بوشهر؛

بیماری خاموش نتیجه مصرف خودسرانه داروهای مسکن

مصرف خودسرانه داروهای مسکن و کورتون‌ها باعث پوکی استخوان می‌شود.

بیماری خاموش نتیجه مصرف خودسرانه داروهای مسکن
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جراح و متخصص ارتوپد و مفاصل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: مصرف خودسرانه مسکن‌ها و داروهایی چون کورتون، بتامتازون و دگزامتازون موجب پوکی و سیاهی استخوان‌های سر بازو و لگن می‌شود و افراد ناچار می‌شوند در سنین جوانی مفصل خود را تعویض کنند.

دکتر مسعود حاجی خانی افزود: در کنار کورتون‌ها، داروهای ضد صرع، داروهای التهابی و ضد التهاب دارای چنین عوارضی هستند و حتما باید این داروها با تجویز پزشک مصرف شوند.

وی با اشاره به آمار بالای مصرف ناشیانه و ناآگاهانه داروها در کشورمان افزود: با توجه به این که علم پزشکی در کشور ما پیشرفت‌های خوبی داشته است، باید مصرف بدون نسخه و خودسرانه دارو کاهش یابد.

 دکتر حاجی خانی پوکی استخوان را به معنی کم شدن تراکم استخوان عنوان کرد که به دنبال آن استخوان شکننده می‌شود.

این مشکل ممکن است در هر استخوانی از بدن ایجاد شود اما به‌طورمعمول در ستون مهره، لگن، دنده‌ها و مچ دست بیشتر وجود دارد.

به گفته وی، پوکی استخوان که به علت بی علامت بودن، به آن بیماری خاموش می‌گویند، افراد را دیر متوجه حضور خود می‌کند و شایع‌ترین علامت آن دردهای مزمن در اندام‌های بلند مانند ساق، ران و ساعد است.

 جراح و متخصص ارتوپد و مفاصل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به این‌که تشخیص پوکی استخوان بر اساس علائم بالینی، رادیوگرافی و سنجش تراکم استخوان امکان‌پذیر است، تصریح کرد: برخی عوامل، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند که از آن جمله می‌توان به مؤنث بودن، داشتن اندام باریک و سابقه شکستگی استخوان در بین اعضای خانواده اشاره کرد.

دکتر حاجی خانی مصرف سیگار و الکل، مصرف کم کلسیم، مشکلات هورمونی، پرکاری تیروئید، کمبود ویتامین D، بیماری‌های ارثی و مصرف برخی از انواع داروها را از دیگر عوامل ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

 جراح و متخصص ارتوپد و مفاصل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مهم‌ترین راه درمان پوکی استخوان را تحرک و فعالیت بدنی کافی عنوان کرد و گفت: تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب، مصرف شیر و لبنیات، مصرف دانه‌های روغنی، سویا و حبوبات، از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.