مارکت واچ: الاکلنگ بهای جهانی طلا و نفت+ نمودار

مارکت واچ در گزارشی نوشت: همزمان با پایین آمدن بهای جهانی نفت، بهای طلا سیر صعودی پیدا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مارکت واچ در گزارشی به قلم "مری پی سیفونگ" شاخص‌های مربوط به بهای طلا در هفته‌های اخیر سیر صعودی داشته‌اند و در معاملات روز دوشنبه به بالاترین قیمت در سه ماه اخیر رسیدند. پایین آمدن بهای جهانی نفت و اجرای سیاست‌های انبساطی در ژاپن، ارزش بازارهای سهام را بالا برد. هرچند رشد بازارهای سهام، اندکی از خرید طلا کاست؛  شاخص دلار به رشد بهای اونس طلا کمک کرد. 

بهای جهانی طلا با 11 دلار و 60 سنت به هزار و 125 دلار و 90 سنت در هر اونس رسید که بالاترین رقم از 2 نوامبر (11 آبان) محسوب می‌شود. "مایکل آرمبروستر،" مدیر و یکی از بنیانگذاران شرکت تجاری آلتاوست، در این باره گفت: بهای طلا و نفت روند الاکلنگی را در پیش گرفته‌اند. بالا ماندن ارزش طلا به امنیت مالی جهان و حجم اسکناس چاپ شده از سوی بانک‌های مرکزی بستگی دارد.

در شرایطی که در بازار سهام، اثر منفی شدن نرخ بهره بانک ژاپن، تاثیر افت نفت را خنثی کرد، در بازار طلا نیز اثر افت شاخص دلار، تاثیر رشد بورس را خنثی کرد. چین پیش از شروع کار بازارها در هفته جدید، شاخص رسمی مدیران خرید را برای ماه ژانویه 49.4 واحد اعلام کرد که بدتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود. این در حالی است که چین در سال 2015 معادل 6.9 درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد که پایین‌ترین سرعت رشد در 25 سال گذشته بود. این داده‌ها از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای خام در جهان، معامله‌گران بازار کالا به ویژه نفت را نگران کرده است. 
نفت که هفته گذشته به کمک شایعاتی مبنی‌بر احتمال اقدام اوپک در جهت کاهش تولید به قیمت 34 دلار نزدیک شده بود، صبح دوشنبه دوباره به‌سوی عدد 33 دلار تنزل یافت. البته کاهش بهای نفت آنقدر نبود که بازارهای سهام را نگران کند. بازارهای آسیایی با تمرکز بر سیاست غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن - منفی شدن نرخ بهره معیار که روز جمعه سرمایه‌گذاران را شوکه کرد- ماه فوریه را با رشد شروع کردند. 

برای دومین هفته متوالی نیز بیش از 81 درصد سرمایه گذاران بین المللی در نظرسنجی "کیتکو نیوز" پیش بینی کردند بهای طلا در روزهای آینده با افزایش بیشتری مواجه خواهد شد. تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری "تلونت دی تی ان" پیش‌بینی کردند: بهای طلا در کوتاه مدت احتمالا روندی صعودی خواهد داشت؛ ولی در بلند مدت شک و تردید زیادی نسبت به ادامه این روند صعودی وجود دارد. تا زمانی که طلا نتواند سطح مقاومتی 1191 دلاری را که در اکتبر گذشته به آن رسیده بود، بشکند، بعید است که با افزایش چندانی روبرو شود.

تحلیل فنی "اف‌اکس استریت" در روز گذشته نشان می‌داد سطح مقاومتی بهای طلا در کوتاه ‌مدت 1125 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا 1128 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی بهای طلا نیز 1118 دلار است و اگر این سطح شکسته شود بهای طلا تا 1115 دلار کاهش می‌یابد.

"سیکا فونگ" از موسسه سرمایه گذاری "بی ام او کاپیتال مارکتس" معتقد است: طلا تحت تاثیر تقاضای امن سرمایه گذاری با افزایش نسبی روبرو شده است؛ ولی در نهایت بهای طلا تحت تاثیر انتظارات نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا قرار خواهد داشت.

وی افزود: انتشار آمارهای اشتغال در اقتصاد آمریکا که قرار است جمعه آینده منتشر شود تاثیر زیادی بر روند سیاست های پولی بانک مرکزی و نرخ بهره خواهد داشت.

اگر بازارهای بین المللی به این جمع بندی برسد که بانک مرکزی آمریکا طی ماه های آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

روند 100 ساله نوسان بهای طلا:

مارکت واچ: الاکلنگ بهای جهانی طلا و نفت

نوسان بهای نفت در 70 سال گذشته:    

مارکت واچ: الاکلنگ بهای جهانی طلا و نفت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار