رييس جمهور با بيان اينکه واگذاري مسئوليت مهم نخبه پروري صرفا به يک نهاد يا بنياد خاص نتيجه بخش نيست، گفت: ساز و کار نخبه پروري بايد در متن زندگي اجتماعي و اقتصادي مردم مستقر شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري محمود احمدي نژاد پيش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم تجليل از مدال آوران المپيادهاي علمي دانش آموزي کشور گفت: نخبه پروري صرفاً با اتکا به اقدامات يک بنياد يا نهاد دولتي ممکن نيست و آموزش و پرورش، وزارت علوم، بنياد نخبگان و همه مجموعه هاي ديگر مرتبط با موضوع نخبه پروري، بايد به دنبال نهادينه کردن اين نگاه و رويکرد باشند که نخبه پروري در متن و ساحت عمومي زندگي صورت گيرد.


وي در ادامه با بيان اينکه دولت با نهايت توان از نخبگان کشور حمايت خواهد کرد، توجه و سرمايه گذاري براي رشد و پيشرفت نخبگان را وظيفه و افتخار دولت توصيف کرد و افزود: همه مسئولاني که با موضوع نخبه پروري و حمايت از نخبگان مرتبط هستند، بايد بدانند که هر قدر در اين مسير تلاش كنند، براي ايران عزيز و اعتلاي بشريت و استقرار عدالت تلاش کرده اند.

احمدي نژاد با اشاره به اينکه زندگي امروز ما حاصل فعاليتها و تلاشهاي گذشته ماست، اظهار داشت: هر نسلي زندگي و آينده اش را خود مي سازد و نخبگان عزيز کشورمان بايد با علم به اين مسئله به موازات تلاشهاي علمي در قلب و انديشه خود، به فکر وقف توانمنديها و تلاشهايشان در خدمت اعتلاي جامعه باشند، چرا که آن علم و نخبگي که در خدمت جامعه نباشد و تواضع و از خودگذشتگي نيافريند، نه تنها علم حقيقي نيست، بلکه موجب سقوط و خسران نيز خواهد بود.

رييس جمهور با تأکيد بر اينکه تواضع و از خود گذشتگي عالم و دانشمند موجب شکوفاتر شدن استعدادها و علم او مي شود، تصريح کرد: امروز همه ما و به ويژه نخبگان بايد همه همت و تلاش خود را صرف ساختن ايران اسلامي کنيم، چرا که اعتلاي ايران به معناي برافراشتن پرچم توحيد و عدالت در جهان است.

رييس جمهور خاطرنشان کرد: چنانکه در گذشته تاريخ نيز سابقه داشته است، امروز نيز بار ديگر بدخواهان و دشمنان ملت ايران همه توان خود را بسيج کرده اند، تا سير صعودي اين مردم را متوقف کرده يا در مسير آن خلل و تزلزلي ايجاد کنند و راه مقابله با اين دشمنيها صرفاً کار عالمانه، خستگي ناپذير و همبستگي است.

رييس قوه مجريه تأکيد کرد: ملت ايران نشان داده است که هر گاه فرصتي براي رشد و تعالي يافته، همه قله هاي پيشرفت را فتح کرده است و امروز نيز زمان آن است، که بار ديگر همه حصارها را شکسته، موانع را پشت سر بگذاريم و قله هاي علمي جهان را فتح کنيم و باور من اين است که ملت ايران و جوانان اين مرز و بوم توانمندي لازم و کافي براي اين مهم را دارند.

احمدي نژاد با اشاره به برخي سخنان و گلايه ها از مهاجرت نخبگان از کشور گفت: تا زماني که قله هاي علمي دنيا در اختيار ديگران است، يقيناً عده اي تمايل دارند، براي بهره بردن و رسيدن به اين قله ها به خارج از کشور مهاجرت کنند و اگر مي خواهيم اين مسير معکوس شود، بايد با تلاش قله هاي علمي را فتح کنيم و با وجود مشکلات و موانعي که در اين مسير هست، دست يافتن به اين اهداف مقدور و ممکن بوده و در واقع شيريني رسيدن به قله ها در عبور و غلبه بر سختي ها و مشکلات و موانع است و بنده به شخصه ايمان دارم که جوانان عزيز امروز ايران، مسئوليت خود در اين مسير را به خوبي شناخته و با همت خود ايران عزيز را بر بام دنيا خواهند نشاند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود وجه اشتراک همه حاضران در اين مراسم را انسان و ايراني بودن برشمرد و افزود: انسان مهمترين موضوع هستي بوده و اگر از آفرينش حذف شود ديگر خلقت موضوعيتي نخواهد داشت.

رييس جمهور اظهار داشت: خداوند، عالم را براي انسان و انسان را براي رسيدن به عظمت، شکوه، بزرگي و خدايي شدن آفريده است و استعدادهاي نامحدودي براي رسيدن به اين جايگاه به انسان داده و از لحظه اول خلقت او را در مسير نيل به کمال قرار داده است.

وي با بيان اينکه خداوند انسان را به گونه اي خلق کرده که مي تواند واجد همه زيباييها و خوبيهاي عيني و آرماني خلقت باشد و تجلي خود خدا شود، تصريح کرد: رسيدن به اين اهداف و قله هاي کمال انساني صرفاً از مسير و دروازه علم مقدور است، البته علم به معناي واقعي آن که انديشه انسان را بارور، هويت حقيقي او را متبلور کرده و به او شناخت و معرفت بدهد، تا خود، هستي و مسير رسيدن به خدا را بشناسد.

احمدي نژاد با بيان اينکه کار علمي واقعي و صحيح، خدمت کردن به انسان و در مسير متجلي شدن انسانيت است، تصريح کرد: کساني هستند که کار علمي را آنقدر تنزل مي دهند که علم نزد آنها به ابزاري براي تسلط بر ديگران و سرکوب انسانها تبديل مي شود، اما کار علمي واقعي آن است که باعث بالا بردن انسان، تعالي و کمال شود.

رييس قوه مجريه در توضيح اهميت ايراني بودن به عنوان وجه مشترک دوم حاضران در اين مراسم خاطرنشان کرد: دليل تأکيد بنده بر اين موضوع آن است که اگر قرار باشد، هر اتفاق مثبتي در آينده رخ دهد، مقدمه و بستر آن، اوج گرفتن و تعالي ايران است و همه ما بايد براي اعتلا و پيشرفت ايران تلاش کنيم.

احمدي نژاد گفت: تأکيد بر اهميت ايران در مسير تعالي بشريت به هيچ وجه برگرفته از ديدگاههاي ناسيوناليستي و نژاد پرستانه نيست، چرا که ايرانيان هيچ گاه در طول تاريخ نژاد پرست نبوده اند و اگر کسي نيز پيدا شده که در ايران چنين ادعاهايي داشته باشد، خود ملت او را کنار گذاشته اند و افق نگاه ملت ايران همواره فراجغرافيايي و فرانژادي بوده و از عمق انسانيت به ساحت اجتماع تابيده است و اينکه امروز کشورهاي زيادي هستند که بزرگان ايران زمين را متعلق به خود معرفي مي کنند، ناشي از همين مسئله است که ايرانيان همواره فرامرزي، فراجغرافيايي و جهاني بوده و در مرز انسانيت حرکت کرده اند.

رييس جمهور تأکيد کرد: راه بالا کشيدن و اعتلاي ايران، تلاش علمي است و باور من اين است که استقرار نهايي عدالت و پاکي در جهان نيز از راه ارتقاء علمي و تغيير و اعتلاي فهم انسانها از خود و هستي صورت خواهد گرفت و داستانهايي مبني بر اينکه امام موعود (عج) براي استقرار عدالت شمشير به دست مي گيرد، ساخته و پرداخته صهيونيستها و دشمنان انسانيت است.

پيش از سخنان رييس جمهور تعدادي از نخبگان برگزيده المپيادهاي علمي کشور در سخناني تأکيد کردند که نخبه پروري نبايد صرفاً در برگزاري المپيادهاي علمي خلاصه شده و بايد در بطن نظام آموزشي و محتواي کتب درسي دنبال شود.

اين دسته از نخبگان دانش آموزي کشور با تأکيد بر اينکه بايد تدابيري براي کوتاه شدن و تسريع طي مسير نخبگي تا حضور در عرصه هاي صنعتي، توليدي و خدماتي کشور اتخاذ شود، تصريح کردند که با وجود همه خصومتها و بدخواهي هاي دشمنان و ترور دانشمندان کشور، همه نخبگان ايراني عهد کرده اند که راه و آرمان شهداي علمي کشور را با قدرت ادامه دهند.

در پايان اين مراسم با حضور رييس جمهور از نخبگان، برگزيدگان و مدال آوران المپيادهاي علمي دانش آموزي کشور در سالهاي اخير تجليل به عمل آمد.
/س2
برچسب ها: نخبه ، زندگی ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار