اهواز؛

چگونه از مسمومیت سالمندان پیشگیری کنیم؟

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص پیشگیری از مسمومیت سالمندان نکاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فریده یونسی اظهار کرد: در هنگام مراجعه به پزشک و دریافت دارو از داروخانه، والدین سالمند خود را راهنمایی کنید تا از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شوند.

وی افزود: در دوران سالمندی به دلیل تغییرات ساختار در اندام های داخلی همچون کبد، کلیه، میزان مایعات عضلات و چربی بدن تغییراتی در جذب و دفع داروها اتفاق می افتد و بی اعتنایی به مصرف دقیق داروها می تواند منجر به مسمومیت در سالمند شود.

یونسی بیان داشت: در برخی سالمندان کاهش قدرت بینایی و فراموشی می تواند باعث بروز اشتباهاتی در هنگام مصرف داروها و ایجاد مسمومیت های دارویی شود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی تصریح کرد: پزشکان و داروسازان در برخورد با سالمندان بیمار باید از تفهیم نحوه مصرف دارو در سالمند اطمینان پیدا کنند.

فریده یونسی اذعان داشت: بسیاری از سالمندان ناچار به مصرف داروهای متعددی در طول روز هستند و استفاده از جعبه های تقسیم داروها می تواند کمک شایانی در پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در سالمند شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه والدین سالمند مجبور به مصرف دارو باشند به صورت دوره ای نحوه مصرف داروهای سالمند را کنترل کنند تا از مسمومیت دارویی پیشگیری شود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی در دوران سالمندی از مهم ترین عوامل مصرف بیش از حد دارو و بروز مسمومیت در سالمند است.

وی اذعان کرد: سالمندان در مراجعه به پزشک، نام داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند تا از تجویز مجدد دارو و مصرف همزمان آن ها و بروز تداخلات خطرناک پیشگیری کند.

یونسی اظهار داشت: مصرف خودسرانه داروها توسط سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناک تر است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.