چين سال گذشته با زير پا گذاشتن قطعنامه هاي سازمان ملل ماشين هاي ويژه پرتاب موشک را در اختيار کره شمالي قرار داده و هيچگاه مورد انتقاد واقع نشده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه آساهي ژاپن ؛ 4 کاميون بزرگ مخصوص حمل و نقل و پرتاب موشک هاي بالستيک ماه آگوست سال گذشته توسط يک شرکت چيني به کره شمالي انتقال داده شدند و احتمال مي رود همان ماشين هايي باشند که ماه آوريل در مراسم يکصدمين سالگرد تولد کيم ايل سونگ بنيانگذار کره شمالي به نمايش گذاشته شدند.

فروش سامانه هاي تسليحاتي به کره شمالي بر اساس قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان که با هدف مهار و کنترل جاه طلبي هاي هسته اي اين کشور صادر شده ممنوع است اما بنا به درخواست واشنگتن ، توکيو و سئول از رويارويي با پکن به دليل موضع اين کشور در قبال پيونگ يانگ خودداري کرده اند.

روزنامه هاي دولتي ژاپن فاش کردند ، يک  کشتي کامبوجي حامل 4کاميون 16 چرخ اول اوت سال گذشته شانگهاي را ترک کرد و سه روز بعد وارد بندر نامفو واقع در غرب کره شمالي شد.
روزنامه آساهي نوشت اين کشتي سپس وارد بندر اوزاکاي ژاپن شد و ماموران گارد ساحلي اين کشور با بازرسي آن به اسنادي دست يافتند که در شانگهاي صادر و از انتقال ماشين هاي پرتاب موشک حکايت داشت.
به نوشته اين روزنامه ، پس از افشاي چنين اسنادي گزارش مربوط به آن در اختيار دفتر اطلاعات دولت ژاپن قرار گرفت.

در پي طرح اتهاماتي عليه چين در خصوص صادرات فن آوري پرتاب موشک از سوي اين کشور ، آمريکا اعلام کرد که به اعتقاد اين کشور  ، چين به تحريم هاي کره شمالي پايبند است.

مارک تونر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد چين بارها تضمين داده است که اين کشور به قطعنامه هاي 1718 و 1874 کاملا پايبند خواهد بود.

برچسب ها: چین ، موشک ، کره شمالی ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار