سفیر افغانستان در تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

آغاز توزیع پاسپورت‌های الکترونیکی با سفر هیأت عالی رتبه افغانستانی به تهران/هیچ بانک افغانستانی در ایران فعال نیست

سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان گفت: توزیع پاسپورت الکترونیکی اتباع افغانستان طی روزهای آتی با سفر یک هیات عالی رتبه افغانستانی به تهران شروع می‌شود.

احمد نور
نصیر احمد نور سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه افغانستان امروز علی‌رغم همه چالشهای امنیتی که عمدتا هم از بیرون خاک‌های کشور تحمیل می‌شود در حال توسعه و پیشرفت است، اظهار داشت: اجرای پروژه‌های بزرگی همچون کاسا یک‌هزار و موافقتنامه سه جانبه ترانزیت چابهار نه تنها منافعی برای افغانستان خواهد داشت، بلکه با ایجاد همگرایی منطقه‌ای و ارتباط شرق، غرب، شمال و جنوب آسیا تحولات بسیار بزرگی را در منطقه رقم خواهد زد.

سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با اشاره به اینکه با تکمیل طرح راه‌آهن پنج‌گانه چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ایران و افغانستان دسترسی کشورها از مسیر افغانستان به بازارهای منطقه و اروپا آسان‌تر می‌شود، افزود: منافع کشورهای منطقه به یکدیگر گره خورده است و لذا هرقدر فضای اعتمادسازی میان کشورهای همسایه بیشتر شود هزینه‌ها به جای مصرف در زمینه‌های نظامی و امنیتی به سمت رفاه و ترقی منطقه می‌رود. 

وی با اشاره به از سرگیری روابط بانکی ایران و افغانستان بیان داشت: بانک ایرانی آرین مدت‌هاست که در کابل فعالیت می‌کند و طبیعی است اگر در فضای پسابرجام این فعالیتها فراتر رود، منافع آن نه تنها برای ایران بلکه برای افغانستان و جهان خواهد بود. 

دکتر احمدنور با بیان اینکه هنوز هیچ بانکی از افغانستان در ایران فعال نیست، تصریح کرد: فرصت و ظرفیت‌های همکاری بسیار زیادی بین تهران و کابل وجود دارد که به‌دلیل نبود معاملات بانکی مبادلات بزرگ بین دو کشور به‌طور شایسته و بایسته پیش نمی‌رود.

سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران تاکید کرد: مسائل بانکداری لازمه تعاملات بین کشورهاست و  هر چقدر در معاملات بانکی ایران با جهان گشایش حاصل شود افغانستان به عنوان همسایه بسیار نزدیک ایران از این موضوع استقبال و استفاده می‌کند.

وی درباره توزیع پاسپورت الکترونیکی اتباع افغانستانی در ایران نیز گفت: توزیع میلیون‌ها پاسپورت به اتباع افغانستان در خارج کشور آن‌هم در شرایطی که افغانستان با مشکلات بسیار زیادی مواجه است کار ساده‌ای نیست. به هر حال توانستیم مراجع صالح دولت خود را قانع کنیم که توزیع پاسپورت به اتباع افغانستان ساکن ایران در اولویت قرار گیرد و خوشبختانه پذیرفته شده و مصوبه شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این خصوص صادر شده و بودجه تخصیص یافته است.

دکتر احمدنور با بیان اینکه مقامات دو کشور برادر ایران و افغانستان هم در این زمینه به تفاهماتی رسیده‌اند و اکنون جزییات فنی این پروژه در جریان است خاطرنشان کرد: طی روزهای آتی با سفر یک هیات عالی رتبه افغانستانی به تهران به زودی این مسائل شروع می‌شود.

 سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با تاکید بر اینکه گذرنامه‌ها برای اتباع داخل ایران به زودی صادر می‌شود، یادآور شد: در تلاشیم که در گام نخست گذرنامه‌های دانشجویان را صادر کنیم و پس از آن به توزیع پاسپورت‌های دیگر شهروندانمان بپردازیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۵
چرا هر سال دهها هزار کیلو مواد مخدر به ایران می فرستند تا جوانان ایران معتاد و بدبخت بشوند؟ چرا مرزهای خود را مراقبت نمی کنند ؟ چرا مزارع کشت خشخاش را از بین نمی برند ؟
آخرین اخبار