شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: 3 هزار و 600 دانش‌آموزانکه دچار اختلال مصرف مواد شناسایی شدند.

منصور کیایی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از شناسایی یک درصد دانش‌آموزان در معرض خطر خبر داد و اظهار داشت: این تعداد که شامل 136 هزار نفر می‌شوند در معرض رفتار‌های پر خطر قرار دارندو از این تعداد 3 هزار و 600 نفر اختلال مصرف مواد مخدر دارند.

وی ادامه داد: نشانگان خطر در این 136 هزار نفر به طور متغیر‌های روانی - اجتماعی و متغیر‌های محیطی شناسایی شده‌اند و پس از بررسی‌های بیشتر 3 هزار و 600 نفر حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند در نتیجه اختلال مصرف در آن‌ها محرز شد.

کیایی با بیان اینکه این افراد با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت مراقبت‌های سرپایی یا بستری تحت درمان قرار گرفته‌اند عنوان کرد: به هیچ عنوان این دانش‌آموزان از مدرسه اخراج نشده‌اند و خدمات در حد امکان برای آن‌ها فراهم شد.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شناسایی و مداخلات این 3 هزار و 600 نفر باید درصد خطا لحاظ شود گفت: اما این تعداد از آمار‌های غلط اعلام شده بسیار کمتر است.

تنوع مصرف مواد مخدر بر اساس منطقه جغرافیایی
کیایی در خصوص نوع مصرف مواد مخدر و تأثیر منطقه جغرافیایی اظهار داشت: نوع مصرف با توجه به منطقه جغرافیایی متفاوت بوده است.

وی بیان کرد: مواد مخدر مصرفی به دو گروه سبک و سنگین دسته بندی می‌شود مواد سبک یا صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با استمار پروژه شناسایی جا و مداخلات در سال تحصیلی جاری برنامه‌ها با ابزار‌های دقیق‌تری انجام شود.

پسران بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند
کیایی پیرامون توزیع جنسیتی و تأثیر آن و سوء مصرف مواد گفت: بر اساس بررسی‌های که تاکنون انجام شده پسران درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد سن ابتلا نیز ادامه داد: همانطور که در سراسر جهان مشخص شده و ایران نیز در این گروه قرار دارد سن شروع بعد از 15 سالگی است بنابراین دانش‌آموزان در این گروه‌های سنی بیشتر دچار این مشکل هستند.

جزئیات شناسایی رفتار‌های پر خطر در دانش‌آموزان

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای شناسایی به موقع افراد دانش‌آموزان به دو دسته برای نشانگان خطر و اختلال مصرف مواد تقسیم‌بندی شده‌اند و از افرادی که دارای نشانگان خطر بودند با شیوه‌های مختلف تشخیصی و بالینی برای اختلال مصرف مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: این مرحله در گروه شناسایی طرح بوده که در سال تحصیلی 92 – 93 اجرایی شد که در این میان حتی برخی از دانش‌آموزان دچار مشکل از نظر خانوادگی دارای متغیر‌های سالمی بودند.

کیایی بیان کرد: از همان سال آموزش و پرورش اقدامات خود برای غربالگری ارجاع و پیگیری را شروع کرد و پس از آن در سال تحصیلی بعدی کارگروه تخصصی با همکاری 4 دستگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت تشکیل شد که حتی درباره مسائل حقوقی و فنی نیز اقدامات لازم صورت گرفت.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی 94 – 95 مداخلات در سطح گسترده‌تری انجام شده و نتیجه آن شناسایی دانش‌آموزان بوده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار