دعوت قزاقستان از افغانستان برای شرکت در نمایشگاه اکسپو

سفارت قزاقستان در کابل از افغانستان برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ٢٠١٧ دعوت کرده است.

دعوت قزاقستان از افغانستان برای شرکت در نمایشگاه اکسپوبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سیمینار علمی پیرامون بررسی روابط سیاسی افغانستان و قزاقستان به همت دانشگاه کاتب در کابل برگزار شد.

ژینوس مستشار سفارت قزاقستان در کابل گفت که آستانه و کابل روابط نزدیک و مستحکم دارند و جانب قزاقستان انتظار دارد که افغانستان در نمایشگاه اکسپو ٢٠١٧حضور فعال و پررنگ داشته باشد.

ژینوس این موضوع را در سیمینار علمی پیرامون بررسی روابط سیاسی افغانستان و قزاقستان در کابل مطرح کرد.

اکسپو مجموعه نمایشگاهی از دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها است که هر پنج سال در یکی از کشورها برگزار می شود.

مقر موسسه برگزار کننده این نمایشگاه در پاریس فرانسه است. اهمیت این نمایشگاه و پیامد و برآیندهای آن برای کشورهای جهان بسیار مهم است. این نمایشگاه سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک شناخته شده است.

روابط سیاسی افغانستان و قزاقستان 

شرکت کنندگان سیمینار عملی در کابل روابط سیاسی افغانستان و قزاقستان را بسیار نزدیک و مستحکم خوانده اما تاکید کردند که تهدیدهای تروریستی از نگرانی های عمده و مشترک این دو کشور است.

دکتر محمد موسی جعفری، استاد دانشگاه در این سیمینار گفت: "ديپلماسي فعال قزاقستان می تواند يك نمونه نيك برای جهان بخصوص افغانستان باشد. قزاقستان روابط نيك با تمام قدرت های جهان دارد." 

آقای جعفری می گوید که نيازهای موجود در منطقه ايجاب می كند تا يك روابط بسیار جدی و مؤثر ميان افغانستان و كشورهای آسيا ميانه شکل بگیرد.

محمد علی اخلاقی، عضو مجلس می گوید که قزاقستان دارای یک ثبات سیاسی و اقتصادی قوی است و روابط این دو کشور باید موجب بهبود امنیت و اقتصاد در افغانستان شود.

آقای اخلاقی پیشنهاد کرده است که شمار کنفرانس ها میان این دو کشور بیشتر شود وبه گفتمان میان مردم نیز تمرکز شود.

او قزاقستان را از شرکای مهم اقتصادی افغانستان خواند و با مدیریت درست این فضا را می توان تقویت کرد.

بخدی نوشت: قزاقستان سالانه ٤٧٩٠ تن گندم، ٥٠ ميليون دالر در بخش آموزش و پرور برای افغانستان کمک می کند این کشور همچنان گفته است که یک شفاخانه سی بستر را در بامیان می سازد و چندین مکتب در ولایات مختلف افغانستان ساخته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار