بوشهر؛

مصرف دارو بیش از نیاز درمانی شایع‌ترین علت بروز مسمومیت

مصرف دارو بیش از نیاز درمانی شایع‌ترین علت بروز مسمومیت درجهان است و بروز برخی از این مسمومیت‌ها با معلولیت ماندگار همراه هستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: مصرف مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌تواند برای فرد کشنده باشد و خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، زنان باردار و افراد سالمند می‌تواند شدیدتر از دیگر افراد باشد.

 دکتر سهیل افرازی با اشاره به روش‌های پیشگیری از مسمومیت دارویی توصیه کرد: با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازد و همچنین هرگز سعی نکنید با چشیدن و یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنید.

 وی با اشاره به این‌که ایجاد استفراغ در فرد مسموم همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست، افزود: ایجاد استفراغ در مسمومیت با مواد نفتی جان بیمار را به خطر می‌اندازد بنابراین توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر فرد مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

مدیر مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز، فعالیت‌های پیشگیرانه مناسبی در استان انجام‌گرفته که باعث کاهش مسمومیت‌های دارویی و سموم و نیز کاهش مصرف خودسرانه دارو شده است.

 از اول تا 7 آبان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با شعار «با افزایش آگاهی مانع از مسمومیت‌های دارویی شویم» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.