با ايجاد فضاي تظارب آرا در دانشگاه‌ها انجام شد..

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار