جشنواره دانشگاه بهره‌ور؛ تلنگری برای تحقق مدیریت سبز در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برگزاری جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در کشور باشد.

علیرضا زالی امروز یکشنبه، در جلسه ارایه تجارب برگزیده حوزه مدیریت سبز پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور که در تالار امام علی (ع) برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همه بخش‌های بهره‌وری با نگاهی مبتنی بر تعامل و بهره جستن از ظرفیت‌ها به صورت فزاینده دستاوردهایی داشته است. تجربه مدیریت سبز هم به عنوان یک راهبرد در جمع مدیران مطرح شد و طی ۱۰ ماه به صورت عملیاتی پیگیری شد.

 وی با اشاره به ابعاد مفهومی مدیریت سبز تصریح کرد: در گذشته کمتر کسی در خصوص گرمای زمین و مشکلات زیست محیطی ابراز نگرانی می‌کرد و این دغدغه در فضای آکادمیک و ارگان‌های ذی‌ربط محسور بود، اما امروزه مدیریت سبز موضوعی فانتزی نیست و مولفه مهمی برای بقاست.
   
رئیس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: باید در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مدیریتی و منابع به موضوع مدیریت سبز توجه و تعهد ویژه داشت، چراکه اگر ترویج فرهنگ عمومی و عزم جمعی برای تحقق آن صورت نگیرد، حرکت انتزاعی مجموعه را شاهد خواهیم بود. باید نگاهی جامع‌نگر و حرکتی هماهنگ و هارمونیک حاکم باشد.
  
 زالی با بیان اینکه تریبون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در سطح کشور باشد، افزود: برنامه‌ریزی برای محافظت از محیط زیست، کمبود آب، گرمای زمین، مقابله با بیماری‌های نوپدید و بازپدید، مقابله با استفاده از آفت‌کش‌ها و تهاجم بشر به طبیعت بکر و زیست‌گاه گونه‌های طبیعی از وظایف هر سیستمی است تا از بروز بحران‌های آتی جلوگیری شود.
 
 به گفته زالی، بر اساس گزارش‌ها ویروس کرونا از ۲۳ هزار سال قبل در منابع طبیعی جهانی وجود داشته است، اما به دلیل درهم‌ریختگی اکوسیستم، بشر در سال‌های اخیر با این ویروس روبه‌رو شد. ویروس کرونا پایان بحران‌های جهان‌گیر نیست، بلکه سرآغاز تلخی برای بحران‌های بیشتر است.

وی اظهار کرد: در گذشته تمام دغدغه مراکز بهداشتی و درمانی ارایه باکیفیت خدمات و درمان تمام بیماران بود، البته که این وظیفه اصلی ماست، اما ارتباط و تاثیر ما بر روی محیط زیست در قالب مدیریت سبز نباید نادیده گرفته شود.

زالی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت ایجاد ساختمان‌های سبز، عنوان کرد: مطالعات نشان داده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی که چارچوب مدیریت سبز اعمال شده و تهویه مناسب و نور طبیعی کافی وجود دارد، صد درصد بازدهی شناختی کارکنان افزایش می‌یابد.
 
به گفته زالی، هفت مدل مدیریتی در حوزه مدیریت سبز در کشور وجود دارد که قابلیت پیاده‌سازی دارد، با بهره‌گیری از استاندارد این مدل‌ها یا بومی‌سازی مدل‌ها می‌توان گام‌های مهمی را در این راستا برداشت.

زالی تصریح کرد: در سال جاری باید هنر مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اتصال مدیریت سبز در بخش‌های درمانی، بهداشتی و آموزشی با مفهوم توسعه پایدار باشد. چاشنی این اتصال هم جسارت و انعطاف پذیری مدیریتی در نظر گرفته شود.
 
رئیس دانشگاه در پایان گفت: دانشگاه‌ها برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم باید ایفای نقش کنند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز باید علمدار جریان مدیریت سبز باشد.

دستیابی به توسعه پایدار؛ یکی از اهداف کارگروه بهره‌وری برای استقرار مدیریت سبز

در ادامه مراسم سعید غلام‌زاده دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه در این جلسه ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص فعالیت کارگروه در هفته دانشگاه بهره‌ور، اظهار کرد: در هفته دانشگاه بهره‌ور، پس از ثبت تجارب مراکز در تمامی حوزه‌ها و انجام دو مرحله ارزیابی، یک تجربه به عنوان تجربه برتر انتخاب می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری، مدیریت سبز به عنوان محوری جدید به محورهای مدیریت بهره‌وری اضافه شد. همچنین وزن داوری خارج از دانشگاه از ۷۰ درصد به ۸۰ درصد و تعداد داوران خارجی از ۲ نفر به ۳ نفر افزایش یافت.

 غلام‌زاده از ثبت ۴۴۳ تجربه خبر داد و افزود: پس از داوری اولیه ۱۸۵ تجربه استخراج شد که در نهایت ۸۴ تجربه مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد. ۱۵ تجربه نیز در حوزه مدیریت سبز داوری می‌شود.

وی با اشاره به هدف کارگروه در استقرار نظام بهره‌وری سبز، تصریح کرد: در این مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توسعه اقتصادی، لزوم دقت در مصرف بهینه منابع طبیعی و جلوگیری از آثار سوء مورد تاکید است. در برنامه ششم توسعه نیز بر رعایت الگوهای مصرف و مدیریت سبز تاکید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.