تیتر امشب/

انتخابات ایران کاملا مردمی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نقش مردم در انتخابات با همه وجود قابل لمس است و انتخابات ایران بی واسطه و کاملا مردمی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورا نگهبان در برنامه «تیتر امشب» گفت: تعداد افراد هیئت های اجرایی را قانون تعیین کرده است که آنها برخاسته از دل مردم هستند زیرا همه آنها را مردم انتخاب کرده اند به این ترتیب تصمیمات اصلی که این هیئت اجرایی در نهایت اتخاذ می کند عملا توسط مردم اخذ شده است.

او گفت: این مردمی بودن را کمتر در سایر نظام های سیاسی می بینیم، این مردم هستند که انتخابات را اجرا و برگزار می کنند به این ترتیب هر نماینده ای که انتخاب می شود عملا برخواسته از دل مردم است.
 
انتخابات ایران کاملا مردمی است
 
کدخدایی درباره جلسه شورای نگهبان با نمایندگان نامزدها افزود: در انتخابات 88 اختلاف نظرهایی بین ستاد و وزارت کشور بوجود آمد، ما در آن سال اعلام کردیم که ما حاضریم تا نمایندگان ستادهای انتخاباتی در شورای نگهبان حضور داشته باشند تا بر عملکرد ما نظارت کنند و از سوی دیگر اگر گزارشی از تخلف هم بدست آمد سریعا رسیدگی و برخورد کنیم.

عباسعلی کدخدایی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مردمی است. حضور واقعی مردم را داریم و کسی نمی تواند حضور واقعی مردم را نفی کند. در حوزه نظارت هم مردم نقش موثری دارند.

کدخدایی افزود: در آن زمان از این پیشنهاد استقبال خوبی به عمل آمد، در سال 92 هم به همین صورت از این تجربه استقبال شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسه دیروز هم این موضوع مطرح شد، اینکه هدف از حضور نمایندگان چیست و اینکه چه امکاناتی در اختیار دارند و در نهایت تذکرهایی که به ستادها داده شد تا شاهد انتخاباتی امن و سالم باشیم.

او افزود: انتخابات با شور مردم درآمیخته و در حقیقت نقشی تاثیر گذار در آینده ایران دارد، 38 سال است که انقلاب با انتخابات همراه بوده است.

کدخدایی گفت: امنیت انتخابات بسیار حائز اهمیت است تا جایی که در انتخابات فرانسه شاهد حضور ارتش برای این مهم هستیم، سلامت انتخاب نیز مورد تاکید قانون گذار، امام راحل و رهبرانقلاب است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: انتخابات ما همیشه سالم بوده و هرگز تخلف و تقلبی در آن صورت نگرفته است، همواره تلاش شده تا از آرای مردم صیانت شود، این کارکرد اصلی شورای نگهبان است تا از این حق الناس حفاظت و حمایت کند.

او افزود: در انتخابات ریاست جمهوری امسال در تلاش بودیم تا انتخابات را الکترونیکی کنیم که متاسفانه محقق نشد اما احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان،گفت: انتخابات فعالیتی اجتماعی و سیاسی است بنابراین وقوع تخلف در آن اجتناب ناپذیر است اما روش برخورد با آن مهم است.

کدخدایی افزود: بخشی از تخلفات در قالب جرایم قابل رسیدگی است به این معنا که رسیدگی به آن نیازمند محاکم دادگستری است مانند خرید و فروش آرا که عملی مجرمانه است و یا در تبلغات اگر توهینی صورت بگیرد که همه در محاکم قضایی قابل رسیدگی است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بخش دیگری از تخلفات به این صورت است که ممکن است بر سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد در این حالت شورای نگهبان صالح ورود به این بخش است و برخورد ما هم ابطال بخشی، حوزه ای و یا در صورت لزوم تدادی از صندوق آراست، اختیار ابطال آرا هم بستگی به سطح تخلف صورت گرفته دارد.
 
 
عباسعلی کدخدایی افزود: قانون بسیار کم به جزئیات تخلفات انتخاباتی پرداخته و عمدتا کلی گویی شده است مانند استفاده از اموال بیت المال، توهین و افترا که معمولا صورت می گیرد اما این تخلفات عمده نیستند اگرچه میزان گزارشهای دریافتی زیاد است.
او گفت: چند سال قبل اصلاحیه ای با موضوع فضای مجازی داشتیم، فضای مجازی اگر در جهت نشر افکار نامزدها باشد می تواند موثر واقع شود ما عملکرد نامزدها در فضای مجازی را به دقت رصد می کنیم.
 
 
کدخدایی افزود: اگر کار انتخابات به دور دوم بکشد معمولا هفته بعد از انتخابات یعنی در هفته دوم، این انتخابات صورت می گیرد که البته تشریفات خاصی ندارد و تنها نام نامزدها اعلام شده و دوباره تبلیغات آغاز و در نهایت هفته بعد از آن انتخابات انجام می شود.
او گفت: رهبر انقلاب نکات ارزشمندی را مطرح کردند و آن اینکه در انتخابات باید استقلال و عزت ایران به نمایش گذاشته شود لذا نامزدها از ورود به مسائلی که اختلاف برانگیز است باید اجتناب کنند.
 
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار