اولين کرسي آزاد انديشي با محوريت "آزادي فردي در اسلام" با حضور عماد افروغ و پارسانيا در دفتر تحکيم وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ نخستين کرسي آزاد انديشي با موضوع "آزادي فردي در اسلام" با حضور عمادافروغ، استاد دانشگاه تهران، حميد پارسانيا عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي و دانشجويان در دفتر تحکيم وحدت برگزار شد.


اين مراسم به صورت مناظره ميان دو دانشجويي دانشگاه علامه و عباسپور با نظارت استاد اعماد افروغ و پارسانيا برگزارشد، دانشجويان به طرح مسئله آزادي و ارايه تعريف براي اين واژه پرداختند.

 

مريم مرادي کارشناس ارتباطات دانشگاه علامه تعريف آزادي را ناشي از انتخاب شيوه درست زندگي عنوان كرد و گفت: انسانيت عنواني قابل طرح در بحث آزادي است و آزادي وقتي معنا مي گيرد كه شخصي قصد انجام کاري را داشته و كسي مانع انجام کار او نشود.


وي با اشاره به اين مطلب اظهار داشت: آزادي مطلق وجود ندارد و آزادي به نسبت بايد‌ها و نبايد‌ها تعريف مي‌شود.


دانشجوي دانشگاه علامه تعريف آزادي در اسلام را بر پايه فطرت بشري و احکام شرعي استوار دانست و بيان کرد: از ديدگاه اسلام تمامي انسان‌ها از نقطه نظر انساني با هم برابرند؛ ولي از منظر تقوي با يکديگر متفاوت هستند.


وي در ادامه اذعان کرد: آزادي فردي و اجتماعي از يکديگر جدايي ناپدير بوده و تاثيرات متقابلي در يکديگر دارند و آزادي اجتماعي آزادي فردي را محدود مي‌کند.


مرادي اظهار داشت: اسلام به بعد مکان و زمان توجه داشته و تلاش مي‌کند برده‌داري را کم و آزادي فردي را افزايش دهد.


مهدي گل محمدي کارشناس برق دانشگاه عباسپور در ادامه واژه آزادي را با صفاتي چون عشق، هويت،‌ قدرت رهايي و خلاصي بيان كرد و اظهارداشت: شهيد مطهري آزادي را عدم وجود موانع، براي رسيدن به هدف معني مي‌کند.


اين کارشناس برق دانشگاه عباسپور آزادي را بر اساس سه تعريف فلسفي و معنوي و اجتماعي بيان کرد و گفت: آزادي فلسفي به جبر و اختيار، آزادي معنوي به آزادي عقيده و آزادي اجتماعي بعد تکميل کننده آزادي فردي است.


دانشجوي دانشگاه عباسپور خاطرنشان كرد: اسلام به آزادي عقيده نگاه چند بعدي داشته و از نگاه فرد مسلمان، آزادي عقيده را تعريف مي‌کند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار