افزایش 61 درصدی ابتلا به مالاریا در استان بوشهر

تعداد مبتلایان به مالاریا در استان بوشهر 61 درصد افزایش یافته است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است که به‌وسیله چند نوع انگل ایجاد می‌شود.

پشه‌ای به نام آنوفل، انگل این بیماری را وارد بدن انسان می‌کند.

این بیماری به صورت عفونت حاد همراه با تب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال است.

 این بیماری از سال‌های دور به‌صورت بومی در کشور ما وجود داشته و تعداد موارد آن در 50 سال پیش حدود پنج میلیون نفر بوده است.

در استان بوشهر هم با توجه به وضعیت اقلیمی، شرایط لازم برای تکثیر پشه ناقل و انتقال بیماری وجود دارد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بر اساس آمار، از ابتدای امسال تا پایان مرداد، 66 مورد بیماری مالاریا در استان بوشهر شناسایی و درمان شده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه پارسال حدود 61 درصد افزایش داشته است.

 دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان علت افزایش موارد ابتلا به این بیماری را از یک سو افزایش رفت و آمد افغان‌ها و پاکستانی‌ها به استان و از سوی دیگر شدت فعالیت‌ها برای کشف موارد بیماری عنوان کرد و افزود: در برخی از موارد بیماری قبل از علامت‌دار شدن شناسایی‌شده و افراد درمان شده‌اند.

وی با بیان این‌که دومین فصل انتقال مالاریا در استان بوشهر از شهریور شروع می‌شود، تصریح کرد: ضروری است نیروهای بهداشتی و درمانی استان نسبت به شناسایی موارد ابتلا به مالاریا حساس باشند.

خواجه ئیان با اشاره به این که شناسایی سریع بیماران مبتلابه مالاریا از انتقال بیماری جلوگیری شده، ادامه داد: برای نجات جان بیماران و جلوگیری از انتشار بیماری، ضرورت دارد بیماریابی و درمان موارد ابتلا به بیماری مالاریا در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در بخش درمان نیز انتظار می‌رود پزشکان صورت مشاهده مورد مشکوک به مالاریا در بیماران تبعه کشورهای همسایه شرقی آنها را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی ارجاع دهند تا آزمایش و درمان آنان رایگان انجام شود.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.