بیزنس اینسایدر: پس‌انداز بیشتر می‌تواند در آمریکا دردسرساز شود

از آنجایی که مردم آمریکا نگران آینده هستند میزان پس انداز خود را افزایش داده و با این کار، خریدهای خود را کاهش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  به نقل از بیزنس اینسایدر: برپایه تازه ترین داده هایی که دوشنبه منتشر شد، میزان پس اندازهای شخصی در ماه دسامبر در آمریکا به 5.5 درصد افزایش یافت که بالاترین تراز در سه سال گذشته به شمار می رود. 

نویسنده تاکید دارد که هرچند برخی از درسهای پایه که در کودکی درباره پول آموخته ایم می گوید پس انداز کردن برای آینده و روز مباداست، افزایش پس‌انداز در نزد مصرف کنندگان آمریکایی – با همدیگر – در بازه رشد اقتصادی پس از بحران، وزنه ای بر پای اقتصاد و رشد آن بوده است. 

آنگونه که تیم اعتبار آمریکا در دویچه بانک در یادداشتی در پایان هفته نوشته، گرداب کنونی نقدینگی در بازارها و دستکاری رژیم بانکی از سوی بانک مرکزی آمریکا و ناپایداری فزاینده در ریسک های اقتصاد جهانی این میزان را بالاتر برده است.  و اگر پس انداز کردن اوج بگیرد، از هزینه کرد مصرف کنندگان در آمریکا کاسته خواهد شد و این می تواند رشد کند اقتصادی را که در چند سال گذشته به چشم دیده ایم کندتر کند. 

تنها نهادی که توان دگرگون کردن همه اینها را دارد بانک مرکزی آمریکاست که برای نخستین بار در چند سال گذشته، در ماه دسامبر نرخ بهره را را افزایش داد و گویا امسال می خواهد چند بار دیگر آنها را افزایش دهد. دویچه بانک نوشته است: «تنها نگرانی ما برای میزان پس انداز خانوارها و پس از آن، میزان هزینه کردن مصرف کنندگان از راه مکانیسم انتقال شرایط مالی است.»

آنگونه که الن زنتنر از مورگان استنلی به تازگی خاطرنشان کرده، شرایط مالی در آمریکا چندان سخت شده که انگار بانک مرکزی نرخ ها را چهار برابر کرده است. 

دویچه بانک در یادداشت خود آورده است: «تا زمانی که تعدیل نرخ ارز چین نابسامان باشد احتمال سرایت بالا خواهد ماند؛ چرا که سرمایه‌گذارانی که سرمایه شان در چین گیر افتاده است وادار می شوند تا دوباره ریسک کنند و برای جبران زیان خود در بازار چین در جای دیگری سهام برنده را بفروشند. تجربه به روشنی نشان داده که این اثرات سرایتی برای دارایی های بازار توسعه یافته معنادار خواهد بود. همچنین میان ارزیابی دارایی سرمایه و میزان پس انداز پیوند استواری برقرار است.»

پیام این است که هرگاه بهای املاک و دارایی ها افت کند، میزان پس انداز بالا می رود؛ زیرا مصرف کنندگان، ناپایداری بازار را به چشم می بینند. 

نویسنده در پایان گزارش آورده است: و باید به یاد داشت که پویایی اقتصاد آمریکا که از زمان بحران به این سود برقرار شده هنوز شکننده است؛ حتی هفت سال پس از پایان رکود پس از بحران. 

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار