تیتر امشب/

هیئت رئیسه مجلس، تغییر یا ترمیم؟

نمایندگان سه فراکسیون مجلس بر ادامه ریاست علی لاریجانی توافق کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان سه گرایش عمده سیاسی حاکم بر فضای مجلس شورای اسلامی که در قالب فراکسیون های مستقلین، نمایندگان ولایی و امید تقسیم شده اند، دیدگاه هایشان درباره انتخاب هیئت رئیسه جدید مجلس دهم را تشریح کردند.

 
هیئت رئیسه مجلس، تغییر یا ترمیم؟
 

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور از فراکسیون نمایندگان ولایی، غلامعلی جعفرزادهایمن آبادی از فراکسیون مستقلین و محمدعلی وکیلی از فراکسیون امید که در برنامه "تیتر امشب" سه شنبه 9 خرداد 96 حضور داشتند از توافق همه فراکسیون ها بر تداوم ریاست علی لاریجانی خبر دادند و افزودند: با رایزنی های صورت گرفته، توافق شده است که کرسی های هر فراکسیون به همین ترتیب فعلی حفظ شود اما ممکن است افراد تغییر کنند.
 
جعفرآبادی ایمن آبادی درباره توافق بر سر نواب رئیس گفت: اجماع بر این بود که مجموعه هیئت رئیسه فعلی ابقا شود و تغییرات زیادی رخ ندهد اما از فراکسیون ما (مستقلین) دکتر قوامی نامزد شده اند. از فراکسیون ولایی آقای حاج بابایی معرفی شدند و فراکسیون امید هم آقایان مطهری و پزشکیان را نامزد کرده است.
 
محمدعلی وکیلی که هم اکنون نیز به عنوان دبیر عضو هیئت رئیسه است، افزود: برای دبیران هیئت رئیسه از فراکسیون امید، بنده و آقای یوسف نژاد نامزد بودیم که امروز سرکار خانم اولاد قباد جایگزین آقای یوسف نژاد شد. برای کارپردازی هم آقای عثمانی معرفی شده اند.
 
وکیلی افزود: از فراکسیون ولایی هم، آقایان فرهنگی، قاضی زاده و رنجبرزاده نامزد شده اند و از فراکسیون مستقیلن آقای کاتب برای دبیری و آقایان خضری و نعمتی برای کارپردازی انتخاب شده اند.

 
هیئت رئیسه مجلس، تغییر یا ترمیم؟
 

 محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و نامزد فراکسیون امید برای عضویت مجدد در هیئت رئیسه مجلس دهم با تاکید بر اینکه تغییرات در ترکیب هیئت رئیسه باید تابعی از اتفاق 29 اردیبهشت باشد، تصریح کرد: در انتخابات 29 اردیبهشت تحولاتی بوجود آمده است و مردم انتظار دارند که این تحولات در مجلس نیز دیده شود، اما ما در فراکسیون معتقد بودیم که برای حفظ وحدت در فضای سیاسی مجلس، بر تقسیم کرسی های فعلی قناعت کنیم و مدل خود را بر حفظ شرایط موجود گذاشتیم.

هیئت رئیسه مجلس، تغییر یا ترمیم؟


وکیلی افزود: مذاکراتی نیز با دوستان دیگر انجام شد تا فردا (چهارشنبه) در صحن مجلس نیز همین مدل را که تقریبا چارچوبش حفظ کرسی های فعلی است داشته باشیم تا مجلس بانی وحدت در فضای سیاسی کشور باشد.
 
مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس، در واکنش به سوال مجری درباره پشت پرده های رایزنی ها و لابی ها برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس، تصریح کرد: مجلس اصلا پنجره ای ندارد که پرده و پشت پرده ای داشته باشد.

ذوالنور با بیان اینکه فضای دموکراتیکی بر مجلس حاکم است، گفت: واقعیت این است که حتی اگر یک فراکسیون بخواهد که تمامی کرسی های هیئت رئیسه را در اختیار بگیرد، قادر به انجام چنین کاری نخواهد بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: فضای مجلس طوری است که هیچ فراکسیونی به قول معروف، زورش نمی رسد که همه کرسی ها را بگیرد، اما اگر دو فراکسیون ائتلاف کنند می توانند همه کرسی ها را داشته باشند.
 
 
هیئت رئیسه مجلس، تغییر یا ترمیم؟ 

ذوالنور افزود: اگر فراکسیون ولایی و مستقلین ائتلاف می کردند می توانستند همه کرسی ها را داشته باشند اما چون فضای مجلس تعاملی است کرسی ها تقسیم شد تا هیئت رئیسه بی نیاز از سایر نمایندگان نباشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: مدیریت مجلس اصولا با نگاه حذفی، شدنی نیست و به تعامل و  همزیستی همراه با وحدت نیاز است. بنا براین تصمیم گرفته شد که هیچ جریانی حذف نشود.

ذوالنور گفت: این دو فراکسیون (ولایی و مستقلین) یک عدد 170 تا 180 نفره دارند اما مشکلات و معضلاتی در کشور وجود دارد که ایجاب می کند فضای سیاسی مجلس طوری تند نباشد که لج بازی یا کندی و تندی در تصمیم گیری ها ایجاد شود.
 
محمدعلی وکیلی از فراکسیون امید در واکنش به این اظهارات ذوالنور گفت: من قبول ندارم که اگر فراکسیون های  مستقلین ولایی متحد شوند همه کرسی ها را می گیرند. آنها اگر هم ائتلاف کنند به لحاظ عددی به اکثریت نمی رسند چون تجربه نشان داده که بخشی از اعضای فراکسیون ها در عمل و در صحن و هنگام رای دادن از نظر فراکسیون تبعیت صددرصدی نمی کنند.
 
فراکسیون ها بر ادامه ریاست لاریجانی توافق کردند/ نامزدهای نواب و دبیران
جعفرزاده ایمن آبادی نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: واقعیت این است که مردم و هواداران گرایش های مختلف سیاسی، علاقه دارند که گرایش مورد علاقه شان در مجلس قدرت را در اختیار بگیرد اما ما در این برنامه سعی می کنیم به مردم بگوییم که اگر یک جناح برنده شود نمی تواند به تنهایی کار را در مجلس پیش ببرد و باید از همه ظرفیت ها استفاده شود.

نماینده مردم رشت افزود: برای برخی از تصمیم ها و قوانین گاهی به دو سوم و گاهی به سه چهارم آرا نیاز است و اگر هر گروهی حذف شود این حدنصاب واقع نمی شود و کار مجلس می خوابد.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: این روزها رسانه ها فشار بسیاری آورند، اما ما می خواهیم بگوییم که در مجلس کار، کار ملت است و خانه احزاب نیست. باید تعامل داشته باشیم تا همه در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. اگر هیئت رئیسه از یک جناح باشد، مطمئن باشید نمایندگان گروه های دیگر با تصمیمات و رویکرد آنها مخالفت می کنند و کارها به درستی پیش نمی رود.
 
در ادامه برنامه تیتر امشب سه شنبه شب، وکیلی، عضو فراکسیون امید درباره ویژگی های اعضای هیئت رئیسه گفت: نامزدها باید در حد و اندازه هیئت رئیسه باشند و قامتشان در شان اداره مجلس باشد. گاهی ما در درون مجلس به کسی برای این کار اعتماد می کنیم اما جامعه و افکار عمومی او را پس می زند.  

وکیلی افزود: به عنوان مثال نایب رئیس گاهی باید جای رئیس مجلس بنشیند بنابراین باید توان مدیریت مجلس را داشته باشد و ویژگی هایی از قبیل اشراف بر آئین نامه را دارا باشد.
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مستقلین نیز با تاکید بر اینکه ما در مجلس "نماینده تر" نداریم و همه نمایندگان یک سطح و یک شان دارند، افزود: وقتی نماینده ای با مشخصات لازم در فراکسیون خودش رای می آورد طبیعتا این مشخصات را دارد و باید در صحن معرفی شود.

وکیلی در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه سوای فراکسیون های فعلی، دو گرایش عمده اصلاح طلب و اصولگرا بر فضای مجلس حاکم است، اظهار داشت: در میان مستقل ها، نمایندگانی هستند که اصلاح طلب اند و ما با آنها یک گفتمان داریم، اما در برخی از امور با سیاست های فراکسیون امید مخالف اند با این حال همیشه فرش قرمز ما برایشان پهن است.

عضو فعلی هیئت رئیسه مجلس دهم افزود: البته اعضای همین فراکسیون (مستقلین) شاید در مواردی با ولایی ها همپوشانی داشته باشد، بنابراین فراکسیون مستقلین متغیری است که می تواند در صحن و هنگام رای گیری، موازنه را تغییر دهد.

این نکته با استقبال جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده فراکسیون مستقلین مواجه شد و او در پایان برنامه تصریح کرد که بنابراین فراکسیون ما بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

نخستین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم در همان روزهای آغازین مجلس برگزار شد و علی لاریجانی به عنوان رئیس و مطهری و پزشکیان به عنوان نواب رئیس برگزیده شدند. طبق قانون، دومین انتخابات برای تعیین هیئت رئیسه مجلس روز چهارشنبه 10 خرداد 96 برگزار می شود.
 
 
 
 
 منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.