دبير سياسي اتحاديه اول تشکل‌هاي دانشگاه آزاد گفت: وزارتخانه‌هاي اقتصاد و بازرگاني به جاي بها دادن به صنعتگر، تسهيلات را در اختيار واردكنندگان قرار داده‌اند، لذا تخصيص اين تسهيلات به صنعتگر داخلي سود آن را نيز روانه بازار داخل مي‌کند.

امير محمد مسجدي دبير سياسي اتحاديه اول تشکل‌هاي دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به اين سوال که چرا با توجه به سال حمايت از توليد ملي و در شرايط تحريم و اعلام بحث اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري، بازارها مملو از کالاهاي خارجي است اظهار داشت: از دو ديدگاه مي‌توان به اين قضيه پرداخت، يکي اينکه بايد با توجه به توليدکننده داخلي رغبت سرمايه‌داران را براي رفتن به سمت توليد برانگيخت و نکته دوم اينکه منابع و تسهيلاتي را که براي ورود کالاي خارجي فراهم شده، به سمت توليد هدايت شود تا توليد کننده دلگرم شده و کالاي با کيفيت را به دست مشتري داخلي برساند.

مسجدي با بيان اينکه متاسفانه دولتمردان و سياست‌گذاران ما براي تقويت توليد داخلي، کار زيادي انجام نداده‌اند، تصريح کرد: اين بي‌اهميتي باعث شده تا ضربه‌هاي روحي و مالي بسياري به طرحان و ايده‌‎پردازان در امور توليدي وارد شود و اين در حالي است که دلاّل‌ها به راحتي در بازارهاي کشور به کسب سود و منفعت‌هاي چند برابري مشغولند.

دبير سياسي اتحاديه اول تشکل‌هاي دانشگاه آزاد، گفت: متاسفانه عدم حمايت دولت از بخش خصوصي و به طور خاص از توليد کنندگان بخش دولتي و همچنين بي‌توجهي به طرح‌هاي صنعتي جوانان در بنگاه‌هاي زود بازده باعث دلسردي آنان و انباشت کالاهاي خارجي در بازار کشور شد.

وي درباره تبليغات گسترده کالاهاي خارجي در سطح شهر نيز اظهار داشت: اين تبليغات تاثيرگذار بوده است و البته با افزايش کيفيت کالاهاي داخلي، رغبت خريد مردم به اين کالاها نيز بيشتر مي شود، اما وقتي کالاها کيفيت لازم را ندارند، در نتيجه واردکنندگان منافع بيشتري مي برند، کار توليد و صادرات متوقف مي‌شود و به صورت يک کشور مصرف کننده و تبليغ کننده براي کالاهاي خارجي تبديل مي‌شويم، لذا به جاي اينکه با توليدات خود حرف‌هايي براي گفتن داشته باشيم، مجددا خود کفايي خود را در عرصه هايي مانند توليد گندم از دست داده ايم.

مسجدي با بيان اينکه شهرداري‌ها از طريق تبليغات هزينه‌هاي خود را تامين مي‌کنند، خاطرنشان کرد: شهرداران نبايد اجازه دهند که در قبال دريافت پول هر کمپاني مبادرت به تبليغات کالاي خود در سطح شهر کند، بلکه بايد تسهيلات لازم براي توليد کننده داخلي فراهم شود تا از طريق نمايه‌ها و بيلبوردهاي شهري کالاي خود را به نمايش گذاشته و مصرف کننده داخلي را براي استفاده از آن ترغيب کند.

وي با تاکيد بر اينکه در شهرهاي بزرگ مانند اصفهان، تبليغ کالاهاي داخلي با نصف قيمت انجام مي شود، يادآورشد: مسئله اهميت دادن به تبليغات کالاي داخلي در مقابل کالاي خارجي، همواره جزو توصيه‌هاي ما به شهرداري‌هاي بزرگ بوده، لذا دانشگاه آزاد طي طرحي استفاده از اين کالاهايي را که معادل داخلي آن وجود دارد، ممنوع اعلام کرده است و جاي آن دارد که شهرداري‌ها نيز اين مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

دبير سياسي اتحاديه اول تشکل‌هاي دانشگاه آزاد با بيان اينکه بايد تلاش کنيم توليد کالاي ايراني فراتر از سطح کشور، حتي به صورت فرامنطقه‌اي و جهاني انجام شود، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ کمبودي نسبت به کشورهايي مانند کره‌جنوبي در عرصه توليدات اقتصادي ندارد و اگر ما اجناس خود را با بهترين کيفيت توليد کنيم در همه ابعاد صنعتي، کشاورزي، مواد اوليه، فولاد، لوازم خانگي و... به خود کفايي ملي رسيده و به رقابت با کالاهاي خارجي مي‌پردازيم.

وي با اشاره به اشتباهات وزارتخانه‌هايي مانند بازرگاني و اقتصاد در زمينه پر شدن بازار از کالاهاي خارجي با وجود مشابه داخلي آن‌ها گفت: بزرگترين اشتباه اين وزارتخانه‌ها اين است که به جاي بها دادن به صنعتگر و حمايت از او، همه تسهيلات را براي واردات کالا در اختيار واردكنندگان قرار داده‌اند، لذا اگر اين تسهيلات را به صنعتگر بدهيم سود آن به سوي فعاليت‌هاي صنعتي روانه مي‌شود؛ اما متاسفانه وزارتخانه‌هاي ما فقط تخصص واردات دارند!

مسجدي با تاکيد براينکه حمايت از کار و سرمايه ايراني، يعني ارائه تسهيلات به هر کسي که طرح و ايده‌اي  دارد و وارد کردن او به ميدان توليد، گفت: همه موارد مطرح شده مانند يک چرخه و زنجيره به هم پيوسته هستند زيرا با حمايت از صنعتگران و توليد کنندگان،کيفيت کالاها افزايش يافته و مردم به خريد آن رغبت پيدا مي کنند، لذا درآمد ايجاد شده و بخشي از اين درآمد صرف تبليغات کالاهاي داخلي مي‌شود.

دبير سياسي اتحاديه اول تشکل‌هاي دانشگاه آزاد درباره وظايف معاونت تبليغات وزارت ارشاد و نظارت آن بر تبليغات کالاها تصريح کرد: اين مسئله از ريشه مشکل دارد زيرا نشريات به دليل عدم حمايت دولت از آن‌ها به دنبال کسب درآمد خود هستند و روزنامه‌ها و هفته نامه‌ها پر از تبليغ کالاهاي خارجي مي‌شود، بنابراين مسئولان مذکور به دليل عدم در نظر گرفتن تسهيلات لازم براي مطبوعات در اين زمينه مقصر هستند.

انتهاي پيام/ر

برچسب ها: تولید ، ملی ، تبلیغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار