در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي و غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري به بيان نقطه نظرات خود در زمينه کرسي‌هاي آزاد انديشي پرداختند و برگزاري آن را در دانشگاه‌ها بررسي کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته که پيرامون بررسي وضعيت کرسي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها برگزار شد، غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز فعاليت وزارت علوم براي برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي را از سال 88 دانست و افزود: در اين سه سالي که کار بر روي کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها را آغاز کرده‌ايم اين کار به يک دغدغه و گفتمان تبديل شده است که امر بزرگي است.

وي با اشاره به فراهم شدن زير ساخت‌هاي لازم از سوي وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها براي برپايي کرسي‌هاي آزاد انديشي گفت: زير ساخت‌هاي لازم براي برپايي کرسي‌هاي آزاد انديشي مانند تدوين آيين‌نامه و دادن مجوز فراهم شده است و بسياري از موانع برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها برطرف شده، نمي‌گوييم اين موانع کاملا رفع شده، اما تلاش وزارت علوم بر آن است که تمامي مشکلات را رفع کند.

خواجه‌سروي ضمن تبيين فضاي دانشگاه‌ها قبل از دولت نهم و دهم، گفت: فضاي دانشگاه بعد از دولت هشتم که به فضاي سياست‌زده تبديل شده بود، براي تبديل شدن به محيطي منطقي، دانش بنيان و علمي زمان زيادي نياز داشت، بنابراين تغيير اين فضا با وجود تلاش دشمنان که سعي داشتند دانشگاه را به محيطي عليه نظام تبديل کنند مسلما با موانعي همراه بود که با تعامل و گفتمان تلاش شد از کرسي‌هاي آزاد انديشي به مثابه فرصتي مفيد براي دانشگاه و کشور استفاده شود در اين حوزه عزم مسئولان بر آن است تا تمام موانع در اين راستا برطرف شود.

* ضرورت کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها درک نشده است

ابوالفضل چمندي دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ها با اشاره به عدم درک ضرورت کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها گفت: بدنه جنبش دانشجويي و برخي مسئولان نتوانستند هويت واقعي کرسي‌هاي آزاد انديشي را درک کنند و اين امر عاملي شد که در کشاکش آن از رسيدن به مفهوم کرسي‌هاي آزاد انديشي به معناي واقعي آن غفلت شد.

وي اضافه کرد: مهمترين ضرورتي که کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه براي آن شکل گرفت، ارائه تحليل‌هاي سياسي درست از جامعه در کنار پيگيري مطالبات مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران بود که ضمن اينکه اين ضرورت همچنان درک نشده است،‌ اين انتقاد به جنبش دانشجويي نيز وارد است که هنوز نتوانسته است الگوي مطلوبي از کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه ارايه دهد.

دبير جامه اسلامي دانشجويان خاطر نشان کرد: بخشي از علل عدم درک ضرورت کرسي هاي آزاد انديشي نيز ناشي از ارتباط کم وزارت علوم و تحقيقات و برخي دستگاه‌ها با بدنه دانشجويي است که باعث شده وزارت علوم نيز در اجراي کرسي‌هاي آزاد انديشي مانند فعاليت‌هاي اداري و بخش‌نامه‌اي عمل کند که اين امر منجر به ايجاد مشکل و موانع ميان مسئولين و دانشجويان در محتوا و مضمون و کرسي‌هاي آزاد انديشي شده است.

• نگاه برخي مسئولان به فعاليت‌هاي دانشجويي در زمينه کرسي‌هاي آزاد انديشي تهديد محور است

مهدي اميريان دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت با اشاره به موانع موجود براي برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها گفت: طي جلساتي که با مسئولان دانشگاه‌ها مانند نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري مسئولان وزارت علوم و غيره داشتيم عزم و اراده جدي مسئولان را براي برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي شاهد بوده‌ايم اما مشکل از آنجا نشأت مي‌گيرد که متاسفانه اين عزم جدي و اين نگاه در معاونين فرهنگي و مسئولان دانشگاه منتقل نشده است.

وي با اشاره به نگاه تهديد محور به فعاليت‌هاي دانشجويي گفت: نگاه برخي مسئولان دانشگاه و معاونان فرهنگي به خصوص در برخي شهرستان‌ها ناشي از سلايق شخصي و تهديد محور است که اين امر باعث مي‌شود از اراده و عزم جدي مسئولان بکاهد.

غلامرضا خواجه سروي در پاسخ به سخنان دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت با ارائه آماري از موضوعات کرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها، کرسي‌هاي آزاد انديشي با موضوعات سياسي را در جايگاه اول دانست و افزود: پس از موضوعات سياسي مسائل عقيدتي، فرهنگي،‌ اجتماعي و اقتصادي به ترتيبت در اولويت قرار دارند.

معان فرهنگي وزررت علوم،تحقيقات و فناوري خاطر نشان کرد: بدنه جنبش دانشجويي براي راه‌اندازي کرسي‌هاي آزاد انديشي تلاش بسياري کرده است که در کنار اين امر ما تلاش نهاد نمايندگي مقام معظم رهري و روساي دانشگاهي را نيز مي‌بينيم ولي به اين نکته نيز بايد توجه کنيم که اين افراد مسائل ديگر را نيز بايد در نظر بگيرند و در نظر گرفتن حساسيت‌ها از سوي برخي مسئولان به معني دغدغه نداشتن آنان در اين امر نيست.

وي اضافه کرد: هرچند صحبت‌هاي دبير تحکيم وحدت را نفي نمي‌کنم اما بايد بگويم حدود 1678 کرسي آزاد انديشي در دانشگاه‌هاي دولتي برگزار شده است اکه اين امر مي‌تواند الگوي مناسبي براي ديگر دانشگاه‌ها قرار بگيرد و اين امر نتيجه تلاش و اعتماد روساي دانشگاهي به دانشجويان نيز است.

خواجه سروي با اشاره به مطالبه‌گري تشکل‌هاي دانشجويي براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي از مسئولان تصريح کرد: کرسي‌هاي آزاد انديشي نيز مانند بحث‌هاي فرهنگي ديگر نيازمند زمان داراي طي کردن روال منطقي خود است تا به جايگاه مطلوبي برسد.

ابوالفضل چمندي طي پرسشي از معاون فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري به عدم تمايز ميان کرسي‌هاي آزاد انديشي با تريبون آزاد، مناظره و داوري اشاره کرد و گفت: مشکل اساسي که در بحث کرسي‌هاي آزاد انديشي با آن روبرو هستيم خلط شدن مفهوم کرسي آزاد انديشي با مفهوم تريبون آزاد،‌ مناظره يا داوري است که به طور کلي با توجه به آماري که شما از تعداد کرسي‌هاي آزاد انديشي برگزار شده در دانشگاه‌ها ارائه داديد، بگوييد تا کنون چه خروجيي را در دانشگاه به همراه داشته است مگر نه آنکه خروجي کرسي آزاد انديشي منجر به نظريه پردازي در مسائل کلان علمي مي‌شود که اين امري است که ما با وجود برگزاري 1678 کرسي آزاد انديشي شاهد آن نيستيم.

غلامرضا خواجه‌سروي در پاسخ به دبير جامعه اسلامي دانشجويان گفت: درست است که خروجي کرسي‌هاي آزاد انديشي در آينده اي نه چندان نزديک نظريه پردازي و توليد علم محسوب مي‌شود، اما اين امري است که تا رسيدن به نقطه مطلوب آن راه بسيار زيادي مانده است.

وي اضافه کرد: نتيجه تلاش‌هاي دانشجويي براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي باعث شده است که کرسي‌ها در دانشگاه‌ها به يک دغدغه تبديل شود تا اينکه يک گفتمان ايجاد کند که اين امر قابل ارزشي است.

معاون فرهنگي وزارت علوم با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره کرسي آزاد انديشي اظهار داشت: رهبر انقلاب از سال 81 مباحثي را در حيطه برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي، نقد و مناظره بيان کردند که اين امر بيشتر در حيطه وظايف اساسي مطرح مي‌شد و منجر به نظريه پردازي و توليد علم بود، اما بحث ديگري که رهبري از سال 88 به آن تاکيد کرد برگزاري کرسي هاي آزاد انديشي با محوريت دانشجويي بود که به منظور ايجاد فضاي تضارب آرا  آزاد فکري در دانشگاه ها صورت گرفت که اين امر تا رسيدن به جايگاه مطلوب خود راه بسيار زيادي دارد.


* نگاه محافظه کارانه وزارت علوم مانع برگزاري کرسي آزاد انديشي

مهدي خوجگي دبير جنبش عدالت‌خواه فضاي کرسي آزاد انديشي را ناشي از ضعف مسئولان در نگاه کليشه‌اي و قالب گونه داشتن به کرسي‌هاي آزاد انديشي دانست و افزود: تکيه رهبر معظم انقلاب نيز بر اين امر که کرسي‌هاي آزا انديشي در دانشگاه‌ها محقق نشده است و اين امري است که بايد به آن توجه شود.

وي اضافه کرد:‌ از ديگر مشکلات کرسي‌هاي آزاد انديشي نگاه محافظه کارانه وزارت علوم به کرسي آزاد انديشي که در اينجا بايد نگاه به دانشجو عوض شده و تا زماني که مسئولان فضاي رخوت را بر فضاي تضارب آرا ترجيح مي‌دهند نمي‌توانند به اهداف اصلي خود برسند.

دبير جنبش عدالت‌خواه با اشاره به فرمايش شهيد مرتضي مطهري در اين راستا که بايد به نيز مارکسيست‌ها اجازه حضور در دانشگاه‌ها را بدهيم گفت:‌ امروز روساي دانشگاه‌ها با محافظه کاري از حضور اساتيد انقلابي در دانشگاه تهران جلوگيري مي‌کنند که روز گذشته شاهد يکي از اين موارد بوديم و مسئولان بايد نسبت به اين امر پاسخگو اشند

وي اضافه کرد: دخالت نهادهاي امنيتي در کرسي آزاد انديشي يکي از موارد مشکلات کرسي آزاد انديشي که بايد اصلاح شود.

خوجگي در ارزيابي فعاليت‌هاي تشکل دانشجويي در برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي گفت: ‌دانشجويان تا زماني که کرسي‌هاي آزاد انديشي را تمرين نکرده باشند، نمي‌توان فضاي آزاد انديشي را در دانشگاه محقق کنند از سويي آزاد انديشي تنها بر مباحث سياسي تکيه نشده و فضاي فکري انقلاب اسلامي نيز ناظر به مباحث فکري است.

وي در پايان از فقدان فضاي باز سياسي براي بيان نظرات در صدا و سيما انتقاد کرد  و گفت:‌در همه فضاها بايد تمرين آزاد انديشي کنيم و اميدواريم اين فضا در صدا و سيما نيز محقق شود.

مجري برنامه در انتقاد به سخن دبير جنبش  عدالت‌خواه گفت:‌ اکنون در يک فضاي باز فکري نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي و مسئولان به بيان نظرات خود پرداخته و اين علاوه بر‌ آنکه نمونه‌اي از فضاي آزاد است، درست نبودن حرف شما را اثبات مي‌کند.

ابوالفضل چمندي نيز ضمن مخالفت با دبير جنبش عدالت‌خواه گفت: با اين حرف که فضاي دانشگاه امنيتي است، مخالف هستيم و تا کنون با دانشجوياني که در کرسي آزاد انديشي شرکت مي‌کرده‌اند برخوردي نديده‌ام.

وي اضافه کرد: نبايد در عملکرد تشکل‌هاي دانشجويي برچسب سياسي زده شود به اين معني که اگر جامعه اسلامي برنامه اي را برگزار کرد آن را به معناي حمايت خاص سياسي از يک گروه يا دسته قلمداد نکنيم.

چمندي در ادامه خاطر نشان کرد: کرسي‌هاي آزاد انديشي نبايد منتظر مساعدت نهادهاي دولتي باشند و با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اين وظيفه نخبگان و شبکه دانشجويان بايد بر اين امر تلاش کرده و رسيدن به مطلوب را وظيفه خود قرار دهند.

وي با اشاره به ضعف جنبش دانشجو در اين حيطه گفت: ضعف خود را در اين حيطه مي‌پذيريم و از اين بابت عذرخواهي مي‌کنيم اما بايد اين فقدان را نيز در دانشگاه اصلاح کنيم.

مصطفي حضوري دبير بسيج دانشگاه امام صادق(ع) پيرامون بحث کرسي‌هاي آزاد انديشي گفت: در بحث فضاي کرسي‌هاي آزاد انديشي شاهد حرکت روبه رشد و روبه جلويي بوديم که اگر اين الگو نهادينه شود ما مي توانيم به الگوي مطلوب دست يابيم.

وي اضافه کرد: يکي از اقدامات وزارت علوم در اين باب ايجاد آيين نامه بوده است که باعث شده توافقي ميان تشکل‌هاي دانشجويي صورت گيرد اما از سويي دانشجويان نيز بايد فضاي مخالف را در دانشگاه تحمل کرده و مسئولين نيز نگران انحراف کرسي‌هاي آزادانديش نباشد.

غلامرضا خواجه سروي در ادامه مخاطب اصلي کرسي‌هاي آزاد انديشي را دانشجويان دانست و گفت: مخاطب اصلي کرسي‌هاي آزاد انديشي دانشجويان هستند و وظيفه وزارت علوم بيشتر ناظر به وظيفه حمايت از دانشجويان است که بسترهاي لازم را براي دانشجويان فراهم مي‌کند.

* 80 درصد کرسي‌هاي آزاد انديشي بدون موانع بروکراسي انجام مي‌شود

معاون فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: ‌80 درصد کرسي‌هاي آزاد انديشي بدون درگير شدن به فضاي بروکراسي دانشگاه‌ها انجام مي گيرد و مقرراتي که وزارت علوم وضع کرده است از حداقلي ترين مقرراتي است که مي‌شد در زمينه کرسي هاي آزاد انديشي اعمال شود.

وي در تبيين ميزان فعاليت‌هاي دانشگاه‌ها در زمينه کرسي‌هاي آزاد انديشي اظهار داشت: ميزان ما براي سنجش فعاليت دانشگاه در زمينه کرسي‌هاي آزاد انديشي تعداد کرسي هاي برگزار شده کرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها است وبايد بگويم ما اين آمار را با فعالان دانشجويي نيز بررسي مي‌کنيم.

* نبايد ضعف‌هاي خود را تنها به نهادهاي نظارتي تعمم دهيم

محمد رضايتي دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل با اشاره به کم کاري‌هاي دانشجويان در زمينه کرسي‌هاي آزادانديشي گفت: تعريف دقيقي از کرسي هاي آزاد انديشي وجود ندارد و هر کس بنا بر برداشت خود در اين حيطه عمل مي‌کند.

وي اضافه کرد: کرسي‌هاي آزاد انديشي بايد در دانشگاه محقق شوند و اين امر که برخي مسئولان دانشگاه‌ها کرسي هاي آزاد انديشي را به منزله سوپاپ اطميناني براي تخليه هيجان دانشجويان مي‌دانند، که بايد اين نگاه عوض شود. چرا که اين نگاه باعث رفع تکليف مسئولان مي‌شود که بايد اصلاح شود و از سويي ما معتقديم همانطور که رهبر معظم انقلاب نيز بر آن تاکيدکردند کرسي‌هاي آزاد انديشي بايد ناظر به نخبه پروري باشد و پيش نياز محقق شدن کرسي‌هاي آزاد انديشي اين امر است که دانشجويان مبناي فکري خود را به مباني سايت و يا روزنامه محدود نکرده که در اين غير صورت تحقق کرسي‌هاي آزاد انديشي ممکن نخواهد شد.

وي اضاه کرد: يکي از موانعي که در زمينه کرسي‌هاي آزاد انديشي با آن روبرو هستيم وجود باقي‌مانده جريان دوم خرداد است که امروز به جمعي تبديل شده‌اند که نه گوشي براي شنيدن و نه چشمي براي ديدن دارند و به عنوان اساتيد سکولار  و اساتيد جنبش سبز در دانشگاه فعاليت مي‌کند که اين امري است بايد اصلاح شود.

رضايتي خاطر نشان کرد: نکته بعدي آن است که نبايد ضعف‌هاي خود را تنها به نهادهاي نظارتي تعميم دهيم.

چمندي در تبيين وظيفه دانشجويان در کرسي‌هاي آزاد انديشي گفت: مفهوم کرسي هاي آزاد انديشي بايد توسط دانشجويان تدوين شده و وزارت علوم نيز بايد اين ستون راپايه گذاري کرده و دانشجويان حول محوري که وزارت علوم تدوين کرد بايد فعاليت کنند.

وي اضافه کرد: تبديل شدن کرسي‌هاي آزاد انديشي به سوپاپ اطمينان اتفاقا يکي از نکات مثبتي است که کرسي‌هاي آزاد انديشي با آن روبروست که در بسياري از موارد سياسي و صنفي دانشگاه موثر است و مي‌توندمفيدواقع شود.

دبير جامه اسلامي دانشجويان خاطر نشان  کرد: بعضي اوقات جنبش دانشجويي تصميم مي‌گيرد تا در يکي از مسائل کلان جامعه، کرسي برگزار کند و دانشگاه با آن مخالفت مي‌کند ک اين امر خطرناک است و براي مثال وقتي دانشجويان تصميم مي‌گيرند در نقد فضاي چاپلوسي و تملک کرسي آزادانديشي برگزار کند  در اين ميان يک گروه سياسي مورد نقد قرار مي‌گيرد با مخالفت مسئولين دانشگاهي روبرو مي شود و اين امر اجازه نمي‌دهد کرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها محقق شود.

* برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي نيازمند انعطاف روساي دانشگاه‌ها

روستا آزاد رئيس دانشگاه شريف با اشاره به نقش اساتيد گفت: انصافا کرسي هاي آزاد انديشي نياز به انعطاف و مديريت جامعي را از سوي رئيس دانشگاه‌ها مي‌طلبد که اگر رئيس دانشگاه اين انعطاف را نداشته باشد اين امر نمي‌تواند محقق شود.

وي اضافه کرد: من به شخصه سراغ ندارم که با برگزاري کرسي آزاد انديشي در دانشگاه مخالفت شده باشد اما بايد گفت کرسي‌هاي آزاد انديشي از حيث انديشه بيان نمي‌شوند و بيشتر در برخي کرسي‌هاي آزاد انديشي بيان فکر نظر وتمايلات دانشجويان بيان مي‌شود از سويي توان لازم براي برخورد با جامعه و سعه صدر براي دانشجويان را نداشته باشد که برخورد غير اصولي در حوزه اجتماعي دانشگاه محسوب مي‌شود.

* کرسي‌هاي آزاد انديشي در ابتداي راه‌اندازي است

غلامرضا خواجه سروي ضمن توصيه به مطالعه آيين نامه وزارت علوم در بهمن ماه تصويب کرده است گفت: جمع بندي من اين است که کرسي‌هاي آزاد انديشي در ابتداي راه‌اندازي است و با نواقصي روبروست اما بايد توجه داشت که در فضاي ليبرال دموکراسي نيز براي تبديل خشونت به گفتگو 300 سال زمان برد و وزارت علوم براي ايجاد فضاي تضارب آرا در دانشگاه مصمم است که اين اتفاق بيافتد اما بايد توجه داشت که اين امر نيازمند تلاش همه است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تشکل ، دانشجویی ، کرسی ، آزاد ، اندیشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار