رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:هیات رئیسه مجلس نهم، بخش معدن را به عنوان یکی از 20 اولویت کاری خود در این دوره، قرار داده و این اقدام نشانه اهمیت بالای این بخش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،داریوش اسماعیلی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی معدن، با تاکید بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اظهار داشت: بخش معدن جایگزین بسیار خوبی برای درآمدهای حاصل از صادرات نفت است و می توان از صفر تا 100 این بخش را به خدمت گرفت تا نیازهای جامعه را تامین کرد.


وی با بیان اینکه توسعه معدن و صنایع معدنی از جانب مجلس به طور جدی پیگیری می شود گفت: امسال در مجلس کار گروه معدن و صنایع معدنی برای نخستین بار شکل گرفته و انتظار این است که در این بخش به جایگاه مناسبی برسیم.


اسماعیلی تصریح کرد: هیات رئیسه مجلس نهم، بخش معدن را به عنوان یکی از 20 اولویت کاری خود در این دوره مورد تصویب قرار داده و این اقدام نشانه اهمیت بالای این بخش است.


وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز هفت اولویت کاری برای خود مدون کرده که اصلاح قوانین بخش معدن به ویژه قانون نظام مهندسی معدن مورد از جمله این اولویت هاست.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وجود گذشت 10 سال از تصویب قانون نظام مهندسی معدن اعمال اصلاحات جدید در این قانون ضرورت دارد و در همین راستا از نظرات کارشناسان این حوزه استقبال می کنیم.


رئیس کمیته معدن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بررسی معادن بزرگ و صنایع معدنی بزرگ به شکل ویژه که فولاد، آلومینیوم، سرب و روی و سنگ های تزئینی از جمله اولویت های این کمیته  است که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و مدیران دولتی مورد ارزیابی قرار می گیرند.


اسماعیلی تصریح کرد: راه نجات اقتصاد کشور اعتماد، تشویق و حمایت از بخش خصوصی است و هنوز در کشور این اعتماد به وجود نیامده است، بنابراین تشویق صورت نمی گیرد و متعاقب آن حمایتی هم به عمل نمی آید.


وی تاکید کرد: موضوع اجرای اصل 44 قانون اساسی در بخش معدن خود را خوب نشان نداده و واگذاری هایی که صورت گرفته مناسب نبوده است.


اسماعیلی افزود: امروز یک مجموعه بزرگی را به یک شرکت نیمه دولتی واگذار می کنیم، از یک سو نه دولتی است که ابزار کنترلی دیوان محاسبات را در پی داشته باشد و نه خصوصی است که این اقدام سودی ندارد، بلکه ضرر و زیان آن هم بیشتر است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از پیگیری کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اجرایی شدن سند استراتژی بخش معدن خبر داد و گفت: کمیسیون به جدیت این مهم را در دستور کار دارد تا سردرگمی ها از این بخش برطرف شود.


اسماعیلی از بررسی تکمیل زنجیره ارزش افزوده و فرآوری در بخش معدن ،به عنوان دیگر اولویت کاری کمیسیون صنایع یاد کرد و افزود: چنانچه قرار باشد مواد معدنی به شکل خام صادر شود، در آینده این بخش نیز به سرنوشت کنونی تحریم نفت دچار خواهد شد و باید برای صادرات بخش معدن برنامه ریزی لازم صورت گیرد.


اسماعیلی افزود: بهتر است برنامه زمانی مشخصی را برای فرآوری مواد معدنی در نظر بگیریم و شاید در کنار آن بخشی از مواد هم به شکل خام بنا بر مصلحت صادر شود./عب

برچسب ها: معدن ، اولویت ، استراتژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار