رئيس جمهور و وزير امور خارجه فيليپين در سفر به آمريکا با باراک اوباما و هيلاري کلينتون ديدار و گفتگو کردند.

اوباما درباره ديدار با همتاي فيليپيني خود گفت.. «باعث بسي افتخار است که در داخل کاخ سفيد در خدمت آکينو هستيم. بنده افتخار داشتم که در جريان سفر اخيرم به آسيا، اوقات زيادي را در کنار ايشان سپري کنم. ما آخرين بار در بالي يکديگر را ملاقات کرديم. در آن زمان ما به اين مسئله تاکيد کرديم که گسترش رابطه ميان ايالات متحده با فيليپين تا چه حد مي تواند حائز اهميت باشد؟ مسائلي مانند روابط تاريخي ما، وجود پيمان مشترک بين دو کشور پس از شصت سال، روابط فوق العاده بين اتباع آمريکا و فيليپين که باعث نزديک تر شدن دو کشور به يکديگر شده است».
رئيس جمهور آمريکا در بخش ديگري از اظهارات خود گفت.. «اين مسئله تماماً سازگار  با آن محور اصلي است که در زمان سفر به آسيا نيز اعلام شد، مبني بر اينکه ايالات متحده، خود را به عنوان يکي از قدرتهاي منطقه اقيانوس آرام به حساب مي آورد، آنچنان که در واقع نيز اينگونه هست».
رئيس جمهور فيليپين نيز در ادامه اظهارات اوباما گفت.. «من مي خواهم از  اوباما بخاطر تمامي حمايتهاي آمريکا تشکر کنم. ما تاريخي مشترک و ارزشهايي مشترک داريم و به همين خاطر نيز ما آمريکا را از شرکاي راهبردي خود به حساب مي آوريم».
در ادامه ي اين گزارش بخشهايي از اظهارات هيلاري کلينتون، وزير خارجه آمريکا در ميان خبرنگاران پخش شد.
کلينتون اظهار داشت.. «ما همچنين به همکاري نزديک با يکديگر مشغوليم تا بتوانيم تبادلات اطلاعاتي و امنيتي خود را افزايش داده و همچنين در زمينه مسائل مربوط به حوزه دريا و کشتي راني با يکديگر همکاري نماييم. و در اين خصوص، امروز من در کمال رضايت اعلام مي کنم که ايالات متحده در رابطه با ساخت، تجهيز و آموزش پرسنل يک مرکز ملي جديد گشت ساحلي در فيليپين، به حمايت اين کشور خواهد پرداخت».
رئيس جمهور فيليپين نيز در ادامه گفت.. «ما در يک نقطه جديد از روابط خود با آمريکا قرار گرفته ايم. در حالي که ما همچنان اشتراکات في مابين را در زمينه هاي تاريخي و اصول و ارزشهاي دموکراتيک حفظ کرده ايم، موفقيت خودمان را نيز در جايي مي بينيم که به همکاري با يکديگر بپردازيم تا بتوانيم منطقه اي با ثبات بيشتر بسازيم و براي ملت خود، سعادتمندي بيشتري را در آينده رقم زنيم».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار