تیتر امشب شبکه خبر با موضوع پیدا و پنهان مناطق آزاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: کارنامه ایجاد چند ساله مناطق آزاد در کشور قابل قبول نیست/ محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس: مدیریت مناطق آزاد بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می شود

حسن‌نژاد نماینده مجلس و عبد الرحیمی مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد با حضور در برنامه تیتر امشب به بررسی کارنامه چندین ساله مناطق آزاد در کشور پرداختند و تا پایان برنامه اختلاف نظرها بین کارشناسان برنامه ادامه داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه تاسیس و مدیریت مناطق آزاد بی قاعده بوده است، گفت: چگونگی تاسیس و کنترل مناطق آزاد متناسب با منطقه نیست از طرفی در کنترل دبیر خانه نظارت نبوده و شخص محور بوده است یعنی مدیریت صرف بودجه بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می شود.
 
پیدا و پنهان مناطق آزاد
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بعنوان مثال در منطقه آزاد ارس پالایشگاه می زنند و صنایع پوشاک را به جنوب اختصاص می دهند.
نماینده مردم مرند و جلفا گفت: مناطق آزاد فرصت خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه است اما مصرف بودجه میلیاردی مناطق آزاد نباید بر اساس تصمیم گیری شخصی انجام شود. حسن نژاد گفت: مناطق آزاد بدون هدف و استراتزی عمل می کنند.
 
او با انتقاد از روند چگونگی مخارج انجام شده توسط مسئولین مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد بر اساس آمار و ارقام مختلف هزینه ها دو برابر درآمد هاست.
 محمد رضا عبد الرحیمی مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد دیگر میهمان برنامه گفت: بخشی از اهداف نیازمند سنجش شرایط است تا دریابیم مناطق آزاد شرایط لازم را دارند یا خیر؟ طیبعتا" ساخت  زیر ساخت ها در مناطق آزاد کند شده ولی عملکردها رو به بهبود است.
او افزود: همه اینها با هم و عزم و اراده ملی در مناطق آزاد برای پیوند به اقتصاد ملی صورت گرفته است.

پیدا و پنهان مناطق آزاد

مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد گفت: هدف اصلی از تاسیس مناطق آزاد توسعه و عمران بود و توسعه اقتصادی در این مناطق بسیار حائز اهمیت است و متناسب با محرومیت زدایی دسترسی به آن سوی مرزها صورت می گیرد و جذب سرمایه گذاری و صادرات انجام می شود زیرا مناطق آزاد موهبتی برای مناطق مرزی بوده اند.
محمد رضا عبد الرحیمی گفت: منابع و بودجه مناطق آزاد از محل فعالیت های آن تامین می شود و از بودجه ملی سهمی ندارد لذا از منابع ملی اعتباری از خزانه نداریم ، نظام تصمیم گیری هیئت مدیره ای است و تصمیم گیر مطلق ندارد و نظام کنترلی نیست.
عبدالرحیمی گفت: در مناطق آزاد زیر ساخت ها با هزینه های ابلاغی  و بودجه تعیین شده اجرایی می شوند و طبق ضوابط صورت می گیرند.
او افزود: از 2700 میلیارد تومان بودجه مناطق آزاد، 870 میلیارد تومان صرف عملیات آنها و 187 میلیارد تومان از این مبلغ صرف حقوق و دستمزد مستقیم کارکنان می شود.
 مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد گفت: سهم هزینه های جاری را در مناطق آزاد در نظر بگیرید و نسبت به بودجه ملی کشور مقایسه کنید.
عبد الرحیمی افزود: آنچه با هدف تولید و مصرف در سال گذشته داشتیم یک و 4 دهم میلیارد واردات در مناطق آزاد داشتیم  و 341 میلیون دلار صادرات داشتیم 472 میلیون دلار هم صادرات مجدد داشتیم که مجموع اینها می شود 813 میلیون دلار.  
 
پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: از زمان تاسیس اولین مناطق آزاد در کشور چندین سال می گذرد و با بررسی عملکرد آنها می توان گفت موفق بوده اند یا خیر.
او افزود: سال گذشته هم لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد دیگر به مجلس آمد و بنا بر اهمیت موضوع به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و مورد بررسی قرار گرفت با توجه به اینکه رویکرد اعمال قانون های گمرکی، تامین اجتماعی، تامین مواد اولیه و درآمد ارزی برای کشور در ایجاد مناطق آزاد دیده شد اما متاسفانه فاصله زیادی در عملکرد مناطق آزاد با هدف های از پیش تعیین شده وجود دارد.

پیدا و پنهان مناطق آزاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال دانش فنی، اقتصاد مقاومتی، جلب سرمایه گذاری خارجی و صادرات محور بودن مناطق آزاد در برنامه ها دیده شده اما کارنامه ایجاد چند ساله این مناطق در کشور قابل قبول نیست.
پور ابراهیمی افزود: بحث ما بر روند طی شده مناطق آزاد از زمان تاسیس تا به امروز است و در دوره ای هم شاهد بهبود و ضعف هایی بوده ایم و هدف گذاری در تصمیم گیری مسئولان ارشد سازمان مناطق آزاد مقفول مانده است این به معنی گم شدن هدف اصلی در مناطق آزاد است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات مواد اولیه و تجهیزات سرمایه گذاری که می تواند به تولید داخلی کمک و در اقتصاد نقش مثبت ایفا کند اما مناطق آزاد نقش یک دهیاری و شهرداری را دارد و باید به جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بپردازد.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار