عضو هيئت رئيسه كميسون آموزش و تحقيقات مجلس گزارشي از سفر كميته‌اي از اين كميسيون به مناطق زلزله‌زده شمال‌غرب كشور ارائه كرد.

قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد در مجلس در تشريح دستاوردهاي بازديد كميته‌اي از كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي كه از صبح ديروز (دوشنبه 27 شهريورماه) آغاز شده است به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: اين بازديد در راستاي حصول اطمينان از وضعيت ايمني و ساختمان‌هاي آموزشي و تجهيزات آموزش صورت گرفته است و رئيس كميته پس از تمام بازديد ، گزارش كامل و نهايي را به مراجع مختلف از جمله كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه خواهد كرد.

وي در ادامه تصريح كرد: در راستاي اين بازديد نكات مختلفي قابل بيان است ولي اينكه يك كميسيون تخصصي مجلس در جهت بررسي وضعيت آموزشي در آستانه بازگشايي مدارس از مناطق آسيب‌ديده بازديد كند اقدام مثبتي است كه "بار رواني" مطلوبي در منطقه داشت به‌طوري که همه اقشار آموزشي منطقه از اين حركت رضايت داشتند كه به آنها نگاه ويژه شده و هرگز فراموش نشده و نخواهند شد.

نماينده مردم بجنورد در خانه ملت افزود: در مورد موضوع مسكن نيز دغدغه‌اي بين مسئولان وجود داشت تا بدون سپري كردن مرحله اسكان موقت مردم زلزله‌زده را اسكان دائم دهند.


**مدارس ، پناهگاه زلزله‌زدگان

دبيركميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه به وضعيت آموزش و پرورش و آموزش عالي مناطق زلزله‌زده شمال‌غرب كشور اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از نكات ظريف بازديد از شمال غرب كشور اين بود كه ساختما‌هاي آموزشي از جمله مدارس روستاها در اين مناطق كمترين آسيب را ديده و تبديل به پناهگاهي براي مردم شده بودند.


وي افزود: همزمان با بازگشايي مدارس، مدارس مناطق‌ زلزله‌زده نيز قابل بهره‌برداري بوده و هيچگونه مشكلي براي ادامه تحصيل دانش‌آموزان اين مناطق نخواهيم داشت.


**17دانش‌آموز قرباني زلزله اخير

جعفري در ادامه گفت: متأسفانه 17نفر از دانش آموزان مناطق زلزله‌زده در حادثه اخير جان خود را از دست دادند كه اين موضوع نه تنها جامعه آموزشي بلكه همه مردم را تحت تأثير قرار داده است.


**از اعتبار 5 ميليارد دلاري براي بازسازي مدارس استفاده خواهد شد

عضو هيئت رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين به بازسازي مدارس آسيب‌ديده اشاره كرد و گفت: طبق مصوبه‌اي كه در سال 85 به تصويب نمايندگان رسيد مقرر شد 5 ميليارد دلار براي بازسازي مدارس درنظر گرفته شود كه از اين ميزان بخشي هزينه شده است.

وي با بيان اينكه صرف هزينه براي بازسازي مدارس نوعي سرمايه‌گذاري است، افزود: انشاءالله با اهتمام مسئولان مربوطه از اين مبالغ براي بازسازي مدارس آسيب‌ديده استفاده خواهد شد.


**كميته حقوقي برآورد خسارات تشكيل شود

نماينده بجنورد در خانه ملت در ادامه به عدم مقاوم‌سازي برخي ساختمان‌هاي دولتي اشاره كرد و گفت: در جريان زلزله اخير ساختمان‌هاي دولتي از جمله بيمارستان، ساختمان هلال احمر، فرمانداري و... با آنكه تازه ساخت بودند خسارت زيادي ديده‌اند كه نشان‌دهنده كوتاهي در ساخت مقاوم آنهاست.

جعفري خاطرنشان كرد: اين كميته مي‌تواند ضمن بررسي دلايل عدم مقاوم‌سازي، ميزان خساراتي كه از بيت‌المال هزينه شده را تعيين كرده و مانع از اينگونه حوادث شوند.

وي در پايان تاكيد كرد: گزارش مبسوط و كامل اين بازديد به زودي در كميسيون آموزش و تحقيقات قرائت خواهد شد.

گفتني است ساعت 16:53 دقيقه شنبه 21 مردادماه سال جاري زلزله‌اي به قدرت 4/6 ريشتر شهرستان‌هاي اهر، هريس، ورزقان و روستاي تابعه را لرزاند كه درپي اين حادثه خسارات زيادي اعم از جاني و مالي به مردم شمال غرب كشور وارد شد.

انتهاي‌پيام/س2
برچسب ها: زلزله ، گزارش ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار