آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد/ رای اعتماد مجلس دهم به دانش آشتیانی

رای اعتماد دانش آشتیانی از مجلس دهم، شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد، پاسخ مسئولان به ابهامات درباره تأسیس مدرسه در غسالخانه و یکپارچه‌سازی پرداخت حقوق فرهنگیان از آبان ماه از جمله مهم ترین رویدادهای این هفته در آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای اعتماد دانش آشتیانی از مجلس دهم،پاسخ مسئولان به ابهامات درباره تأسیس مدرسه در غسالخانه، یکپارچه‌سازی پرداخت حقوق فرهنگیان از آبان ماه، ارتقای عملکرد بیش از 22 هزار نیروی انسانی مدارس آموزش از راه دور و شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد از جمله مهم ترین رویدادهای این هفته در آموزش و پرورش بود.

شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد
منصور کیایی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از شناسایی یک درصد دانش‌آموزان در معرض خطر خبر داد و اظهار داشت: این تعداد که شامل 136 هزار نفر می‌شوند در معرض رفتار‌های پر خطر قرار دارندو از این تعداد 3 هزار و 600 نفر اختلال مصرف مواد مخدر دارند.

وی ادامه داد: نشانگان خطر در این 136 هزار نفر به طور متغیر‌های روانی - اجتماعی و متغیر‌های محیطی شناسایی شده‌اند و پس از بررسی‌های بیشتر 3 هزار و 600 نفر حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند در نتیجه اختلال مصرف در آن‌ها محرز شد.

کیایی پیرامون توزیع جنسیتی و تأثیر آن و سوء مصرف مواد گفت: بر اساس بررسی‌های که تاکنون انجام شده پسران درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد سن ابتلا نیز ادامه داد: همانطور که در سراسر جهان مشخص شده و ایران نیز در این گروه قرار دارد سن شروع بعد از 15 سالگی است بنابراین دانش‌آموزان در این گروه‌های سنی بیشتر دچار این مشکل هستند.

رای اعتماد مجلس دهم به دانش آشتیانی
دانش آشتیانی در جلسه یازدهم آبان مجلس دهم توانست با کسب رای157 موافق، 111 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع رای مفروضه سکان وزارت آموزش و پرورش را در دست بگیرد.

وی با تقدیر از وزرای پیشین آموزش و پرورش بیان کرد: وزرای پیشین در همه مراحل در جهت ارتقای نظام آموزش و پرورش ما تلاش خود را انجام دادند و به خصوص از فانی آخرین وزیر آموزش و پرورش کمال تشکر را دارم.

دانش آشتیانی تصریح کرد: برنامه من در 4 بخش تدوین شده و مهمترین مسئله‌ای که دغدغه من این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه کشور و نه بخش مصرفی دانست.

یکپارچه‌سازی پرداخت حقوق فرهنگیان از آبان ماه
منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از پرداخت حقوق یکپارچه کارکنان فرهنگی برای دریافتی آبان ماه خبر داد و اظهار داشت: در صدد هستیم تا این ماه به طور همزمان 32 استان کشور به طور یکسان و همزمان حقوق خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای حقوق مهرماه نیز علیرغم تمامی فضاسازی‌ها اولین دستگاه پرداخت کننده کامل دریافتی فرهنگیان شاغل بودیم عنوان کرد: برای طرح یکپارچه سازی به عنوان بزرگترین دستگاه نیروی انسانی و با کمک اداره کل خزانه، بانک مرکزی، بانک عامل و سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

پاسخ مسئولان به ابهامات درباره تأسیس مدرسه در غسالخانه!
پیگیری‌های انجام شده پیرامون اخباری مبنی بر اسکان دانش‌آموزان استثنایی در غسالخانه‌ای در خوانسار و با توجه به ارزیابی سازمان آموزش استثنایی کشور موضوع از طریق اداره کل آموزش استثنایی اصفهان و همچنین شهرستان خوانسار مورد بررسی قرار گرفت.

به دنبال بررسی‌ها تیمی جهت بازرسی و بازدید از آموزشگاه مذکور از طرف اداره کل اصفهان به محل اعزام و گزارش به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال شده، این گزارش نشان از غیر واقعی بودن اظهارات قبلی و صحت نداشتن مطالب و عکس‌های منتشره در فضای مجازی دارد.

دبستان استثنایی وحدت قریب به پنج سال پیش و در زمان دولت قبل به دلیل کاهش بیش از اندازه جمعیت دانش‌آموزی به محل فعلی که از دیرباز به عنوان مدرسه رسمی دولتی شهید میرباقری مورد استفاده قرار می‌گرفته منتقل شده است.

همچنین جایگاه فعلی مدرسه وحدت با محوطه‌ای حدود هزار و 500 متر نه تنها هیچگاه غسالخانه نبوده بلکه بنا به شواهد محلی و گفته های معتمدین بخشی از زمین آن توسط خیرین اهدا و مدرسه شهید میرباقری در آن ساخته شده است.

مسیر دشوار آشتیانی برای تصدی آموزش و پرورش
داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یرامون انتخاب دانش آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه مشکلات بسیاری همچون ساماندهی نیروی انسانی، کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش و مواردی دیگر از این قبیل را دارد لذا دانش آشتیانی مسیر دشواری برای حرکت در پیش دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات آموزش و پرورش ریشه‌ای است، اظهار داشت: دانش آشتیانی فردی مدیر بوده و آموزش و پرورش را می شناسد در نتیجه می تواند مفید واقع شود.
محمدی اظهار داشت: دانش آشتیانی با کمک دولت در مسیر مدیریت آموزش و پرورش می تواند موثر واقع شود.

ارتقای عملکرد بیش از 22 هزار نیروی انسانی مدارس آموزش از راه دور
گودرز شاهمرادی مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از آموزش به نیروهای انسانی این مدارس به شیوه حضوری و غیرحضوری خبر داد و اظهار داشت: این امر به دلیل تقویت عملکرد و کیفیت بخشی به فعالیت ها در دستور کار قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قریب به 22 هزار نیروی انسانی در مدارس آموزش از راه دور فعالیت می کنند، ادامه داد: البته تعداد نیروی انسانی وابسته به تعداد دانش آموزان است اما با توجه به تغییرات در مدارس آموزش از راه دور پیش بینی حاکی از افزایش تعداد نیروی انسانی نسبت به سال گذشته که 22 هزار نفر تخمین زده شده بود، است.

نیازمند دانش آموزانی با مسئولیت پذیری بالا هستیم
دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: باید دانش آموزان را مطابق چنین شرایطی تربیت کنیم و وظیفه ما در نظام تعلیم و تربیت پرورش دانش آموزانی است که مسئولیت پذیری بالایی داشته باشند.

وی افزود: 13 آبان ماه یادآور روزهایی است که دانش آموزان در مقاطع حساس کشور حضور پیدا کردند و دستاوردهای ارزشمندی را کسب کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این روز از بزرگترین ثمرات نظام کشور به شمار می‌رود و باید از این الگو تبعیت کرد.

تجهیز کتابخانه‌های 3 هزار مدرسه روستایی
حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش از تجهیز 3 هزار کتابخانه مدارس ابتدایی روستایی خبر داد و عنوان کرد: تا پایان امسال این تعداد مدرسه با همکاری خیرین فرهنگی مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: در این اقدام فقط خیرین نقش داشته و هیچگونه کمک دولتی اعمال نشده است.

معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه ویژه‌ای برای توسعه کتاب‌خوانی در نظر داریم اظهار داشت: امیدواریم شناسایی مناطق با قبل از پایان سال 95 به اتمام برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار