تیتر امشب/

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: اولین واردات ما واردات قاچاق است/رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران: نظام تعرفه گذاری در کشور اشتباه است و نرخ آن بالاست

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت واردات 700 قلم کالا را ممنوع کرده است اما این تعداد فقط 5 درصد کالاهای وارداتی را شامل می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  زارع در گفتگو با برنامه تیتر امشب گفت: از سال 78 ما 13 میلیارد تومان واردات داشتیم و این میزان در سال 95 به 65 میلیارد تومان رسید اما بعد واردات مدیریت شد و حجم تجارت ما 1% تجارت جهانی شد و تراز تجارت مثبت شد.
 
وی افزود: سهم ما از 65% به 37% رسیده و کاهش یافته است. از یکطرف ما 7 هزار مدیریت کالا داریم. در سال 4 میلیون تن تولید سیب درختی داریم که یک میلیون و 200 هزار تن آن به مصرف داخلی می رسد و یک میلیون تن آن نیز برای کارخانه های کمپوت سازی استفاده می شود ولی امسال 300 تا 400 تن واردات سیب داشتیم که اصلا نیاز نبوده است و اینها جزو واردات مخرب بوده است.

 
ممنوعیت 700قلم کالای وارداتی تنها 5درصدکل واردات 
 
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اولین واردات ما واردات قاچاق است که دولت آن را 15 میلیارد تومان اعلام کرد. دوم کالاهای غیر ضروری هستند. سوم هم کالاهای دامپینگ است که قصد ضرر به کالاهای داخلی را دارد مثل کالاهای استراتژیک که امنیت غذایی ما را به خطر می اندازد و دارای تخفیف های گسترده است.
 
وی افزود: در عصری که ابرقدرت ها هستند اینها ضررهای کلان به اقتصاد کشور می زنند. بحث مدیریت واردات بسیار ضروری است، کالاهایی که در داخل تولید نمی شوند و الگویی برای ما هستند باید از بقیه کالاها جدا شوند.
 
زارع ادامه داد: ما باید بدانیم چگونه تمرکز کنیم و 200 قلم کالا را مدیریت کنیم و تراز تجاری را محاسبه کنیم. امروز تراز تجاری ما منفی است پس چگونه با قاچاق کالا مقابله کنیم؟ باید بدانیم واردات کدام کالا مخرب است؟
 
وی افزود: بعضی واردات مخرب بوده است مثل صنعت خودرو  که به صنعت مادر زیان اساسی وارد کرده است. ما استراتژی توسعه صنعتی نداریم و تقاضای داخلی به درستی صورت نگرفته است و نیاز داخلی شناخته نشده است و تولید گندم و بحث اشتغال و بیشتر بحث های دیگر نیز وابسته به همین شناخت هاست.
 
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همه اینها منافع داخلی را تشکیل می دهد. دولت واردات 700 قلم کالا را ممنوع کرده است. در بحث قاچاق کالا و ارز در واردات برخی کالاها هم باید اعمال محدودیت صورت گیرد.
 
زارع گفت: در مناطق آزاد 94 میلیارد دلار صادرات کالا صورت می گیرد و 5 یا 6 برابر قاچاق کالا صورت می گیرد. ما از لحاظ قانونی در مناطق آزاد چیزی کم نگذاشته ایم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مدیریت واردات به تنهایی نمی تواند جهان شمول و دولت شمول و در حمایت از واردات باشد و در مجموع بحث اقتصاد مقاومتی است که باید طبق آن عمل کنیم.
 
وی افزود: مهمترین مشکل ما حذف رقابت دولت با بخش خصوصی است و اینکه قوانین به درستی اجرا نمی شوند و رقابت کاذبی بین دولت و تولید کنندگان ایجاد می شود و نهایتا" کالای قاچاق توسط دولت در بازار به فروش می رسد.
 
احتشام زاده رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران دیگر مهمان برنامه گفت: در سال 95، حدودا 71 درصد واردات ها مربوط به کالاهای واسطه ای بوده است.
 

ممنوعیت 700قلم کالای وارداتی تنها 5درصدکل واردات
 

او افزود: در سه حالت می توانیم دست به واردات بزنیم، نخست زمانی که توانایی تولید ندارم، دوم زمانی که تولید کالا ارزش افزوده ندارد و در حالت سوم میزان تقاضا بیش از عرضه باشد.
 
احتشام زاده گفت: هیچ واردکننده ای کالایی را که تقاضایی برای آن وجود ندارد وارد نمی کند بنابراین این حجم عظیم واردات حتما مصرف کننده ای دارد.
 
رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران افزود: متاسفانه در کشور مدیریت زمانی درستی وجود ندارد؛ بطور مثال زمانی که باید کالایی وارد شود، واردات صورت نمی گیرد و برعکس زمانی که کالایی نباید وارد شود شاهد واردات آن کالا به کشور هستیم.
 
او گفت: 11.1 درصد از درآمد دولت از محل تعرفه و مالیات تامین می شود، واردات گوشت تعرفه 26 درصدی دارد اما از سوی دیگر به دلیل عدم برنامه ریزی و نوسانات بازار این تعرفه واردات به 5 درصد کاهش می یابد که همین امر موجب می شود تا تقاضا بالا رفته و در نتیجه قیمت کالای خارجی به دلیل حجم بالای تقاضا رشد کند.
 
او افزود: ما سال گذشته نزدیک به 120 هزار تن ضایعات در بخش پرتقال داشتیم که این امر به دلیل سرمازدگی این محصول باغی و در کنار آن ضعف مدیریت در این حوزه بود.
 
احتشام زاده گفت: یکی از مشکلات تولید ما عدم بهره وری به دلیل پرسنل بالا، هزینه های تولید بالا و نیز ماشین آلات کهنه است که روی قیمت تمام شده تاثیر مستقیم دارد.
 
رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران افزود: ما نیازمند حمایت های بین المللی برای صادرات هستیم، در زیرساخت ها مشکل داریم و نمی توانیم یک نسخه را برای واردات همه کالاها در نظر بگیریم.
 
او گفت: سال 91 دولت با هدف حمایت از مصرف کننده دستور کاهش تعرفه واردات در خوردو را صادرکرد اما از آن سال تا کنون هیچگونه کاهشی را در تعرفه ها شاهد نبوده ایم، به نظر می رسد برای مدیریت واردات و به دنبال آن حذف ورود کالای قاچاق به کشور پایبندی به برنامه ریزی ها بسیار مهم است.
 
احشام زاده افزود: نظام تعرفه گذاری در کشور اشتباه است و نرخ آن بالاست که نتیجه آن بار این هزینه ها روی دوش مصرف کننده است که ملزم به پرداخت آن است.
 
او گفت: نرخ ارز در صورتی که واقعی شود می تواند روی واردات تاثیر مستقیم بگذارد، این نرخ باید شفاف سازی شود؛ به این ترتیب صادر کننده کمتر با مشکل روبرو می شود.
 
رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران افزود: در حال حاضر تبدیل ارز در بانک ها انجام می شود که پس از تبدیل نرخ آن دوبرابر می شود و همین امر قیمت نهایی کالا را بالا می برد.
 
او گفت: بیشترین واردکننده به کشور چین و بیشترین کالای وارد شده به کشور هم ذرت است، در این میان وادرات خودرو در مرتبه چهارم قرار می گیرد.
 
احتشام زاده افزود: حذف رقابت دولت با بخش خصوصی بسیار مهم است، ما قوانین کافی در این حوزه داریم اما نقص اصلی اجرای آن قوانین است، متاسفانه دیده شده که دولت برخی از بازارها را انحصاری کرده و بعضا کالایی وارد می کند که تولید کننده فلج می شود.
 
او گفت: لازم است که روی کالاهایی که مزیت نسبی دارند متمرکز شویم و از واردات آنها بپرهیزیم.
 
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار