
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - عباس صوفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار تلفات جادهای در ایام عید نوروز ۱۴۰۴ که ۸۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۵ هزار نفر مصدوم شدند، گفت: امسال یک کار خوب فرهنگی صورت گرفت و آن پویش نه به تصادف بود که تعداد تصادفات را برابر آماری که اعلام شد کاهش داد، اما واقعا رضایتبخش نیست، چون تعداد فوتیها و مصدومان همچنان بالاست و ما یک تصادف و یک فوتی را هم زیاد میدانیم و باید یک روزی در این کشور بیاید که تصادفات صفر باشد و این آرزوی همه ایرانیهاست که حتی یک حادثه هم نباشد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: کاهش تصادفات یک کار چندوجهی است و ما نمیتوانیم فقط بحث فرهنگی داشته باشیم، چون باید به موضوعاتی نظیر ایمنسازی جادهها، رفع نقاط حادثهخیز، خطکشی جادهها، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، بالا بردن کیفیت خودروها و ایستگاههای مرکز خدماتی جادهای که رانندهها بتوانند در آنجا خوب استراحت کنند، پرداخته شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: متاسفانه علیرغم تذکرات چندساله مسئولان عالی نظام ازجمله شخص مقام معظم رهبری همچنان شاهد تولید خودروهای بیکیفیت هستیم و همچنان شاهد جادههای بیکیفیت در حوزه آسفالت، علائم راهنمایی و رانندگی، خطکشیها و نقاط حادثهخیز هستیم که اینها باید بهصورت چندوجهی دیده شود، چون نمیتوان فقط گفت نه به پویش تصادف آن هم در زمانی که خطکشی و آسفالت جاده مناسب نیست و نقاط حادثهخیز وجود دارد لذا باید جاده و خودرو مناسب باشد و محل استراحت مناسب برای راننده در جاده وجود داشته باشد.
این نماینده مجلس میگوید چند سالی است که دوربین جادهای به صورت جدی وارد شده، اما همچنان شاهد نقایص سنگینی در حوزه دوربینهای جادهای هستیم و باید تمام جادههایمان مجهز به دوربینهای کنترل سرعت باشد البته اینها مسائلی است که دنیا آنها را برطرف کرده، اما ما هر سال شاهد بالا بودن آمار تصادف هستیم.
صوفی درباره تعرفه صددرصدی واردات خودرو گفت: مجلس با درک صحیح این موضوع در سال گذشته عوارض ۶۰ درصدی وضع کرد، اما دستگاه نظارتی دیگری تعرفه صددرصدی گذاشت که مجلس به این موضوع معترض بود، چون اگر میخواهیم کیفیت خودرو بالا برود باید رقیب ایجاد کنیم لذا مجلس با توجه به این موضوع تعرفه ۶۰ درصدی قرار داد که هم خودروساز داخلی توجه کند و هم رقیب داشته باشد و هم برای مردم امکان واردات خودرو مهیاتر شود، اما به هر حال دستگاههای دیگری که شرایط قانونی داشتند تشخیص دادند که این اتفاق نیفتد، اما مجلس بهدرستی تشخیص داده بود لذا آنهایی که اجازه ندادند باید در این حوزه پاسخگو باشند که چرا منافع مردم در این حوزه دیده نشد، چون منافع مردم فقط بحث خرید خودروی ارزان نیست بلکه رقابت برای بالا بردن کیفیت خودرو است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تاکید کرد: وقتی از حدود ۹۰۰ فوتی در جادههای کشور حرف میزنیم یعنی یک حادثه بزرگ است که مضراتش به همه جای کشور مربوط میشود و فقط شامل یک خانواده نمیشود لذا معتقدیم دولت، مجلس و ارکانهای قانونگذاری در کشور باید تسهیلات بیشتری را ایجاد کنند تا مردم بتوانند از خودروی با کیفیتتری استفاده کند.
رئیس کمیته حملونقل هوایی کمیسیون عمران مجلس گفت: باید به صنعت هوایی کشور توجه بیشتری داشته باشیم و بالا بردن کیفیت هواپیماها جزو اولویتهاست، چون مردم از کیفیت هواپیماها راضی نیستند هرچند به لحاظ کنترلی شرایط خوبی وجود دارد و حوادث در حوزه هوایی به لطف خدا صفر است و خیلی حادثههای خسارتباری نداریم لذا موضوع حملونقل هوایی موضوعی جدی است و مجلس سال گذشته به آن توجه بیشتری کرد و باید هواپیماهای به روز داشته باشیم همچنین باید تعداد هواپیماها را بیشتر کنیم و رقابت بین شرکتهای هوایی را بالا ببریم، چون وقتی کمبود هواپیما داریم و تعداد مسافر زیاد است قیمت بلیط هم خود به خود بالاتر میرود.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سال گذشته مجلس چند جلسه برای کنترل قیمت بلیط داشت و امسال با توجه به اینکه سوخت هواپیما گرانتر شده است قطعا اثرات خود را میگذارد البته مجلس تا الان گزارشی از گرانفروشی بلیط هواپیما نگرفته، اما دستگاههای نظارتی مثل سازمان تعزیرات و سازمان بازرسی باید جدیتر وارد این حوزه شوند و به مجلس گزارش دهند و ما گزارش لازم را از دستگاههای نظارتی خواهیم گرفت.