معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در اولين نشست سراسري هماهنگي تشكل هاي اسلامي دانشجويي در دانشگاه شهيد بهشتي به سوالات مختلف دانشجويان پاسخ گفت و درباره مباحث مختلفي مانند مباحث رفاهي، كرسي هاي آزاد انديشي، و فضاهاي بسته در دانشگاه ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در اولين نشست سراسري هماهنگي تشكل هاي اسلامي دانشجويي كه امروز در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار داشت: بحث ازدواج دانشجويي ابتكار خوبي بود كه نهاد نمايندگي رهبري شروع كرد البته در اين كار نمادين از خود دانشجويان كمك خواستيم اما علي رغم اينكه صندوق رفاه فعاليت هاي زيادي را انجام مي دهد، كار در جاي ديگري با مشکل مواجه شده است.

معاون وزير علوم افزود: در بحث قانون عفاف و حجاب، وظايف 27 دستگاه از طرف شوراي انقلاب فرهنگي تعيين شده و اولين وظيفه مجلس را تأمين مسكن دانشجويان براي ازدواج تعيين كرده است؛ لذا بنده بعنوان نماينده دانشگاه به مجلس رفتم.

خواجه سروي ادامه داد: تك تك دانشجويان در شهرستان ها و تهران بايد روي ذهن نمايندگان مجلس كار كنند چرا که با دو ميليون وام ازدواج حتي حلقه ازدواج هم تأمين نمي شود چه برسد به ساير مسائل.

وي در پاسخ به سوال دانشجويان درباره كرسي هاي آزاد انديشي تصريح كرد: اين مطلب بايد به صورت مصداقي و موردي حل شود. بعضي از دانشگاه ها گفته اند كه سي مورد كرسي آزادانديشي برگزار كرده ايم اما در آنهايي كه برپا شده بايد با وزارت اطلاعات و حراست هماهنگ شود.

خواجه سروي اضافه کرد: وزير علوم هم به من گفت در آنجايي كه زورت نمي رسد بگو من بيايم! لذا وزارت اطلاعات و نيروهاي امنيتي نيز بر حسب سوابق نگراني هايي دارند. بنابراين يا بايد با وزارت اطلاعات و يا معاونت سياسي وزارت كشور دعوا كنيم كه كار درستي نيست و يا بايد با تعامل و تفاهم كارخود را پيش ببريم.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: مثلا دو معاون سياسي وزارت كشور گفته بودند كه هرجا برنامه باشد بايد با شوراي تأمين و ما هماهنگ شود كه اعلام شد كه اين كار غيرقانوني است و آنها را بركنار كردند زيرا شوراي تأمين فقط براي موارد خاص است و وزيرعلوم هم گفت كه من مصوبات شوراي تأمين را اجرا نمي كنم، بنابراين اگر غير از اين باشد بايد با همه دستگاه ها دعوا كنيم ولي در حکومت جمهوري اسلامي مي خواهيم با تفاهم و تعامل عمل كنيم. ضمن اينكه شما دانشجويان هم بايد سرمشق باشيد و قوانين و مقررات را رعايت كنيد و ما هم از بحث هاي كرسي آزادانديشي حمايت مي كنيم.

وي با بيان اتفاقي كه در يكي از كرسي هاي آزاد انديشي در شهركرد افتاده بود اظهار داشت: در چهار ساعت جلسه مربوطه گفتند كه يك جمله بي سرو ته آورده اند و از قول يكي از افراد حاضر در كرسي آزاد انديشي نقل كرده اند و اعلام كردند كه عليه ولايت فقيه و مصالح ملي بود. اين درحالي است كه مباحث درباره ولايت فقيه، مهدويت و مسائل اسلامي به صورت عالمانه بحث شده بود. بنابراين ما هر گزارشي را قبول نمي كنيم و درباره آن تحقيق مي كنيم ضمن اينكه نهاد رهبري در دانشگاه ها و بسيج دانشجويي نيز از اين كار پشتيباني مي كند.

خواجه سروي افزود: ما هم جزو دانشگاه هستيم و در هيئت علمي حضور داريم از طرفي كسي حق ندارد كه با رئيس دانشگاه از جايي تماس بگيرد و كرسي آزاد انديشي را لغو كند. حتي در ايام انتخابات مجلس از طرف شبكه سه سيما براي حضور در دانشگاه ها تقاضا دادند كه از 15 دانشگاه سه مورد آنها را راه ندادند كه من آنها را دعوا كردم و آنها گفتند كه شايد اتفاقي بيافتد. ولي من گفتم كه چرا همچين فكري مي كنيد چرا در دانشگاه نروند. اينها بچه هاي خودمان هستند كه بايد صحبت هايشان را بگويند.

وي با اشاره به اينكه حرف ها بايد با منطق و قانون منطبق باشد تصريح كرد: حرف هاي جديدي نيز بايد باشد و بخصوص براي انتخابات رياست جمهوري فضا را از اينكه هست بازتر كنيم البته فضا بسته نيست چون اگر بود همين جا هم نمي توانستيم اين جلسه را برگزار كنيم؛ لذا بايد تشكل ها براي انتخابات رياست جمهوري طراحي كنند تا نشاط و مشاركت سياسي را بالا ببرند و البته خلاف مصالح ملي هم نباشد.

وي درباره بودجه هاي رفاهي دانشگاه ها گفت: معمولا بودجه دولت در 4 الي 5 ماه اول سال با بودجه سال قبل تأمين مي شود و خيلي از پولهاي اعتباري و قرض و خواهش ما از دوستان براي دانشگاه است و هنوز چيزي كه مجلس براي كارهاي فرهنگي تثبيت كرده به دست ما نرسيده است ولي اميدواريم براي سال بعد با همين وضعيت جلو برويم و همانطور كه وزير علوم گفت بايد در فضاي تحريم خرج ها را جمع و تلاش ها را بيشتر كنيم و البته هر حرفي را هم هر جايي نزنيم. مانند اتفاقي كه يك دانشجو در خوابگاه فوت كرد و موجب سواستفاده رسانه هاي خارجي شد.

خواجه سروي درباره سوال دانشجوي ديگري در ارتباط با بحث عفاف و حجاب اظهار داشت: اجراي قوانين شوراي انقلاب فرهنگي در عرصه عفاف و حجاب بدون آنكه بخواهيم آن را رسانه اي كنيم ادامه دارد. البته جداسازي دختران و پسران با شرايط و اقتضائات بر اساس امكانات دانشگاه ها انجام مي شود. همچنين پرديس دخترانه دانشگاه ها، دانشگاه دخترانه در استان ها با مديريت همه مسئولان وزارت علوم تأسيس شده است.

وي افزود: در 17 وظيفه اي كه شوراي انقلاب فرهنگي در حوزه ترويج و تقليد تعيين كرده و همه مومنين و مومنات و فعاليت دانشگاهي بايد آن را كمك كنند و اين مطلب در بحث ازدواج در زندگي پايدار يك مكمل است كه مثلا در بحث ازدواج دانشجويان مسئوليت دانشجويان  بحث مكمل عفاف و حجاب است لذا رساي دانشگاه ها بايد تلاش كنند و سروصدا كردن و رسانه اي كردن آن هم زياد فايده اي ندارد و خواستيم كار بي سرو صدا جلو برود.

معاون وزير علوم درباره بحث كرسي هاي آزاد انديشي و حضور نيروهاي حراست در آن گفت: باهمكاري روساي دانشگاه ها، معاونين و نمايندگي رهبري كار كرسي آزاد انديشي را انجام داديم و حتي من به آنها تحكم كردم كه بايد اين كار انجام شود كه حتي با تعجب يكي از نمايندگان تشكل هاي دانشجويي روبرو شد. اما كرسي هاي آزاد انديشي را بايد اساتيد و دانشجويان انجام دهند و اين يك كار از پايين به بالا است و نه از بالا به پايين. ضمن اينكه ما وارد كار نيروهاي حراست نمي شويم و البته از روساي دانشگاه ها خواستيم كه خودشان را جاي مأموران وزارت اطلاعات و وزارت كشور نگذارند تا با اين احتمال كه ممكن است تنش ايجاد شود كرسي ها را لغو كنند زيرا ممكن است حتي مامذهبي ها هم دچار فريب شيطان شويم. بنابراين نمي توان از قبل درباره ديگران و كرسي هاي آزاد انديشي قضاوت كرد كه انجام نشود.

خواجه سروي تأكيد كرد: ما مي خواستيم فرمايش رهبري در اين باره كه ما مخاطب آن هستيم نگذاريم زمين بماند و آن را راه انداختيم و البته لازمه اش اين است كه شما دانشجويان از‌آن حمايت كنيد. مانند يك هيئت امناي مسجد كه اول بايد آنها پول بدهند تا بقيه مردم هم پول بدهند و بايد شما دانشجويان اين كار را بدست بگيريد.

معاون وزير علوم اظهار داشت: معاونين فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ها را بعنوان دبير هيئت نظارت براي رابطه با كرسي هاي آزاد انديشي گذاشته ايم و از مسئولان دانشگاه ها خواسته ايم كه خود را جاي نيروهاي حراست و وزارت اطلاعات نگذارند. زيرا كار اين مسئولان بايد ايجابي باشد نه سلبي.

وي درباره كارنامه فرهنگي دانشگاه ها گفت: افرادي در اين رابطه از وزارت علوم در دانشگاه ها حضور يافتند تا كارنامه فرهنگي آنها را بررسي كنند و دانشگاه هايي كه نتوانستند مستند بياورند نمره آنها كم شد. بخاطرهمين برخي مسئولان دانشگاه ها درباره رتبه خود اعتراض داشتند كه چرا مثلا رتبه چهارصد شدند، اما اين كم كاري از خودشان بوده زيرا گزارش مستند ندادند. لذا ما بررسي مي كنيم و اگر همكاران ما كمكاري كردند سعي مي كنيم آنها را بالا بياوريم و اگر پركار باشند تشويق كنيم.

معاون وزير علوم افزود: كارهايي درباره افزايش توانايي افراد از لحاظ دانش تئوريك و كار در عرصه عملي بعنوان برنامه ريزي بلند مدت انجام شده اما در دانشگاهي كه فني است ولي هيئت علمي آن افراد دامپزشك هستند را چكار مي شود كرد بنابراين بايد روالي بكار گرفت كه اين تخصص ها هماهنگ شود.

خواجه سروي درباره سوال يكي از دانشجويان مبني براينكه چگونه وزير علوم كه گفته است ما با مخالفين نظام در دانشگاه ها برخورد مي كنيم معلوم مي شود كه مخالف نظام كيست تصريح كرد: تا ثابت نشده كه فردي معارض نظام است اصل براين است كه همه تبرئه هستند و ما اعتقادي به اين حرف ها نداريم و اگر گزارشي هم نوشته شد اين طور نيست كه مسئولان وزارت علوم حتما قبول كنند ضمن اينكه ما هم طرف دانشجويان هستيم و اگر جفايي شده باشد از آنها حمايت مي كنيم.حتي در مورد رئيس يكي از دانشگاه ها اعلام كرده اند كه شرط پذيرش ولايت فقيه را قبول نداريم. كه ما تماس گرفتيم و مسئولان مربوطه گفتند كه اشتباه شباهت اسمي شده درحالي كه اين فرد سوابق خوبي در حمايت از ولايت فقيه داشته است. لذا ما هر گزارش بي استناد و بدون دليل را قبول نمي كنيم.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار