مجله «ویک»: چه عواملی مانع افزایش بیشتر بهای طلا خواهند شد؟

مجله انگلیسی «ویک» در پایگاه اینترنتی خود با انتشار گزارشی به بررسی افت و خیزهای بهای طلا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله انگلیسی «ویک» با انتشار گزارشی نوشت: با وجود آنکه بازار طلا سال خوبی را پشت سر گذاشته است و با 3 درصد افزایش به حدود 1100 دلار در هر انس رسیده است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این بازار نمی‌تواند از معیارهای تعیین کننده قیمت رهایی یافته و 1100 دلار برای هر انس را حفظ کند.

با وجود آنکه بهای این فلز گران‌بها با افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر در آمریکا روند صعودی به خود گرفت، اما چهار عامل مانع از افزایش بیشتر آن خواهد شد. 


یک: تورم؛ کاهش نرخ تورم عامل بزرگی بر سر راه افزایش بهای طلا است. به طور معمول طلا، کالای راهبردی برای کنترل نرخ تورم است. در شرایطی که بهای انرژی به شدت کاهش یافته است پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم نیز در ماه‌های آینده به شدت کاهش یابد. 


دو: نابسامانی بازار؛ افت شدید شاخص سهام در بازارهای جهانی سبب افزایش بهای طلا شده است؛ اما به پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان این افت دایمی نخواهد بود و افزایش آن سبب کاهش بهای طلا خواهد شد. 


سه: نرخ بهره؛ اگر فرض کنیم شاخص سهام افزارش نیابد، احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار زیاد است. این افزایش تأثیر شدیدی بر بهای طلا خواهد گذاشت زیرا سبب تقویت ارزش دلار خواهد شد. 


چهار: نوسانات تقاضا در بازار؛ اگرچه رابطه بازار با نرخ روشن و واضح است، نوسانات تقاضا در بازار بر افت و خیز قیمت‌ها تأثیرگذار است و رابطه آنها نامشخص است. افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا در اواخر سال گذشته میلادی در سال 2016 ادامه نیافت و این خود از عوامل اصلی پیش‌بینی کاهش بهای طلا در آینده است.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار