احمد نور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صدور ویزا برای جامعه ادبی اولویت سفارت افغانستان در تهران است

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران گفت: در میان سفارتخانه‌های مقیم ایران صدور ویزا در کوتاهترین زمان ممکن از سفارتخانه جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌گیرد.

افغانستان هیچ‌گونه محدودیتی برای صدور ویزا برای اتباع ایرانی نداردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، ایران و افغانستان به منزله شاخه‌های درخت تنومند فرهنگ و تمدن اسلامی هستند که علاوه بر دین اسلام این زبان و نگارش واحد در حوزه فارسی است که به عنوان مولفه‌ای مهم، ارتباطات بین دو ملت را تسهیل می‌بخشد. این مشترکات چنان مهم و حایز اهمیت هستند که گویی این دو ملت فراتر از مناسبات سیاسی و مرزهای جغرافیایی یک ملت واحدند.

حفظ و تقویت شعر و ادب فارسی نیازمند مراودات بین ادیبان و عناصر فرهنگی دو ملت برای بهره‌مندی از آثار شاعرانی چون جلال‌الدین بلخی، عبدالرحمن جامی، سنایی غزنوی، حافظ شیرازی، سعدی، فردوسی؛ تا جمع شاعران و ادبیات دوستان معاصر است.

ناگفته پیداست که تبادل شعر و ذائقه شعری منوط به برگزاری نشست‌های فرهنگی و شبهای شعر بین دو کشور و نیازمند فراهم‌سازی بستری برای تسهیل در رفت و آمد میان نخبگان فرهنگی و شاعران دو کشور خواهد بود که اهتمام هرچه بیشتر مسئولان را طلب می‌کند.

در همین زمینه «نصیر احمدنور» سفیر کبیر جمهوری افغانستان در تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ پیرامون تمهیدات مسئولان دو کشور برای آسان‌تر کردن عبور و مرور فرهنگیان و ادب دوستان اظهارداشت: ما در سفارت جمهوری اسلامی افغانستان تلاشمان این است که ویزا برای برادران و خواهران ایرانی بدون هیچ پیچیدگی و محدودیتی صادر شود.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت در میان سفارتخانه‌های مقیم ایران اکنون صدور ویزا در کوتاهترین زمان ممکن از سفارتخانه جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌گیرد.

سفیر افغانستان در تهران با اشاره به سفر قریب‌الوقوع محمد محقق معاون رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان به تهران تصریح کرد: سفر هیأت عالی‌رتبه افغانستانی نیز با هدف کاهش هرچه بیشتر مشکلات پاسپورت و ویزا انجام می‌شود که در جریان این سفر با دلسوزی و همکاری مقام‌های ایرانی ما به دنبال تسهیل هرچه بیشتر مشکلات شهروندان و اتباع افغانستانی هستیم.

دکتر نور همچنین به برگزاری جایزه جلال آل احمد در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: اهدای چنین جوایزی محدودیت‌های مرزی بین دو کشور را درنوردیده و راه خود را بر پهنای حوزه فرهنگی تمدنی زبان فارسی گشوده و بدون شک به تاثیرات و اهمیت آن پیش از پیش افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.