سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتخاذ تدابير هوشمندانه در جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي

اصلاح مديريت اجرايي و عملياتي، تجديدنظر در برنامه ريزي كوتاه و ميان مدت، راهکار اساسي براي عبور از تحريم ها است که با اتخاذ تدابير مناسب مي توان در عين مقاومت گام هاي بزرگي هم در راستاي پيشبرد كشور به سمت توسعه يافتگي و اقتصاد مقاومتي برداشت.

رضا پدیدار عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: با گذشت بیش از سی وسه سال از انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی به شعار رسمی و محور استراتژیک سیاست اقتصادی ایران بدل شده است.

وی تصریح کرد: این شعار به دست اندرکاران صحنه اقتصادی ایران هشدار می دهد که باید شرایط عادی بودن روابط خود با جامعه درونی و جامعه جهانی را مورد تجدید نظر قرار دهند و فعالیت هایشان را در فضایی خاص هم چون مقاومت اقتصادی و یا جهاد سازمان دهند.

پدیدار اظهار داشت: تردیدی نیست که کشورهای بسیاری در شرایط اضطراری از جمله جنگ، اقتصادشان را با توجه به تنگناهای مقطعی مدیریت کرده اند. قدرت های اروپایی در جریان دو جنگ جهانی حتی چند سال بعد از این دو جنگ، فعالیت های تولیدی و بازرگانی و نظام پولی خود را با نیازهای ناشی از درگیری های خارجی و پیامدهای آنها هماهنگ کردند.

وی اضافه کرد: ده سال نخستین انقلاب اسلامی در پی ناهمواری های جنگ، با اقتصادی متمرکز و دیوان سالاری اداری و اجرایی گذشت که به دلیل شرایط استثنایی این دوران می توان نابسامانی های ناشی از آن را طبیعی تلقی کرد هر چند گزینش های اقتصادی نادرست و گهگاه بی کفایتی تعدادی از مدیران کشور سختی ها را چند برابر کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اقتصاد ایران در حال حاضر یا از لحاظ مقطعی در تورم و رکود دست و پا می زند یعنی با داشتن یکی از بالاترین نرخ تورم ها و یکی از محدودترین نرخ رشدهای جهان ناکامی های اقتصادی ایران به ویژه از دیدگاه ساختاری محصول یک اقتصاد تک محصولی است که به طور مستمر و مستقیم درآمد ملی کشور را تامین و حتی هدایت می کند این وابستگی شرایط رشد و توسعه فعالیت های بازرگانی و تولیدی را تحت الشعاع قرار داده و باید گفت به نوعی راه پیشرفت را بر آنها دشوار ساخته است.

پدیدار تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با نگاه مولد به درون و درون زایی تنظیم شده و مبتنی بر خودکفایی و خوداتکایی و نیز تبدیل کشور از حالت واردکننده حداکثری به واردکننده حداقلی و صادرکننده حداقلی به صادرکننده حداکثری است همچنین اقتصاد مقاومتی یادآور ضرورت رویکرد جدی جامعه به سوی راه اندازی عام نهضت استعدادیابی اقتصادی از مواهب بومی و فرصت های موجود ملی با گرایش پذیری و پرهیز از گریزانی ها و ایرادگیری های ناشی از سلیقه های لوکس پسندانه که طی آن جامعه باید با منش تقلیل گرایانه رفتار کند.

وی تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی جایی بر خورد انفعالی با تحریم ها به سمت واکنش های فعال و پویا حرکت کرده و به جای آن که منتظر حضور دیگران برروی نقاط ضعف اقتصاد ملی مان باشیم به فکر بهبود و درمان کاستی های ناشی از آن باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان این که محور کردن بخش خصوصی در اقتصاد ملی و اجرای سیاست های اساسی از جمله اصل 44 قانون اساسی می تواند از اصول اقتصاد مقاومتی باشد افزود: ظرفیت شناسی از مواهب بومی و برنامه ریزی برای اعتلای توانمندی های اقتصاد ملی و به یاری گرفتن هر چه بیشتر بخش خصوصی با محوریت سازمان های دانش بنیان و تجاری کردن توانایی های علمی کشور و رونمایی از پتانسل های پنهان و غیرفعال در عرصه اقتصاد ملی و نیز تغییر رویکرد مصرف با ارائه الگوی صحیح مبنی براسراف گریزی، تجمل گرایی، بیگانه گریزی، تقلیدگریزی و در مقابل آن اقتصاد خودگرایی، بومی گرایی، ملی گرایی و غیره از عوامل موثر در اقتصاد مقاومتی است.

* چرخه حیاتی سیتمی در اقتصاد مقاومتی/ عملیاتی ترین راهکار ملی در مقابله با تحریم جهانی

پدیدار تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی را می توان به کشتی نجات تشبیه کرد که اگر برآن سوار نشویم خطر هلاک شدن ما را تهدید می کند.




عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی صرفه جویانه، دارای الگوی درست مصرف، توام با تلاش و همت مضاعف جهادمدارانه و در نهایت اقتصادی متکی بر تولید ملی با دو مولفه حمایت از کار و سرمایه ایرانی است اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد مردمی است همچنین کم کردن آلودگی های اقتصادی و کارا نمودن آن است.

وی نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی هم افزایی علم و ثروت و رسیدن به خودکفایی کشور دانست و گفت:  مهم ترین مولفه در اقتصاد مقاومتی رسيدن به خودکفايي و بومي کردن آن در داخل کشور است که منجر به توليد بهينه مي شود.

پديدار، توجه هر چه بيشتر به توليدات داخلي و تقويت بخش خصوصي،برخورد منطقي با تحريم ها،اصلاح مديريت اجرايي و عملياتي، تجديدنظر در برنامه ريزي كوتاه و ميان مدت، پيشروي در عين مقاومت را از الزامات اقتصادمقاومتي برشمرد و گفت: به طور كلي اقتصاد مقاومتي راهكار عبور از تحريم هاست و با اتخاذ تدابير مناسب مي توان در عين مقاومت  گام هاي بزرگي هم در راستاي پيشبرد كشور به سمت توسعه يافتگي برداشت.

وي تاکيد کرد: به نظر من نبايد برداشت تدافعي داشته باشيم و يا حالت  انقباضي بگيريم بلكه مي بايد گام هايي روبه جلو برداريم شايد بهتر باشد بگوييم اقتصاد مقاومتي همان فعاليت اقتصادي در زمينه كارآفريني باشد، يعني عناصري مثل رياضت، انقباض و يا تدافع در آن نباشد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: يكي ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتي بايد گفت كه اتكاي اقتصاد به توانمندي ها و ظرفيت هاي داخلي اعم از نيروي كار، منابع سرمايه اي، منابع طبيعي و نظاير آن است. مثلا در حال  حاضر به دليل تحريم ها مشكل تامين مواد اوليه، تكنولوژي، تجهيزات و حتي مبادلات سرمايه اي را داريم، خوب در اين صورت بايد تلاش كنيم تا دانش خارجي را بومي سازي كنيم و يا با استفاده از مشابه داخلي سريعا وارد عمل شويم چرا که ا قتصاد مقاومتي مي تواند كشور را به سمت و سوي توسعه پايدار سوق بدهد كه عملا استفاده از ظرفيت هاي داخلي قطعا به حداكثر مي رسد و منابع كشور به درستي به كار گرفته مي شود.

*  بازبيني سياست هاي كنوني در عرصه اقتصاد

پديدار اظهار داشت: در صورت حاكميت يك اقتصاد معقول در كشور، آن قدر ظرفيت و امكانات وجود دارد كه بتوانيم براي يك دوره بلندمدت رشد سالانه 15 درصدي را تجربه كنيم به ويژه در شرايط تحريم مي توان به سمت توسعه يافتگي پيش رفت به شرط اينكه در حوزه هاي مختلف اقتصادي كالاهايي توليد شود كه هم درخور مردم و هم قابليت صدور داشته باشد.

*‌ يكي از حلقه هاي مفقوده مشكلات مديريت ناامن و ناكارآمد است

وي يكي از حلقه هاي مفقوده مشكلات مديريت ناامن و ناكارآمد دانست و خاطر نشان کرد: كشوري مثل ايران كه از درآمدهاي نفتي و غيرنفتي بالايي برخوردار است نبايد با مشكلي به نام بيكاري مواجه باشد، يعني ضرورت تجديدنظر در سياست ها و پيشروي به سمت اقتصادي عقلايي با بهتر گفته شود عقلانيت اقتصادي را به پيش ببريم و مشكلاتي چون تورم، تزريق نقدينگي و ريخت و پاش هاي دولتي را به تحريم ها نسبت ندهيم، چون اين مشكلات ريشه داخلي دارد و بايد هرچه سريعتر تدابيري براي حل آنها انديشيده شود.

گزارش: حبيبه رحيميان

 

برچسب ها: اقتصاد ، مقاومت ، مدیریت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.