مجلس کلیات و جزئیات لایحه الحاق ایران به موافقتنامه استفاده مشترک از واگن‌ها و کانتینرهای متعلق به کشور‌های مشترک‌المنافع را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (یکشنبه، ۲۴ فروردین) در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه استفاده مشترک از واگن‌ها و بارگنج‌های (کانتینرهای) متعلق به کشور‌های مشترک‌المنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی، با تصویب کلیات و جزئیات این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده واحده- موافقتنامه استفاده مشترک از اتاق‌های چرخدار قطار (واگن‌ها) و بارگنج‌های (کانتینرهای) متعلق به کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی مشتمل بر یک مقدمه و (۵) ماده به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره - در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصدو سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.»

متن موافقتنامه استفاده مشترک از واگن‌های باری و بارگنج‌های متعلق به کشور‌های مشترک‌المنافع جمهوری آذربایجان جمهوری، گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی، جمهوری استونی به شرح زیر است:

«مقدمه

دولت‌های کشور‌های عضو این موافقتنامه که از این پس «طرف‌ها» نامیده می‌شوند.

ضمن ملاک عمل قرار دادن مواد (۳) (٤) و (٦) موافقت نامه «جداسازی ناوگان دولتی واگن‌های باری و بارگنج‌های کانتینر‌های وزارت راه و ترابری سابق اتحاد جماهیر شوروی میان کشور‌های مشترک المنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی، جمهوری استونی و استفاده مشترک از آنها» مورخ ۲ بهمن ۱۳۷۱ (۲۲ ژانویه (۱۹۹۳) در خصوص موارد زیر توافق نمودند:

ماده ۱- در راه آهن‌های طرف‌های موافقتنامه فناوری بهره‌برداری مشترک از واگن‌های باری و بارگنج‌ها (کانتینرها) در مواصلات بین دولتی که پیش‌بینی‌کننده استفاده مؤثر وضعیت فنی مناسب و تأمین‌کننده ایمنی تردد قطار‌ها می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واگن‌های باری و بارگنج‌هایی (کانتینرهایی) که طبق استاد طراحی فناوری و سایر دستورالعمل‌های اسناد استاندارد فنی مورد موافقت راه‌آهن‌های طرف‌ها هستند، مجاز به استفاده از موافقتنامه استفاده مشترک می‌باشند.

ماده ۲- به منظور عبور روان و بدون مانع قطار‌ها از طریق ایستگاه انتقال مدیریت راه آهن‌های طرف‌ها همراه با نهاد‌ها و سازمان‌های گمرکی، نیرو‌های انتظامی، بهداری و سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مشارکت‌کننده در این فرآیند اجرای فن آوری یکپارچه مورد توافق انتقال و پذیرش واگن‌ها را تأمین نموده، ایستگاه‌های فوق را توسط ابزار‌های فنی جدید توسعه داده و تجهیز می‌کنند.

ماده ۳- طرف‌ها به مقام‌های راه آهن خود مسئولیت تأیید اسناد مربوط که تنظیم کننده اصول استفاده مشترک از واگن‌های باری و بارگنج‌ها (کانتینرها) هستند. مسائل مربوط به تأمین ایمنی آنها دستگاه (سیستم) تعمیر و خدمات فنی و مسئولیت مادی استفاده کننده بابت آسیب و از دست رفتن واگن‌ها و بارگنج‌ها (کانتینرها) و نحوه محاسبات متقابل بابت استفاده از آنها را محول می‌نمایند.

ماده ٤- واگن‌های باری و بارگنج‌های کانتینر‌های متعلق به مراکز صنعتی با سایر مراکز، سازمان‌ها و شرکت‌های طرف‌ها در صورت استفاده از آنها در مواصلات بین‌المللی بر اساس وضعیت فنی خود باید به طور کامل با الزامات ماده (۱) این موافقت نامه مطابقت داشته باشند.

مسئولیت مادی استفاده کننده بابت آسیب یا از دست رفتن واگن‌ها و بارگنج‌ها (کانتینرها) مانند وسیله نقلیه مربوط که متعلق به راه آهن‌های طرف‌ها می‌باشد، تعیین می‌گردد.

ماده ۵- این موافقت‌نامه به محض امضای آن لازم‌الاجرا می‌شود. چنانچه یکی از طرف‌ها تمایل داشته باشد عضویت خود را در این موافقت نامه خاتمه دهد، مراتب را به صورت مکتوب به دولت امین جمهوری بلاروس و همزمان به سایر اعضای این موافقت نامه حداقل ۶ ماه پیش از خروج خود اعلام می‌نماید.

این موافقت‌نامه در شهر مسکو در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۷۱ برابر با ۱۲ مارس ۱۹۹۳ در یک نسخه اصلی به زبان روسی تهیه شده است. نسخه اصلی در بایگانی دولت جمهوری بلاروس که به کشور‌های امضا کننده این موافقت نامه رونوشت تایید شده آن را ارسال می‌دارد. نگه داشته می‌شود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار