معین امور تجارتی وزارت تجارت مطرح کرد:

افزایش همزمان سرمایه گذاری و فقر در کشور

با آنکه در سال ۲۰۱۵ رییس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) از کاهش ۲۲ درصدی سرمایه گذاری در کشور خبر داده بود اما اینک وی می‌گوید که سرمایه گذاری در کشور ۴ برابر نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

افزایش همزمان سرمایه گذاری و فقر در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد قربان حقجو، معین امور تجارتی وزارت تجارت و رییس اداره آیسا در گفتگو با یکی از رسانه‌های افغانستان اظهار داشت: با وجود چالش‌های امنیتی و فرار سرمایه‌ در سال ۲۰۱۶ از کشور؛ اما این سال از نظر اقتصادی خوب بود و تاجران بیش از انتظار در کشور سرمایه گذاری کردند.

آقای حقجو افزود که در سال ۲۰۱۶ سکتور خصوصی بیش از ۱.۶ میلیارد دالر را در کشور سرمایه گذاری کرده‌است که تنها ۱.۲ میلیارد دالر آن در سکتور انرژی و فابریکات بزرگ می باشد

او خاطر نشان کرد که با این رقم؛ سرمایه گذاری در کشور ۴ مرتبه بیش‌تر نسبت به سال گذشته بوده است.

حقجو در حالی از افزایش سرمایه گذاری در سال۲۰۱۶ در کشور خبر می‌دهد که چندی پیش او در همایش "نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری در افغانستان" وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور را "ابهامی" خوانده بود.

همچنین عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد کشور در یک نشست خبری گفته بود که نبود برق باعث شده تا سکتور خصوصی و تاجران افغانی بیش از ۸۰ میلیون دالر را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.

دولت در قسمت رشد اقتصاد کشور دست آوردهای زیادی داشته است

معین امور تجارتی وزارت تجارت، همچنین با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ دولت دست آوردهای زیادی در قسمت رشد اقتصاد داشته است؛ اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ سه خط آهن مهم در کشور (چین، آسیای مرکزی - اروپا و ایران) آغاز به فعالیت کرد که احداث این خط‌های آهن برای افغانستان که محاط به خشکه است یک دست‌آورد ترانزیتی و اقتصادی می‌باشد.

او افزود که کار عملی پروژه پایپ‌لین گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان (تاپی) و پروژه انتقال برق کاسا ۱هزار نیز در این سال آغاز شد.

حقجو، از طرح یک راه، یک کمربند –چین-، خط آهن پنج جانبه، آغاز کار راه لاجورد، قرار داد سه‌جانبه چابهار میان افغانستان هند و ایران و مطرح شدن افغانستان به عنوان دهلیز تجاری در منطقه به عنوان دیگر دست‌آورد اقتصادی دولت نام برد.

او همچنین اضافه کرد که در سال ۲۰۱۶ افغانستان بعد از ۱۱ سال مذاکرات نفس‌گیر در سازمان تجارت جهانی راه پیدا کرد و به عنوان ۱۶۴مین عضو در سازمان تجارت جهانی راه یافت که با پیوستن کشور به سازمان تجارت جهانی بخش بزرگی از مشکلات ترانزیتی و تجارتی افغانستان حل خواهد شد.

افزایش میزان تطبیق برنامه‌های انکشافی همانند اعمار بند سلما از دیگر دست‌آوردهای دولت از سوی حقجو عنوان شد.

دولت برای حل مشکلات تاجران برنامه‌های بنیادی زیر دست دارد

معین امور تجارتی وزارت تجارت با آنهم از موجودیت بعضی مشکلات و چالش‌ها در کشور یاد کرد و افزود: با وجود افزایش هر ساله صادرات کشور؛ اما هنوز هم نتوانستیم بین واردات و صادرات کشور توازن ایجاد کنیم و هنوز هم سطح بیلانس منفی است.

حقجو همچنین از موجودیت اخاذی‌ها در گمرکات، نبود امکانات زیربنایی لازم به خصوص در قسمت پارک های صنعتی و خط آهن، نبود برق ارزان و نبود امنیت به عنوان چالش‌های عمده فراروی سرمایه گذاری یاد کرد.

او تاکید کرد که دولت به ویژه وزارت تجارت برای حل این مشکلات اقدامات اساسی را روی دست گرفته است.

در سال ۲۰۱۶ سطح فقر در کشور ۴ درصد افزایش یافته است

حقجو در حالی از افزایش سرمایه‌گذاری و تطبیق برنامه‌های انکشافی سخن می‌زند که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ سطح فقر در کشور ۴ درصد افزایش یافته است.

حقجو؛ اما در این مورد می‌گوید که فقر را نمیتوان به سادگی کنترل کرد؛ بلکه برای کاهش، مدیریت و مهار کردن فقر باید کارهای بنیادی، همانند بهتر ساختن خدمات به خصوص خدمات تعلیمی صورت بگیرد.

او خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۱۶ کمک‌های بین المللی به دلیل خروج نیروهای خارجی در کشور به شدت کاهش یافت، اقتصاد کشور به دلیل ناامنی‌ها به ویژه سقوط  قندوز آسیب پذیر شد؛ به همین دلیل سطح فقر در کشور تا حدودی افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۷ وضعیت فقر تا حدودی مدیریت خواهد شد

حقجو می‌گوید؛ همانطوری که وضعیت سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ به مراتب بهتر بود؛ سال ۲۰۱۷ نیز نسبت به سال قبل آن بهتر خواهد بود.

به اعتقاد او با تطبیق برنامه‌های انکشافی و اقتصادی در این سال وضعیت فقر تا حدودی مدیریت خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.