تجهیز بندر چابهار به سامانه صدور حواله الکترونیکی

چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است و در راستای بهره برداری بهتر از توان بندر چابهار به تازگی سامانه صدور حواله الکترونیکی به آن اضافه شد.

تجهیز بندر چابهار به سامانه صدور حواله الکترونیکیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.
 
در راستای بهره برداری بهتر از توان بندر چابهار به تازگی سامانه صدور حواله الکترونیکی به آن اضافه شد. 

ملک حسن پاد، معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در این زمینه به ایرنا گفته است: بندر چابهار پس از سال ها تلاش و پیگیری مجهز به سامانه صدور حواله الکترونیکی موسوم به «مدیریت عملیات کالای متفرقه» (GCOMS )شد. 

با راه اندازی این سامانه هماهنگی بهتری میان بندر چابهار، گمرک و پایانه صورت می گیرد و موجب افزایش رضایتمندی مراجعان و تردد کامیون ها می شود. 

حضور اپراتورهای مختلف بندری با راه اندازی سامانه الکترونیکی در توسعه سریع بندر چابهار ضروری است، سامانه جدید نیازهای کاربران اعم از امور بندری و مالی، عملیات بندری و کشتیرانی ها را پشتیبانی می کند.
 
تبادل الکترونیکی اسناد، تجمیع داده های تمام بنادر و گمرک ها، اطلاع رسانی آنلاین، صورتحساب و پرداخت اینترنتی هزینه های حمل، ارائه اسناد بندری در پیشخوان دولت الکترونیک از قبیل قبض انبار و گواهی مبدأ (کاهش هزینه ها و افزایش سرعت)، ارائه آمارهای دقیق مدیریتی برای بنادر و ارگان‌ها و سازمان های مرتبط، فروش قبض انبار کالا و پشتیبانی از عملیات چند اپراتوری در بنادر از جمله مزایای این سامانه است.
 
چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند. اسکله شهید بهشتی دارای 240 هکتار مساحت و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است. 

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار