دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ برای رونق تولید و رشد اقتصادی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره راه کار تحقق مشارکت مردم در جهش تولید گفت: برای رونق تولید و رشد اقتصاد باید تولید به دانش متصل شود.

علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر توجه به اقتصاد مردمی دانش بنیان در تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم در جهش تولید گفت: در شرایط رقابت اقتصادی موجود در بازار اگر تولید مردمی نباشد قطعا پیشرفت نمی‌کند. ما این وضعیت را در دهه‌های قدیم در بلوک شرق و اردوگاه سوسیالیست شاهد بودیم؛ بنابراین جنسی که اردوگاه سوسیالیست تولید می‌کرد اصلا قابل رقابت با اردوگاه غرب نبود. دلیل این مسئله این بود که در سیستم شرق کارگر باید اجبارا کار می‌کرد و هیچ نقشی هم در تولید نداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: تولیدات بی کیفیت باعث شد که در حال حاضر هر جنسی به بازار ارائه شود که مشتری پسند نباشد اصطلاحا به آن جنس کمونیستی می‌گویند. بلوک غرب که توانست مردم را به صحنه بیاورد مثل آلمان و ژاپن، توانستند بازار را به سرعت به دست بگیرند.

وی گفت: مشکل ما این است که هزینه تولید به شدت بالا است و کیفیت تولید هم بعضا خیلی بالا نیست و به این دلیل قابل رقابت با بازار‌های مشابه نیست. نتیجه این می‌شود که در بسیاری از تولیدات داخلی قدرت صادرات ندارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی قدرت صادرات تولیدات خود را نداشته باشیم، طبیعتا در محدوده خودمان باقی می‌مانیم و در این محدوده هم بازار محدود است و به اصطلاح در این بازار ۸۰ میلیون نفری هم نمی‌توان خیلی رشد کرد.

علیزاده برمی گفت: حوزه امنیتی و دفاعی ما در این سال‌ها به دانش بنیان‌ها متصل شده است و توانسته تحریم‌ها را خنثی کند و از بهترین تجهیزات و تولیدات برخوردار باشد.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر این که برای رونق تولید و رشد اقتصاد باید تولید به دانش متصل شود ادامه داد: با توجه به شرکت‌های دانش بنیان و محصولات تولیدی آن ها کیفیت بالا می‌رود و هزینه تولید هم پایین می‌آید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در هر حوزه‌ای که دانش در کنار صنعت قرار گرفته است نتیجه آن افزایش تولید و افزایش کیفیت تولید و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه بازاریابی خوب بوده است.

علیزاده برمی ادامه داد: اگر به منویات رهبری عمل کنیم موفق می‌شویم و در غیر این صورت باید همین مسیر را ادامه دهیم. به عنوان مثال دلیل ضعف در حوزه خودروسازی این است که انحصار خود را از بین نمی‌برند. از یک طرف خودروسازی‌ها خصولتی هستند و از سوی دیگر نه تنوع و نه کیفیت در تولیدات آن ها را شاهد نیستیم و شاهدیم که ما با کشور کره همزمان برای تولید خودرو شروع کردیم ولی در حال حاضر کره به افق‌های توسعه دست پیدا کرده است ولی ما نتوانسته ایم به این مسیر توسعه دست پیدا کنیم، تنها دلیل این عدم پیشرفت عدم ورود علم و تکنولوژی به این عرصه است.

برچسب ها: دانش بنیان ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.