اولین نمایشگاه بازرگانی ایران در «قندهار» گشایش یافت

اولین نمایشگاه اختصاصی بازرگانی ایران در قندهار چهارمین شهر بزرگ افغانستان با حضور معاون استاندار سیستان و بلوچستان و استاندار قندهار گشایش یافت.

اولین نمایشگاه بازرگانی ایران در «قندهار» گشایش یافتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «محمدرضاکریم زاده» رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز سه شنبه گفت که این نمایشگاه از روز دوشنبه به مدت 3 روز کالاهای بازرگانی و تولیدات ایرانی را در قندهار به نمایش می گذارد.

کریم زاده افزود: این نمایشگاه با هدف افزایش سطح تبادلات تجاری بین دو کشور، صادرات کالاها و محصولات تولیدی ایران، توسط شرکت‌های تولیدی سیستان و بلوچستان با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران به نمایش گذاشته می شود.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تصریح کرد که در این نمایشگاه 40 شرکت ایرانی و 25 شرکت افغانی در بخش های ساختمان، کشاورزی و آبیاری، دام و طیور، معدن، لوازم خانگی، مواد غذایی، مبلمان، مصنوعات چوبی و دکوراسیون منازل، تجهیزات پزشکی، دارویی و ابزارهای آزمایشگاهی، محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و پاک کننده ها، فرش و موکت، خدمات فنی و مهندسی و حوزه های مرتبط جهت صادرات به کشور افغانستان، حضور دارند.

وی گفت که سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز با حضور در این نمایشگاه به تشریح آخرین وضعیت بندر چابهار و تسهیلات مرتبط به بازرگانان افغان اطلاع رسانی می کند.

ایرنا نوشت: ایران، افغانستان و هند ابتدای امسال توافق نامه ایجاد دالان بین المللی ترانزیت کالا را در حضور روسای جمهوری سه کشور به امضاء رساندند که با اجرائی شدن آن، تجارت در این منطقه رونق چشمگیری خواهد یافت.

افغانستان در خشکی محصور شده و به آب های بین المللی راه ندارد و مقام های اقتصادی و بازرگانان افغان گفته اند که با استفاده از بندر ترازنزیتی چابهار هزینه واردات کالاهای آنان به کشور خود و صادرات محصولات افغانستان به کشورهای هند و اسیای میانه به نصف تقلیل خواهد یافت.

این نمایشگاه با سخنان «علی اصغر جمشید نژاد معاون استاندار خراسان، و «همایون عزیزی» استاندار قندهار افغانستان آغاز بکار کرد و با استقبال گرم افغان های قندهار مواجه شد.

پیش از این نیز نمایشگاه های بازرگانی و ماشین الات و صنایع نیمه سنگین جمهوری اسلامی ایران در کابل، «هرات» و «بلخ» افغانستان برگزار شده بود که آخرین نمایشگاه بازرگانی ایران ماه گذشته در مزارشریف مرکز استان بلخ با حضور «عطامحمد نور» استاندار بلخ و «محمدرضابهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.