فعالیت 40 دانشگاه داروسازی و درمانگاه طب سنتی در کشور

20 دانشگاه داروسازی دپارتمان سنتی و 20 درمانگاه طب سنتی تخصصی در کشور فعال هستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یک متخصص طب سنتی در کارگاه آموزشی طب رضوی در بوشهر گفت: بر اساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها پزشکان اجازه درمان در حوزه طب سنتی را دارند و قرار است دوره‌های ارشد طب سنتی برای آشنایی پزشکان با ملاحظات طب سنتی برگزار شود.

حیدری بابیان این‌که وزارت بهداشت قصد دارد دوره دستیاری طب سنتی را ایجاد کند، افزود: داعیه‌داران طب سنتی که هیچ تخصصی در آن ندارند صحبت‌هایی می‌کنند که برای سلامت جامعه مضر است به همین دلیل هرچه از مجموعه دانشگاهی طب سنتی حمایت شود می‌توان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان این که طب سنتی از سال 2000 میلادی در دنیا مرسوم شد و از سال 2003 سازمان جهانی بهداشت برای این شیوه از درمان نشستی برگزار کرد، افزود: بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت برای این‌که پژوهش‌هایی در این زمینه صورت گیرد بر ضرورت تلفیق طب سنتی و داروهای گیاهی و ارائه پوشش‌های بیمه برای درمان‌های گیاهی تاکید کرده است.

حیدری با اشاره به گسترش طب سنتی در کشور از شش سال پیش تصریح کرد: تلاش‌هایی برای ارائه خدمات بیمه‌ای در زمینه طب سنتی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان در این زمینه صورت گرفته اما هنوز ویزیت طب سنتی زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد و داروهای گیاهی آن نیز آزاد است.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: نقطه قوت طب سنتی در پیشگیری است نه درمان و بیشتر مکتب‌های طب سنتی نیز بر اساس پیشگیری و تغییر سبک زندگی است.

وی با توجه به وسعت بیماری‌های مزمن، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی گردش اقتصادی بالایی دارد و نقش مهمی در ترویج اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: باوجود مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در خصوص طب سنتی اما این گله‌مندی وجود دارد که در این زمینه کم‌کار شده است.

 دکتر حیدر عزیز نژاد افزود: بر اساس اسناد شورای انقلاب فرهنگی هشت هزار اقلیم گیاهی مربوط به مواد آرایشی، بهداشتی و گیاهی در ایران وجود دارد که دو هزار و 300 نوع آن دارویی است و هزار و 700 نوع از این گیاهان دارویی تنها مختص مرزهای جغرافیایی ایران است.

وی با اشاره به گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا گفت: نباید کشور ایران با توانمندی‌های فراوان در بخش گیاهان دارویی از این گردش مالی عقب بماند.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.