هم دستی چهار جرم برای ایجاد چهار رویداد مختلف در یک شب، بارش شهابی که رویت نمی شود و ماه بدر ؛ازجمله رویدادهای مهمی هستند که در نیمه اول شهریور ماه با آنها مواجه ایم.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در خصوص رویداد های نیمه اول شهریور ماه درگفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:رویدادهای نیمه اول این ماه نسبت به نیمه دوم آن کمتر است و باید توجه داشت بیشترین رویدادهای نجومی شهریور را مقارنه ها تشکیل می دهند.

وی افزود:اولین مقارنه ها به اولین روز شهریور که نقش آفرینی زیبای چهار جرم کهکشانی قمر ماه، ستاره سماک اعزل، سیاره زحل و سیاره مریخ در قسمت غرب و جنوب غربی آسمان در ساعت 20:30است مربوط می شود.

خراسانی عنوان کرد: رویداد بعدی مربوط به صبحگاه جمعه سوم شهریور که بهترین زمان برای رصد سیاره نپتون در ساعت 4:30 صبح است اختصاص دارد که این روز آخرین روزی است که سیاره نپتون در آسمان صبحگاهی می درخشد.

وی اظهار داشت:شنبه چهارم شهریور ماه ساعت 6:30صبح یگانه قمر زمین ماه به دیدارستاره قلب شیر(قلب الاسد) خواهد رفت و رویداد بعدی دو روز بعد ساعت 5:30 روز دوشنبه ششم شهریور اتفاق می افتد که مقارنه ماه و پلوتو است.

خراسانی دهم این ماه که روز جمعه است را زمان آغاز بارش شهابی آلفای aurigids درآسمان دانست و افزود:امسال سال خوبی برای رصد این بارش در آسمان ایران نیست و ما ناظران ایرانی نمی توانیم این بارش شهابی زیبا را رصد کنیم.

وی تاکید کرد:جمعه دهم می توانیم یگانه قمر زمین ماه را که پر نور ترین جرم آسمانی است به صورت بدر و کامل در آسمان رصد کنیم و با استفاده از یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی گودال های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

خراسانی یادآور شد: شنبه یازدهم سیاره ناهید که خواهر زمین است در ساعت5:30  در قسمت جنوبی ستاره پولوکس درآسمان با چشم غیرمسلح قابل رصد است وهمچنین یک ساعت بعد سیاره گریز پای منظومه شمسی ،عطارد را در سمت شمالی ستاره قلب شیر نیز به راحتی می توانیم ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: آخرین رویداد نجومی نیمه اول شهریور ماه سال جاری در تاریخ سیزدهم ، ساعت 2:30 بامداد که مربوط به قرار گیری قمر ماه در قسمت شمالی سیاره اورانوس است می شود./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار