راشاتودي تصريح کرد نظام انتخاباتي آمريکا به علت قديمي بودن، مشکلات بسياري دارد و بايد اصلاح شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي؛ هشت ماه تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريکا باقي مانده است. رقابتهاي نامزدهاي انتخابات آمريکا براي راه يافتن به کاخ سفيد به اوج خود رسيده است.


نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات آمريکا به شدت در درون حزب خود تلاش مي کنند تا به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شوند. قطع نظر از بازيهاي کثيف سياسي و سياهنمايي هايي که نامزدهاي انتخابات آمريکا در اين فضاي انتخاباتي درباره رقباي خود انجام مي دهند، بايد به مشکل ديگري نيز توجه داشت که به نظام انتخاباتي آمريکا مربوط است.


نظام انتخاباتي آمريکا از رده خارج و منسوخ است و همين وضع سبب مي شود ميليونها راي در انتخابات آمريکا لحاظ نشود. تقاضاي فزاينده‌اي در داخل آمريکا وجود دارد تا اينکه نظام انتخاباتي اين کشور اصلاح شود. مردم آمريکا مي خواهند در قالب دموکراسي در انتخابات کشورشان شرکت کنند اما وضع نظام انتخاباتي آمريکا به گونه اي است که ممکن است ميليونها راي باطل اعلام شوند.


"ديويد بکر" کارشناس انتخاباتي در نيويورک در اين خصوص گفت:در سال 2008 ، دو ميليون و دويست هزار راي مردم آمريکا که در انتخابات رياست جمهوري آن سال شرکت کرده بودند از دست رفت که علت آن مشکلات مطرح در زمينه ثبت نام آنها براي شرکت در انتخابات بود. بررسي هاي ما نشان داد سوابق اطلاعاتي 24 ميليون نفر از آمريکايي هايي که دراين سامانه ثبت نام انتخاباتي ثبت شده اند به روز نشده است زيرا افراد جابجا شده اند و در ايالتهاي ديگري در انتخابات شرکت مي کنند. برخي از اين افراد نيز فوت کرده بودند و ديگر نبايستي در فهرست افراد واجد شرايط شرکت در انتخابات گنجانده مي شدند.


"لورينا پورتنايا" افزود: ثبت نام براي شرکت در انتخابات در آمريکا ضروري است. اين نظام انتخاباتي بازمانده قرن نوزدهم است. به گفته کارشناسان ، قديمي بودن اين نظام ثبت نام سبب شده است اشتباه هاي فاحشي در زمينه برگزاري انتخابات بروز کند. مرکز تحقيقات پيو در آمريکا گزارش جديدي در خصوص همين مشکلات در نظام ثبت نام براي راي دادن انتخابات آمريکا منتشرکرده که در آن از اشتباههاي انتخاباتي، غيردقيق بودن نظام فوق و پرهزينه و ناکارآمد بودن آن صحبت شده است.


نکته جالب توجه اينکه بررسي هاي پيو نشان داد يک ميليون و هشتصد هزار آمريکايي که فوت کرده اند هنوز در فهرست واجدين شرايط راي دادن قرار دارند! اين مساله نشان دهنده گوياي عمق مشکلات در اين نظام ثبت نام براي راي دادن در انتخابات آمريکا است. همين بررسي ها نشان داد بيش از سه ميليون آمريکايي نيز در بيش از يک ايالت براي شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند! در انتخابات ميان دوره اي کنگره در سال 2010 حدود 60 هزار راي باطل اعلام شد که به گفته مسوولان انتخاباتي آمريکا، سوء استفاده از دستگاههاي جديد راي گيري علت اين مساله بود.


لارنس نوردن، کارشناسان آمريکايي در اين خصوص گفت:« انتخابات در آمريکا بايد به گونه اي باشد که همه افراد واجد شرايط بتوانند در پاي صندوقهاي راي حاضر شوند اما مشکلاتي که درباره راي دادن آمريکايي ها وجود دارد سبب مي شود در مواقعي اين امکان از شهروندان آمريکايي سلب شود.


"لورينا پورتنايا" افزود: نکته جالب توجه اينکه پس از برگزاري انتخابات پارلماني روسيه در ماه دسامبر ، هيلاري کلينتون وزير امورخارجه آمريکا به انتقاد از نظام انتخاباتي روسيه پرداخت و از اين سخن گفت که مردم روسيه همانند مردم ديگر کشورهاي جهان حق دارند در انتخابات شرکت کنند و راي آنها لحاظ شود. حال با نزديک شدن زمان برگزاري انتخابات آمريکا در ماه نوامبر، مردم آمريکا منتظر آن هستند که آيا سران کشورشان به گفته هاي خود درباره سالم بودن نظام انتخاباتي که درباره کشورهاي ديگر از آن سخن مي گويند معتقد هستند يا خير؟/ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار