براساس تحقیقات یک مکانیسم مولکولی جدید مبارزه با پیری سلولهای مغزی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژي، نشان داد که این فرایندی است که توسط سلول های عصبی در مغز حالت پیری و 'بازنشستگی'بوجود می آید.

جستجو دانشگاه نیوکاسل انگلستان نشان می دهد برای اولین بار است که نورون ها به لطف عبور از آستانه سومین سن همان مکانیسم های مولکولی هستند که توسط سلول های دیگر در بدن قرار داده است، و نه از طریق مسیرهای مختلف که تا کنون در نظر گرفته شد.

این کشف، در مجله پیری سلولی اعلام کرد ، راه را برای استراتژی جدید برای مبارزه با بیماری هایی مثل زوال عقل و از دست دادن شنوایی وابسته به سن باز کرده است.

براساس این گزارش،پیری سلولی، بهتر است به عنوان پیری شناخته شود ، یک فرایند فعال که هنگامی که سلول های آسیب دیده متوقف می شود چرخه تکثیر خود را از دست داده  و توانایی تقسیم به تولید سلولهای دختری است.

این مکانیزم مولکولی شده است و تا کنون در سلول های قادر به تقسیم (یعنی به میتوز) مثل آنچه که در مورد پوست مورد مطالعه قرار گرفته است، اما کمی در مورد آنچه در زندگی سلول هایی که تاکنون تقسیم می شدند مثل سلول های عصبی اتفاق می افتد.

محققان به رهبری توسط توماس ون زگلینیکی با مطالعه مستعمره ویژه موش های آزمایشگاهی سالمندان ریخته: آنها کشف کرده اند که، بر خلاف آنچه که تا کنون به عهده گرفت، نورونها پس از مکانیسم های مولکولی سلول های پوست که چند برابر به ترمیم منطقه آسیب دیده، به اصطلاح فیبروبلاست می پردازد.

هنگامی که از آسیب جبران ناپذیر رنج می برند، این سلول ها در حال برنامه ریزی ورود به پیری و تولید یک سری از مواد خطرناک مانند رادیکالهای آزاد اکسیژن و مولکول های التهاب می کند.

به این ترتیب، به گفته پژوهشگران، سلول های سالخورده مانند 'سیب بد "است که حتی می تواند به سلول های سالم که در این نزدیکی وجود دارند آسیب رسانده و خراب کند.

توماس ون زگلینیکی گفت: "این مطالعه به ما چشم انداز جدیدی از آسیب های ممکن را می دهدکه از ابتدا تحت تاثیر بقیه مغز گسترش یافته است.''

وی افزود: در حال حاضر باید دید که آیا این همان مکانیزمی است که ما در موش با پیری مغز و اختلال شناختی در انسان است را مشاهده کرده ایم. باید یک میانبر برای دسترسی به درک چگونگی سنین مغز یافت شود.

پژوهشگر دیانا یورک  می افزاید: جذاب است که چگونگی روند پیری را ببینید که افکار کاملا متمایز ما در واقع یکسان هستند.

اگر این کشف برای مغز انسان تایید شود، می تواند راه را برای استراتژی های جدیدی برای درمان بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند زوال عقل، ناشنوایی و اختلالات نورون از جنبش باز شود./عط