معاون اداره دامپزشكی شهرستان دماوند گفت: آموزش بهترین راهكار برای مبارزه و جلوگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده ' كریمه - كنگو' است.

 'داریوش كاظمی' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در باره بیماری تب خونریزی دهنده'كریمه- كنگو ' اظهار داشت: كریمه -كنگو بیماری ویروسی حاد و مشترك بین دام و انسان است كه نخستین موارد بیماری در سال 1944 در جزیره كریمه شوروی سابق و سپس در سال 1956 در ' كنگو' مشاهده شد.

معاون اداره دامپزشكی شهرستان دماوند با اشاره به اینكه بیماری تب كریمه كنگو یا (CCHF) در زمان حاضر انتشار جغرافیایی گسترده ای در جهان دارد، خاطر نشان كرد: گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خارپشت، شترمرغ، مرغ شاخدار، موش و برخی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان كنه در آلودگی نقش دارند.

وی ناقل این بیماری را نوعی كنه به نام 'هیالوما' دانست و گفت: این نوع كنه بدنی سخت و بیضی شكل به اندازه 3-2 میلیمتر دارد و می تواند با گزیدن حیوانات ویروس را وارد دستگاه گردش خون آنها نماید و به مدت یك هفته در خون حیوان باقی بماند.

وی راه های انتقال این بیماری را به انسان را از طریق گزش كنه آلوده به ویروس، تماس و له كردن كنه بادست، از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های آلوده دام البته دامی كه در هفته نخست بیماری باشد و انتقال از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های آلوده انسان در مرحله بیمارستانی اعلام كرد.

معاون اداره دامپزشكی شهرستان دماوند، با بیان اینكه همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و باید موارد لازم را رعایت كنند، گفت: كسانی كه با دام و فرآورده های خام دامی سر وكار دارند اعم از دامپزشكان، قصابان، كاركنان كشتارگاه، جگرفروشان، خانم های خانه دار، دامداران و پرسنل بیمارستان كه با افراد بیمار در ارتباط هستند ،در معرض ابتلا به بیماری هستند.

كاظمی افزود: ویروس این بیماری به قدری حساس است كه در با 24 ساعت نگهداری در یخچال با پایین آمدن PH آن و جمود نعشی و حتی در دمای 50 تا 56 درجه به راحتی از بین می رود و جای نگرانی نیست.

وی از شهروندان خواست تا مبارزه با این ویروس را جدی بگیرند و از خرید گوشتهای بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشكی و كشتار غیرمجاز دام بپرهیزند و در صورت بروز تب ناگهانی، سردرد شدید، درد شدید در پشت كمر و گردن، خون دماغ، خونریزی لثه، استفراغ خونی، خونریزی وسیع و دفع خون از ادرار و مدفوع سریعا به پزشك مراجعه كنند./ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.