تريتا پارسي:

دولت اوباما از عواقب اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران بيم دارد/ توافق با ایران بسیار خوب است

بنيانگذار و رئيس شوراي ملي ايران-آمريکا در واشنگتن و استاد دانشگاه جرج تاون آمريکا تصريح کرد دولت اوباما از عواقب اعمال تحريمهاي جديد عليه ايران بيم دارد و به همين علت مي‌خواهد کنگره آمريکا اين کار را انجام ندهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، تريتا پارسي بنيانگذار و رئيس شوراي ملي ايران-آمريکا در واشنگتن و استاد دانشگاه جرج تاون آمريکا گفت: «دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به شدت نگران اقدام کنگره براي اعمال تحريمهاي جديد عليه ايران است. دولت اوباما از آن بيم دارد که اگر تحريمهاي جديدي عليه ايران اعمال شود، فرصت بوجود آمده فعلي براي ديپلماسي از بين برود. اگر اين فرصت از بين برود از اين به بعد فقط گزينه اقدام نظامي مطرح خواهد بود. به همين علت است که دولت اوباما درباره اعمال تحريمهاي جديد کنگره و عواقب آن هشدار مي دهد. دولت اوباما تاکيد دارد نبايد کاري انجام شود که فرصت محدود براي ديپلماسي از بين برود و فقط باب گزينه نظامي باز شود.»

تريتا پارسي گفت:«گفتگوهاي هسته اي اخير بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک، حدود سه و نيم روز ادامه داشت حال آنکه در ابتدا قرار بود فقط دو روز باشد. اين گفتگوها نتيجه قطعي به همراه نداشت زيرا در دقيقه نود، فرانسويها قواعد بازي را تغيير دادند. قرار است دوربعدي گفتگوها بيستم و بيست و يکم نوامبر در ژنو دنبال شود. اين نگراني وجود دارد که فرصت بوجود آمده براي ديپلماسي از دست برود. بايد توجه داشت که در دور قبلي گفتگوها فرصت بسيار زيادي براي حصول به توافق پيش آمده بود و به اين مرحله نزديک شده بودند و درواقع، طرح توافق پيشنهادي نيز روي ميز قرارداده شده بود تااينکه فرانسه نظر خودش را تغيير داد. سوال مطرح اين است که آيا مي توان بازهم به وضعي بازگشت که به سمت حصول به توافق باشد. ممکن است چنين توافقي حاصل شود اما بايد توجه داشت با وقفه بوجود آمده فرصت بيشتري به افرادي داده شده است که مي‌خواهند در مسير حصول به اين توافق، مانع‌تراشي کنند و به هيچ‌وجه نمي‌خواهند توافقي حاصل شود. شماري از اعضاي کنگره آمريکا در زمره اين افراد هستند. اين افراد به شدت در تلاش هستند پيش از آغاز دور بعدي گفتگوها در ژنو، طرح اعمال تحريمهاي جديد عليه ايران را در سناي آمريکا به تصويب برسانند.»

پارسي در ادامه گفت:« درباره اسرائيل بايد گفت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با شدت و حدت زيادي به اظهارنظر در اين خصوص مبادرت کرده است. نتانياهو با سخناني که به زبان آورده سبب شده است کار باراک اوباما براي اقدام در مذاکرات هسته‌اي با ايران بسيار دشوار شود. نتانياهو به صراحت اعلام کرده که توافق با ايران بسيار بسيار بد است. بين آمريکا و اسرائيل در اين زمينه اختلافهايي وجود دارد و نتانياهو اين اختلافها را کاملا علني کرده است. برخي ميگويند اين موضع نتانياهو ، اشتباهي تاکتيکي بوده است اما بايد توجه داشت که اين موضع‌گيري نتانياهو سبب سخت‌تر شدن بسيار زياد کار رئيس جمهور آمريکا شده است. درباره عربستان سعودي بايد گفت مواضع اين کشور در مخالفت با هرگونه توافق با ايران از اسرائيل نيز بسيار تندتر است. اگر در نهايت توافقي بين ايران و غرب حاصل شود، اسرائيل به هرحال به اين توافق تن درخواهد داد گرچه به شدت با آن مشکل داشته باشد و مخالفش باشد. اما هيچ توافقي براي عربستان سعودي قابل قبول نيست زيرا آنچه عربستان از آن مي‌ترسد ايران هسته اي يا وجود توان محدود غني سازي اورانيوم در اين کشور نيست. آنچه عربستان سعودي از آن مي ترسد اين است که ايران روابطش را با آمريکا بهبود بخشد. اين بهبود مناسبات، بيشترين تهديد متوجه عربستان است يعني سعودي‌ها بهبود روابط ايران و آمريکا را بزرگترين تهديد براي خودشان تلقي مي‌کنند. به همين علت است که سعودي‌ها به شدت با هرگونه توافق ايران و غرب مخالف هستند و مخالفت خود را نيز به صراحت اعلام کرده اند.»

پارسي در ادامه گفت:« کاخ سفيد بايد به تلاشهاي جدي خودش در اين زمينه ادامه بدهد زيرا عناصري که از آن سخن گفته شد حتي پيش از آنکه توافقي حاصل شود به چنين توافقي حمله مي کنند. اما در عين حال بايد توجه داشت وقتي توافق نهايي حاصل شود که به نظر مي رسد اين مرحله نيز بسيار بسيار نزديک است، نمي توان بدون توافق کنگره و کاخ سفيد به چنين توافقي دست يافت. کاخ سفيد با تاکيد بر اين مسئله که مردم آمريکا نمي خواهند کشورشان به سمت جنگ (با ايران) حرکت کند مي خواهد احساسات ضدجنگ را در کشور تحريک کند و مردم آمريکا را در جبهه خودش قرار بدهد يعني همان مردمي که مانع از ورود آمريکا به جنگ با سوريه شدند. همان نيروهايي که مانع ورود اوباما به جنگ سوريه شدند حالا براي جلوگيري از اقدامات کنگره و بنيامين نتانياهو و ديگران براي جلوگيري از  نتيجه بخش شدن ديپلماسي با ايران لازم هستند. اگر ديپلماسي با ايران به نتيجه نرسد، سير امور به جنگ منتهي خواهدشد.»

پارسي درباره فرانسه گفت:« بسياري از ناظران نمي دانند فرانسه به دنبال چيست. بسياري از اروپايي هايي که من با آنها به گفتگو پرداخته ام نمي دانند علت اين موضع فرانسه چه بوده است. به هرحال، دلايلي در اين خصوص مطرح است. يکي از علل اين موضع پاريس به مسئله سوريه مربوط مي شود. فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه از اينکه رئيس جمهور آمريکا در دقيقه آخر، موضع خود را درباره ورود به جنگ با سوريه تغيير داد به شدت ناراحت است. اين تغيير موضع اوباما سبب شد فرانسه به تنها کشوري تبديل شود که از حمله به سوريه حمايت مي کند. اولاند احساس مي کند اوباما به او خيانت کرد و او را رها کرد. افزون بر اين بايد به قراردادهاي مالي توجه داشت که بين فرانسه و عربستان سعودي نيز توجه داشت. فرانسه مي خواهد قراردادهاي زيادي با عربستان سعودي منعقد کند و مي خواهد از تنشهايي بهره برداري کند که در حال حاضر بين آمريکا و عربستان سعودي و آمريکا و اسرائيل موجود است. فرانسه مي خواهد از اين فضا براي بهره برداري مالي استفاده کند. بايد توجه داشت که فرانسه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد حق وتو دارد و مي تواند از اين موقعيتش در جلوگيري از حصول به توافق با ايران استفاده کند. فرانسه مي خواهد از اين فرصت حداکثر بهره برداري مالي و اقتصادي را داشته باشد. بايد توجه داشت که فرانسه با بحران اقتصادي و مالي بسيار بسيار شديدي مواجه است. شايد همين دلايل در موضع گيري اخير فرانسه در گفتگوهاي ژنو مطرح بوده است.»

پارسي در پاسخ به اين سوال که انعقاد توافق با ايران چه فوايدي براي آمريکا دارد گفت:« چنين توافقي بسيار خوب خواهد بود.  اين توافق براي اسرائيل نيز خواهد بود. اين مسئله براي کشورهاي منطقه نيز مطلوب خواهد بود.  نتيجه مثبت سوم از اين توافق نيز آن است که چنين توافقي براي ايران خوب است. اين توافق بين ايران و آمريکا مي تواند سبب همکاري دو کشور در حوزه هايي شود که براي دو کشور خوب است ازقبيل همکاري عليه گروههاي سلفي و وهابي و گروههاي تروريستهاي اسلامي ازقبيل القاعده. اين گروهها هم ايران و هم آمريکا را هدف قرارداده اند و مشکلات بسيار زيادي را در منطقه بوجود آورده اند. آزمودن نتايج چنين همکاري‌اي ارزشمند است. بايد توجه داشت که نظر کاخ سفيد در اين خصوص کاملا درست است به اين معنا که اگر توافقي با ايران حاصل نشود، گزينه نظامي در آينده مطرح خواهد شد. این توافق، توافقي فوق العاده خواهد بود و درنتيجه بايد رسيدن به چنين توافقي، پيگيري شود.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار