تیتر امشب/

حبس نقدینگی مانع رشد تورم

کارشناس بورس گفت: دولت با حبس نقدینگی تورم را کنترل کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهروز خدارحمی کارشناس بورس با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: آنچه که در بازار سرمایه به بعنوان شوک تجربه می کنیم، زیاد دوام ندارد.
 
وی گفت: ما کاهش تورم را تجربه کرده ایم و باید با برنامه های مشخص و اعمال جدی سیاست های بازار، از رکود بیرون برویم.
 
حبس نقدینگی مانع رشد تورم
 
 
خدارحمی با اشاره به اینکه آخرین نرخ تورم 7 در صد اعلام شده است در صورتی که نرخ بهره بانکی بیش از 20 درصد است، گفت: باید تغییری در بازار و معادلات بازار سرمایه بوجود بیاید تا شاهد تغییری اساسی باشیم.
 بهروز خدارحمی با بیان اینکه اختلاف های مالی باعث بحران بانکی و  لطمه به بخش صنعت و تولید شده است، افزود: تا کنون شاهد نرخ بهره واحد بودیم اما امروز باید این سیستم متفاوت شود.
 
این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه سود بانکی باید متغییر باشد، افزود: سال هاست به سیستم جامع مالیاتی فکر می کنیم اما شهامت اجرا نداریم.

وی گفت: باید مالیات به بخش معاملات سوداگرانه را افزایش داد تا بازار سرمایه را بخش تولید و صنعت اقبال نشان دهد اما متاسفانه بیشترین مالیات را بخش شفاف بازار سرمایه پرداخت می کند.

 بهروز خدارحمی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن به رونق اقتصادی منجر می شود، افزود: امروز 2 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که در دوره های مالی گذشته ساخته شده است.  

وی گفت: به نظر می رسد باید در فرهنگ مردم تغییری ایجاد کرد. وقتی که بانک بیش از 20 درصد سود پرداخت می کند و هیچ گونه ریسکی برای سرمایه گذار ندارد تمام پول های راکد بجای تولید به بانک سرازیر می شود و بانک بجای حمایت از تولید با پرداخت سود کم به سمت سوداگری می رود که دولت نظارت چندانی بر آن ندارد.
 خدارحمی افزود: بخش پولی کشور باید تحت اختیار سیاست گذاری پولی باشد و تا زمانی که جلوی رشد موسسات اعتباری گرفته نشود سیستم پولی کشور و تولید در رکود باقی می ماند.  
 
شمس الدینی دیگر کارشناس بورس در برنامه تیتر امشب گفت: بازار سرمایه عامل تعیین کننده ای در نرخ سود بانکی و بازار بورس است. بازار سرمایه از چند آیتم تاثیر گذار تشکیل شده است که یک آیتم آن نرخ سود سرمایه است. زمانی در اروپا سود به کمتر از 3 درصد رسید از سال 2008 تا 2016 رشد اقتصادی امریکا هم به کمتر از 3 درصد رسید. پس چه عاملی باعث حرکت اقتصادی شد؟ نرخ بهره و تعیین تکلیف نرخ ارز با سیاست گذاریهای درست تعیین شد و اتفاقی که افتاد انتخابات آمریکا ابهام را برای ما تمدید کرد و معلوم نشد با چین یا اروپا چه سیاستی را در پیش می گیرد.

شمس الدینی افزود: نرخ بهره بحثی جدی است و طی 45 سال گذشته برای اولین بار ما تورم تک رقمی داشتیم اما منابع بانکی ما در نرخ بهره حبس شدند.

ایران خودرو قبلا میلیاردها تومان بهره با نرخ 28 درصد می داد اما در حال حاضر این نرخ بهره به 23 درصد کاهش پیدا کرده است که در هزینه های این صنعت تاثیر زیادی دارد. کاهش هزینه های مالی شرکت بزرگی مثل ایران خودرو نقش بزرگی در اقتصاد کشور دارد.  
 
حبس نقدینگی مانع رشد تورم

 شمس الدینی گفت : نرخ مسکن در بورس بسیار موثر است و اولین تاثیر آن این است که وقتی ثبات اقتصادی نباشد نمی توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.بیشتر رشد اقتصادی پارسال به دلیل افزایش قیمت نفت بوده است.

وی ادامه داد: امروز دولت با درآمد حاصل از فوش نفت فرصت یافته علاوه بر پرداخت یارانه ها و تامین مخارج روزانه اش، در پروژه های عمرانی هم سرمایه گذاری کند.

اکنون پیامد سالهای تورمی خود را نشان می دهد زیرا در سالهای تورمی سرمایه گذاری شده است و رقم حبس پول بویژه در بخش مسکن اکنون خود را نشان می دهد.

دولت اکنون تنها با پرداخت قروض و دیون خود به بخش بانکی می تواند تورم را در بخش بانکی و مسکن جبران کند.

اکنون این روند رو به بهبود می رود و می توان به آینده اقتصاد کشور امیدوار بود.    
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.