بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 193 و 194 سوره آل عمران
رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ (193) رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ(194)

پروردگارا، ما صدای منادیی که خلق را به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید، شنیدیم و ایمان آوردیم، پروردگارا، از گناهان ما درگذر و زشتی کردار ما بپوشان و هنگام جان سپردن ما را با نیکان و صالحان محشور گردان (193)
 پروردگارا، ما را از آنچه به زبان رسولان خود وعده دادی نصیب فرما و ما را در روز قیامت محروم مگردان، که تو هرگز در وعده تخلّف نمی ورزی. (194)

*نیایش زیبا و حکیمانه ای است از زیباترین و غنی ترین دعاهای قرآنی که خداوند استجابت آنها را وعده فرموده و چنانکه در آیه بعد آمده خداوند این دعاها را اجابت کرده است.
بیا به میکده حافظ که بر تو عرضه کنم     هزار صف ز دعاهای مستجاب شده (حافظ)

شرط استجابت دعا در متن آیه آمده که ایمان داشته باشیم به پتدشاه خویش یعنی به علم و قدرت او تکیه کنیم که تکیه گاهی محکم از حق و حقیقت است و از گناهان پیشین آمرزش طلبیم.

*دعای آخر این است: «ما را با نیکان بمیران» یعنی ما را در قافله نیکان قرار بده و به هر کجا که آنان می روند ما را ببر.
*مصاحبت نیکان در این جهان خود باید که دعای همه باشد زیرا به زبان مولانا «صحبت نیکانت از نیکانت کند» و در آن دنیا نیز چنانکه در حدیث آمده خوبان با خوبان خواهند بود. «من احب شیئا حشرهُ الله معه» یعنی هر کس هر چیز را دوست داشته باشد خداوند در قیامت او را با همان محشور خواهد کرد.

*بیت زیر از سنایی بخش عمده ای از این دعا را در بر دارد.
به هرچ از اولیا گویند «رزقنی» و «وفقنی»    به هرچ از انبیا گویند «آمنا» و «صدقنا»

*خیام به زبان رمز گوید چون در عالم آخرت بهشت و قصور و شراب و ... پاداش می دهند بهتر است ما از همین دنیا نشان دهیم که سنخیتی با یهشت و مستی و زیبارویان بهشتی داریم تا در قیامت با آنها محشور شویم.
گویند هر آن کسان که با پرهیزند  زان سان که بمیرند چنان برخیزند
ما با می و معشوق از آنیم مدام   باشد که به حشرمان چنان انگیزند

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار