مرکز آمريکن پراگرس با نگاهي به تبعيض هاي نژادي نهفته در دستگاه قضايي آمريکا به بيان ده واقعيت تکان دهنده درباره وضع رنگين پوستان و دستگاه قضايي اين کشور پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين نشريه نوشت: ايالات متحده اين ماه ،  مناسبت موسوم به "سلما مونت گومري" در  سال 1965 را که يادآور جنبش حقوق  مدني و پيشروي مستمر  به سمت برابري نژادي است ، جشن مي گيرد.اما چندين دهه بعد از شکل گيري اين جنبش ، آمريکا هنوز يک دستگاه  از هم گسيخته قضايي و جزايي دارد و اين بيانگر آن است که آمريکا هنوز راه زيادي در رسيدن به برابري نژادي پيش رو دارد.

امروز ، مردم رنگين پوست بيش از سفيدپوستان در معرض تبعيض در حوزه هاي مختلف قرار دارند:پليس آنها را بيش از ديگران مورد بازرسي و بازجويي قرار مي دهد و تعداد رنگين پوستاني که به اعدام محکوم مي شوند ، بيشتر است.

علاوه بر اين ، نابرابري هاي نژادي در دستگاه قضايي و جزايي آمريکا  اقليت رنگين پوست را تهديد مي کند به اين صورت که حق راي هزاران نفر محدود مي شود و ميليون ها نفر نيز  دسترسي برابر به بازار کار ، مسکن ، خدمات عمومي  و آموزش ندارند.

از اين رو ضرورت دارد  دستگاه قضايي آمريکا همگام با  پيشرفت حقوق مدني در قرن بيست و يکم   به صورت واقعي اصلاح شود .

اين نشريه در ادامه ده واقعيت عمده مربوط به تاثير دستگاه قضايي- جزايي آمريکا بر اقليت هاي  رنگين پوست را بدين ترتيب ذکر کرد:

نخست اينکه  رنگين پوستان حدود 30 درصد جمعيت  آمريکا را تشکيل مي دهند اما  60 درصد زندانيان از ميان آنهاست. از سال 1970 تا 2005 جمعيت زندان ها 700 درصد افزايش يافته است.اين رقم از نسبت هاي جمعيت و جرائم نيز پيش افتاده است. از هر پانزده مرد  آمريکايي آفريقايي تبار  و از هر سي و شش لاتين تبار يک نفر به زندان مي افتند در حالي که براي مردان  سفيدپوستان اين نسبت يک در صد و شش نفر است.

 دوم آنکه  براساس آمار اداره آمار  از هر سه مرد سياهپوست ، يک نفر بايد انتظار داشته باشد که در طول دوران حيات خود به زندان برود.احتمال  اين که سر و کار رنگين پوستان به دستگاههاي قضايي و اجرايي بيفتد ، خيلي زياد است.طبق گزارش وزارت دادگستري ، احتمال اين که سياهان و لاتين تبارها حين رانندگي متوقف و بازرسي شوند ،  سه برابر بيشتر از سفيدپوستان است.
همچنين احتمال اين که  آمريکايي هاي آفريقايي تبار بازداشت شوند ، دو برابر  بيشتر  و احتمال اين که از زور عليه آنها  استفاده شود ، چهار برابر است.

سوم اينکه دانش آموزان رنگين پوست بيش از هم کلاسي هاي سفيدپوست خود در معرض تنبيه و مجازات قرار دارند و اين به افزايش بازداشت ميان دانش آموزان رنگين پوست منجر شده است. دانش آموزان سياهپوست و لاتين تبار بيش از هفتاد درصد بازداشت هاي مرتبط با مدارس يا ارجاعات به دستگاه قضايي را تشکيل مي دهند.

چهارم اينکه ، طبق تازه ترين اطلاعات و گزارش وزارت آموزش ، دانش آموزان آفريقايي تبار اغلب بيش از ديگر همکلاسي هاي سفيدپوست خود بازداشت مي شوند.طبق اين گزارش ،در سال تحصيلي 2009-2010  نود و شش هزار دانش آموز  بازداشت شده  و 242 هزار نفر به دستگاه قضايي ارجاع داده شده اند.از اين تعداد،بيش از  هفتاد درصد ، سياهپوست و لاتين تبار بوده اند.
تنبيهات سخت در مدارس از تعليق تا بازداشت ، باعث شده است شمار نوجوانان  رنگين پوست که سر و کارشان به دستگاه قضايي مي افتد ، به طور قابل ملاحظه اي افزايش يابد.

 پنجم اينکه ، درصد نوجوانان  آفريقايي تبار زنداني بيش از جوانان سفيدپوست است و احتمال اين که وارد زندان بزرگسالان شوند ، زيادتر است.اگرچه اين نوجوانان  شانزده درصد کل جمعيت نوجوانان آمريکايي را تشکيل مي دهند اما سي و هفت درصد موارد در دادگاههاي جنايي به اين گروه تعلق دارد.

 ششم آنکه ،  در سه دهه گذشته ، شمار زنان زنداني تا 800 درصد افزايش يافته است که اکثرشان زنان رنگين پوست هستند. در حالي که شمار زنان زنداني نسبتا پايين است ، ميزان نابرابري هاي قومي و نژادي تکان دهنده است.زنان آفريقايي تبار سه برابر بيشتر اززنان سفيدپوست به زندان مي روند .زنان لاتين تبار نيز در مقايسه با زنان سفيدپوست 69 درصد بيشتر به زندان مي روند.

 هفتم اينکه ، مبارزه با مواد مخدر نيز اساسا در محلات و جوامع رنگين پوستان جريان دارد. به گفته ديده بان حقوق بشر ، اقليت هاي رنگين پوست بيشتر از سفيدپوستان مواد مخدر مصرف يا خريد و فروش نمي کنند اما ميزان دستگيري ها ميان آنها بيشتر است.آفريقايي تبارهاي آمريکا چهارده درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را به خود اختصاص مي دهند ما سي و هفت درصد کساني که در اين رابطه دستگير مي شوند ، سياهپوست هستند.از سال 1980 تا 2007، حدود يک نفر از سه نفر  در 25.4 ميليون بزرگسالي که در رابطه با مواد بازداشت شدند ، آفريقايي تبار بودند.

 هشتم اينکه  مهاجمان سياهپوست وقتي بازداشت مي شوند احکام طولاني مدت مي گيرند.کميسيون صدور حکم آمريکا مي گويد ، در سيستم فدرال ، مجرمان سياهپوست  حکم هايي دريافت مي کنند که ده درصد طولاني تر از احکام صادر شده براي سفيدپوستان با همان جرم است.

 نهم آنکه  قوانين انتخاباتي که افراد داراي سوابق کيفري از راي دادن محروم مي کند ، بيشتر ، مردان رنگين پوست را تحت الشعاع قرار مي دهد.آن طور که برآورد مي شود ، پنج و سه دهم ميليون آمريکايي  به علت پيشينه کيفري حق راي دادن ندارند.اين محروميت در نتيجه نابرابري هاي نژاد شديدتر مي شود و در نهايت سيزده درصد مردان آفريقايي تبار حق راي دادن ندارند.

 و دهم  اينکه ، مطالعات نشان مي دهد  رنگين پوستان بعد از آزادي از زندان نيز با تبعيض  در ميزان دستمزد روبرو هستند.مدت حبس در اين خصوص تاثير گذار است و براي مردان و زنان سياهپوست بيشتر از سفيدپوستان  است.تعدادي از ايالت  ها کار کردن افراد داراي محکوميت هاي خاص را در صنايع بهداشت عمومي مانند پرستاري ، مراقبت از کودک و مراقبت هاي بهداشتي در خانه منع کرده اند.در اين خصوص نيز بيشترين تاثير بر رنگين پوستان است.

در پايان اين مقاله آمده است ، اين نابرابري هاي نژادي  مردم رنگين پوست را از اساسي ترين حقوق مدني شان محروم کرده است به طوري که لزوم اصلاح دستگاه قضايي آمريکا به شدت احساس مي شود. با حبس هاي گسترده و حضور دائم رنگين پوستان در سيستم قضايي و زندان ها ، اين مردم تاثير منفي بر خود و جامعه خويش را  احساس مي کنند.آنها قادر نخواهند بود  در  داخل جامعه و فرآيند دموکراتيک جذب شوند.اصلاح سياست هاي قضايي که مملو از نابرابري نژادي است ، بايد در کانون جنبش مقابله با نژادپرستي و بي عدالتي نژادي قرار گيرد.
برچسب ها: واقعیت ، تبعیض ، نژادی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار